صنعت ماشین آلات صنایع غذایی با ظرفیت خالی روبروست

صنعت ماشین آلات صنایع غذایی با ظرفیت خالی روبروست به گزارش مستر كار ظرفیت تولید اسمی صنعت ماشین آلات صنایع غذایی در كشور نزدیك به پنج هزار تن است كه حدود ۳۶ تا ۴۰ درصد آن خالی است.


وزرات صنعت، معدن و تجارت براین اعتقاد است كه صنعت ساخت ماشین آلات صنایع غذایی بعنوان یك صنعت زیربنایی و سازنده، كه ارتباط با تغذیه و سلامت جامعه دارد از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.
این مبحث هم از لحاظ تولید داخل و هم از نظر صادرات بعنوان بزرگ ترین فرصت برای فعالان این صنعت به حساب می آید تا با تجهیز خود به تكنولوژی های جدید و قابل رقابت با محصولات خارجی، علاوه بر تأمین نیاز داخل، زمینه توسعه صادرات و ارزآوری برای كشور را فراهم نمایند.
این در حالی است كه سال گذشته میزان صادرات این محصول افزون بر ۵۶ میلیون دلار و در ۱۰ ماهه ۹۸ هم حدود ۵۰ میلیون دلار و به صورت عمده به كشورهای عراق، افغانستان، بولیوی، سوریه، تركیه و تركمنستان بوده و واردات آن هم در سال ۹۷ حدود ۹۲۱ میلیون دلار و در ۱۰ ماهه سال جاری نزدیك به ۷۲۷ میلیون دلار و به صورت عمده از كشورهای امارات، آلمان، چین، ایتالیا و عمان بود.
به گفته مسئولان، مهم ترین نقطه قوت صادراتی این صنعت، ارزش هر تن كالای صادراتی آن است كه حدود ۱۲ برابر متوسط ارزش هر تن كالای كل صادرات كشور است.
همچنین در مقابل نقطه منفی این صنعت، ارزبری بالای آن برای واردات قطعات و تجهیزات مورد نیاز است كه بالاترین سهم را نسبت به سایر گروه های كالایی صادراتی كشور دارد.
گزارش پیشین رئیس گروه صنایع خودرو و ماشین آلات صنعتی سازمان توسعه تجارت نشان داده است كه همچون كالاهای نخست صادراتی این حوزه در سال ۹۷ می توان به ماشین آلات نانوایی و شیرینی پزی، ماشین های بسته بندی مواد غذایی، ماشین آلات پركن و بسته بندی بطری های نوشیدنی، فیلترهای مخصوص تصفیه هوا و ماشین آلات برای تولید صنعتی غذاها و نوشابه ها بود.
به گفته «غلامرضا یعقوبی»، اهم كالاهای وارداتی هم شامل ماشین آلات تهیه لبنیات، ماشین آلات پركن و بسته بندی بطری های نوشیدنی، اجزاء و قطعات كوره ها و تنورهای صنعتی یا آزمایشگاهی است.
انتظار می رود فعالان صنعت سازندگان ماشین آلات صنایع غذایی كشور با برنامه ریزی مدون و همكاری با سازمان توسعه تجارت ایران و تمركز بر توسعه تولید صادرات گرا و كیفی، ایجاد و توسعه شبكه های صادراتی، كنسرسیوم های صادراتی، شركت های مدیریت صادرات، بازاریابی و توسعه بازارهای موجود و ورود به بازارهای جدید بخصوص ۱۵ كشور همسایه و پیرامونی ایران، حداكثر استفاده لازم را از ظرفیت های موجود برای رونق تولید و صادرات این صنعت به عمل آورند.


1398/12/12
19:24:55
5.0 / 5
2385
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو