مسترکار - دنیای خودرو
بلوغ خودروسازی ایران در شرایط تحریم؛

اسب ایرانی از دل شیر فرانسوی بیرون آمد

اسب ایرانی از دل شیر فرانسوی بیرون آمد به گزارش مستر كار پروژه خودروی پژو ۳۰۱ قرار بود با همكاری فرانسوی ها راهی جاده ها و خیابان های ایران شود كه تحریم های آمریكا مانع آن شد، اما متخصصان ایرانی با استفاده از زیرساخت های فراهم شده توانستند پروژه جدید K132 را كلید بزنند تا صنعت خودروسازی كشور در دوران سخت تحریم همچنان به مسیر خود ادامه دهد.


در حالی که خروج فرانسوی ها از فضای خودروسازی ایران بعد از دور دوم تحریم های آمریکا ضد کشورمان، هزینه های زیادی را بر صنعت خودروسازی و قطعه سازی ایران تحمیل کرده و سرمایه گذاری های زیاد انجام شده را بی نتیجه جلوه می داد، اما صنعتگران و مهندسان ایرانی با تلاش خود توانستند پروژه پژو ۳۰۱ را به K132 ایرانی تبدیل نموده و آنرا به نتیجه برسانند.
خودرویی که در چارچوب تهاجمی و متهورانه آن، بلوغ طراحی خودروسازی ایران را نشان داده است و به ادعای اهالی فن، کمتر کارشناس خارجی قادر به گرفتن ایراد از آن است.
به گزارش مستر کار به نقل از ایرنا، این خودرو با ۱۱۵ اسب بخار قدرت، با استاندارد آلایندگی یورو۵، برخوردار از فرمان برقی، سیستم پایداری الکترونیکی، ترمز بسیار ایمن ESC و سامانه تشخیص غیرمستقیم باد لاستیک (TPMS) خواهد بود و در ساخت بدنه آن از ورق های با ایمنی بالا استفاده شده است.
مهمترین خصوصیت های پروژه K132، پاس کردن استانداردهای ۸۵ گانه، تولید قطعات با حداکثر خودکفایی و کمترین ارزبری از آغاز عرضه به بازار و رعایت مسائل زیست محیطی در فرآیندهای تولید قطعات آن است.

ساخت خودرو در فضای تحریم، کاری خارق العاده است
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایدرو، پروژه ساخت خودروی K132 را در فضای کنونی تحریم ها و جنگ نابرابر اقتصادی ضد کشورمان کاری خارق العاده توصیف کرد.
«امیر بیات ترک» شامگاه شنبه در نشست همگرایی برای تولید خودروی ایرانی K132 اضافه کرد: اتفاقی که حالا رقم خورده قابل با مقایسه با فعالیتهای سال های گذشته گروه صنعتی ایران خودرو و کل صنعت خودروسازی کشور نیست.
رئیس هیات عامل ایدرو با اشاره به نامگذاری سال ها از جانب رهبر معظم انقلاب با شاکله «تولید»، تصریح کرد: افزایش تولید سبب می شود تا رشد تولید ناخالص داخلی و در نتیجه، ارتقای قدرت اقتصادی کشور را شاهد باشیم که خود سبب توسعه امنیت، اشتغال زایی و آبادانی خواهد شد.
وی افزود: سرفصل های اقتصاد مقاومتی با دو مبحث درون زایی و برون گرایی پیوند خورده که به منزله در نظر داشتن خلاقیت، نوآوری و همینطور حرکت بر مبنای استانداردها و معیارهای جهانی در تولید محصولات است.
ساخت خودرو با نگاه صادرات محور
در این مراسم مدیرعامل ایران خودرو هم اظهار داشت: در حالیکه قرار بود خودروی پسابرجامی پژو ۳۰۱ با داخلی سازی ۶۰ درصدی عرضه گردد، اما بعد از خروج فرانسوی ها به واسطه تحریم ها، قدرت و توانمندی مهندسان ایرانی در پروژه K132 متمرکز شد و امروز این پروژه با بیشتر از ۹۲.۳ درصد داخلی سازی عرضه می شود.
«فرشاد مقیمی» اضافه کرد: گیربکس ۶ سرعته این خودرو ساخت کشورمان است و در آینده نزدیک، گیربکس اتوماتیک آن هم طراحی می شود.
وی تصریح کرد: این خودرو با نگاه صادراتی طراحی شده و تا آخر سال جاری یک هزار دستگاه از آن به بازار عرضه خواهد شد و بزودی برنامه های پیش فروش و مشارکت در تولید آنرا آغاز خواهیم کرد.
مقیمی اظهار داشت: ۱۳۹ قطعه ساز ایرانی، داخلی سازی قطعات این خودرو را بر عهده دارند و تعداد سازندگان دانش بنیان حاضر در آن هم قابل توجه است.
وی بیان داشت: حالا وابستگی ۲.۷ درصدی در قوای محرکه و ۴.۹ درصدی در تولید شاسی این محصول وجود دارد و با همت و توانمندی قطعه سازان داخلی انتظار می رود این وابستگی اندک هم برطرف شود.
مدیرعامل ایران خودرو تصریح کرد: هدف از این پروژه فقط تولید یک خودرو و محصول نیست، بلکه تمرین تاب آوری در شرایط سخت تحریم هاست.
مقیمی ابراز امیدواری کرد در این راستا شاهده ادغام دو انجمن بزرگ قطعه سازی کشور یعنی انجمن قطعه سازان و مجموعه های خودرو و انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان باشیم.
مدیرعامل شرکت طراحی مهندسی و تأمین قطعات ایران خودرو (ساپکو) هم در این مراسم اظهار داشت: با مشخصه های کیفی و فناوری های روز به کار رفته در پروژه K132، این خودرو قابل صادرات و عرضه حداقل به کشورهای منطقه و همسایگان خواهد بود.
«عادل پیرمحمدی» اضافه کرد: همه قطعات فلزی این پروژه در داخل ساخته شده است و بیشتر از ۱۵۰ قطعه ساز در این پروژه همکاری دارند.
در این مراسم، معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران خودرو در مورد این پروژه اظهار داشت: پروژه K132 در پانزدهم دیماه سال ۹۸ در ایران خودرو تصویب گردید که خودرویی در کلاس «سی سدان» خواهد بود.
«کیانوش پورمجیب» اضافه کرد: این خودرو یکی از ایمن ترین محصولات ایران خودرو خواهد بود که با داخلی سازی بالای ۹۰ درصد تولید خواهد شد.
وی بیان داشت: تابحال ۱۲ دستگاه از این خودرو تولید شده که مراحل تست و آزمایش را می گذراند و تولید انبوه آن در اواخر سال ۹۹ کلید می خورد.
دبیر انجمن صنایع همگان نیرومحرکه و قطعه سازان یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که اظهار داشت: افتخار امروز در صنعت خودروسازی نتیجه نگرش جدید و نحوه مدیریت، ترسیم نقشه راه و خودباوری ملی است.
«آرش محبی نژاد» بیان داشت: امروز شاهد تولید خودرویی شیک در کلاس جهانی هستیم و وقتی خارجی ها بعد از تحریم ها پروژه پژو ۳۰۱ را نیمه کاره رها کردند، متخصصان و مهندسان داخلی سرمایه گذاری انجام شده را به سمت این پروژه جدید هدایت کردند که نتیجه آن قطع وابستگی به خارج و بلوغ و بالندگی صنعت خودرو است.
وی پیشنهاد کرد که مدیریت نقدینگی، قیمت گذاری و بودجه و منابع این پروژه از سایر پروژه های ایران خودرو جدا شود و همینطور خواهان حذف چند سورسی (استفاده از چند قطعه ساز برای تأمین قطعه) شد.



منبع:

1399/04/08
21:14:42
2483
5.0 از 5
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو