جهش در صنعت و معدن توسعه همه جانبه بر پایه زیست بوم

جهش در صنعت و معدن توسعه همه جانبه بر پایه زیست بوم به گزارش مستر كار در حالی روز صنعت و معدن را گرامی می داریم كه سالجاری برپایه منویات مقام معظم رهبری مزین شده است به سال جهش تولید، جهشی كه به فرموده ایشان می بایست سبب ایجاد تغییرات ملموس مثبت در زندگی مردم شود. در مورد اهمیت و لزوم جهش تولید تردیدی وجود ندارد.


جهش تولید به وسیله بهبود شاخصهای اقتصادی کشور (از قبیل ایجاد اشتغال مولد، افزایش تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه) و هم شاخصهای اجتماعی و فرهنگی (از قبیل تقویت همبستگی، عزت و اعتماد به نفس ملی) راهبردی عالمانه برای ایجاد اقتصادی سالم، مقاومتی و تاب آور به حساب می آید.
این مهم بخصوص در بخش صنعت و معدن بعنوان یکی از اصلی ترین و مهم ترین بخش های اقتصادی کشور حائز اهمیت می باشد. با این حال، مسئله و چالش اصلی چگونگی نیل به این هدف پرارزش و به عبارت دیگر شناسایی ارکان کلیدی و جهت دهی و تسهیل رفتار ذینفعان و عاملان اصلی در تحقق این مهم، به خصوص صنعتگران، معدنکاران و کارآفرینان، می باشد.
در پاسخ به چالش فوق و از منظر علم کارآفرینی می توان اظهار داشت که جهش تولید از دو مسیر کلی قابل حصول است. مسیر اول شکل گیری کسب و کارهای جدید است که به عرضه محصولات و خدمات جدید می پردازند که در علم کارآفرینی بعنوان کارآفرینی مستقل شناخته شده است. مسیر دوم، بوسیله توسعه محصولات و خدمات جدید در بازارهای موجود و جدید توسط شرکت های فعال است که در پژوهش های کارآفرینی بعنوان کارآفرینی سازمانی یا شرکتی شناخته شده است.
به طورکلی، می توان گفت توسعه کارآفرینی به مفهوم افزایش نرخ رفتارهای کارآفرینانه مستقل و شرکتی، می تواند مسیری قابل اتکا برای تحقق جهش تولید در کشور باشد. بنابراین، جهش تولید در بخش صنعت و معدن مستلزم تسهیل و توسعه رفتارهای کارآفرینانه مستقل و شرکتی صنعتگران و معدنکاران و کارآفرینان بالقوه و موجود است. برای توسعه و تسهیل کارآفرینی در این بخش و با هدف جهش تولید، سه مؤلفه اصلی در علم کارآفرینی شناخته شده است که به نظر می آید برنامه ریزی به منظور توسعه و تحقق همزمان این سه رکن می تواند جهش تولید و توسعه کارآفرینی را در بخش صنعت و معدن بدنبال داشته باشد:
۱- رکن اول فعالیتهای کارآفرینانه وجود و یا ایجاد فرصت است به نحوی که کارآفرینی اساساً بعنوان شناسایی و بهره برداری از فرصت ها شناخته شده است. فرصت بعنوان موقعیت های مناسب برای انجام عمل و یا اقدامی تعریف می گردد و از حیث رفتارهای کارآفرینانه، فرصت ها زمانی وجود دارند که نقصها و عدم تعادل در جنبه های تقاضا و عرضه در یک سیستم وجود دارد. به عبارت دیگر، فرصت ها زمانی وجود دارند که به نیازها درست پاسخ داده نشده و یا از منابع بدرستی استفاده نشده است. نگاهی گذرا به بخش صنعت و معدن کشور نشان داده است که فرصت های بیشماری در بخش های مختلف صنعتی و معدنی کشور وجود دارد که به نحو مطلوب پاسخ داده نشده است. بعنوان مثال، در بخش معدن، ایران بعنوان یکی از ۱۵ کشور دارای غنی ترین و متنوع ترین منابع معدنی شناخته شده است، در صورتی که سهم این بخش از تولید ناخالص داخلی کشور به دلیل مشکلاتی از قبیل خام فروشی ها و غیره بسیار نازل است و شکل گیری رفتارهای کارآفرینانه جدید و شرکتی در این عرصه می تواند جهش تولید در این بخش را بدنبال داشته باشد.
۲- رکن دوم توسعه رفتارهای کارآفرینانه، عاملان و کارآفرینان هستند. فرصت ها زمانی به منافع اقتصادی و اجتماعی تبدیل خواهند شد که افراد و عاملانی باشند که انگیزه و توانایی کارآفرینی و استفاده از فرصت ها را داشته باشند به همین خاطر است که کارآفرینان بعنوان موتور محرک توسعه اقتصادی-اجتماعی جوامع شناخته شده اند. از حیث بینش ها و توانایی های کارآفرینانه در کشور مشکل چندانی وجود ندارد، هرچند از راه آموزش های بلندمدت وکوتاه مدت (مثلاً آموزش های کارآفرینی شرکتی/سازمانی و کارآفرینی مستقل و شکل گیری کسب و کارهای دانش بنیان، به خصوص در بخش معدن) می توان به پرورش عاملان توانمندتر (دارای اهلیت و صلاحیت) پرداخت، اما شاید مشکل عمده تر در این عرصه در کشور فقدان انگیزه برای رفتارهای کارآفرینانه در مقابل سایر استراتژی ها و رفتارهای جایگزین از قبیل واسطه گری و سفته بازی و یا هدایت منابع به سمت فعالیتهای غیر تولیدی و نامولد و یا خام فروشی باشد. این مهم بسیار تحت تاثیر رکن سوم است و شاید مهمترین رکن نیازمند توجه ویژه در کشور برای تحقق جهش تولید، محیط و یا بستر کارآفرینی باشد که در ادامه بحث می شود.
۳- رکن سوم توسعه رفتارهای کارآفرینانه محیط و بستر رفتارهای کارآفرینانه است. رفتارهای کارآفرینانه مستلزم محیط و بستری است که هزینه و زمان رفتارهای کارآفرینانه عاملان را کم کند. به عبارت دیگر، عاملان زمانی رفتار کارآفرینانه را بر سایر رفتارهای جایگزین (مانند رفتارهای غیرمولد و آربیتراژ) ترجیح خواهند داد که منافع و مزایای کسب شده آن بیشتر از فعالیتهای جایگزین باشد. امروزه در برنامه ریزی برای توسعه کارآفرینی، رویکرد زیست بوم کارآفرینانه نگاه همه جانبه به توسعه کارآفرینی دارد و مجموعه عناصر و ذینفعان کلیدی در تسهیل رفتارهای کارآفرینانه (از قبیل قوانین و مقررات، فرهنگ، نهادهای حامی و پشتیبان، منابع مالی، سرمایه های انسانی، شبکه ها و بازارها) را به صورت همزمان و همراستا در نظر می گیرد. به عبارت دیگر، جهش تولید بر مبنای توسعه رفتارهای کارآفرینانه زمانی اتفاق خواهد افتاد که همه نهادهای پشتیبان و تسهیل گر رفتارهای کارآفرینانه شامل نهادهای قانونگذار، نظارتی، دادرس، بانک ها و تأمین کنندگان مالی، نهادهای توسعه منابع و سرمایه های انسانی مانند دانشگاه ها، نهادهای فرهنگی و غیره هم جهت و هم راستا یاری گر شکل گیری و توسعه رفتارهای کارآفرینانه مولد، نوآورانه، سلامت و اخلاق گرا باشند. در این حالت است که انرژی و منابع صنعتگران، معدنکاران و کارآفرینان بالقوه و موجود کشور به سمت رفتارهای نوآورانه، رسمی، مولد و فرصت ساز خواهد رفت که یقیناً جهش تولید را به دنبال خواهد داشت.
به طورکلی می توان اظهار داشت که جهش تولید در بخش صنعت و معدن از مسیر رفتارهای کارآفرینانه مستقل و شرکتی قابل حصول است که نیازمند توجه به سه گانه فرصت-عامل-محیط است که نقش محیط و زیست بوم کارآفرینی در هدایت منابع و تلاشهای کارآفرینان به سمت فرصت های مولد و نوآورانه بسیار حائز اهمیت می باشد که نیازمند نظام تدبیری است که همه ذی مدخلان به مثابه واگن های یک قطار هم جهت و هم راستا در خدمت کارآفرینان، صنعتگران و معدنکاران عزیز کشور برای تبدیل تفکرات کارآفرینانه آنان به ارزش های اقتصادی و اجتماعی برای ایران عزیزمان باشند.



منبع:

1399/04/09
13:33:16
5.0 / 5
1098
تگهای خبر: پژو , تور , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو