مقام صنفی:

غفلت از داخلی سازی قطعات خودرو، اشتباهی كه نباید تكرار شود

غفلت از داخلی سازی قطعات خودرو، اشتباهی كه نباید تكرار شود رئیس هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحركه و قطعه سازان خودرو اظهار داشت: یك غفلت تاریخی متاثر از ارز ارزان قیمت در تولید قطعات با فناوری بالا (HighTech) و سایر قطعات و تجهیزات صنعت خودرو اتفاق افتاده كه باید ضمن جبران آن، مراقب تكرار نشدن آن باشیم.


«محمدرضا نجفی منش» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اضافه کرد: در سال های گذشته وضعیت ارزی کشور خوب و نرخ آن آنقدر پایین نگه داشته شده بود که تولید داخل برای قطعات به صرفه نبود.
به گفته این مقام صنفی، حال که نرخ ارز با رشد روبه رو شده، فرصت مناسبی است که بتوانیم ساخت داخل قطعات را افزایش دهیم.
وی افزود: اگر بطور متوسط بیش از ۹۰ درصد قطعات تولیدی خودرو ها داخلی سازی شود، آن گاه تحریم کنندگان صنعت خودروی کشور هیچ توفیقی نخواهند داشت.
نجفی منش تاکیدکرد: نکته مهم این است که در صورت گشایش های احتمالی سیاسی و برداشته شدن تحریم ها، نباید اشتباه تاریخی یاد شده باردیگر تکرار شود.
رئیس هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو اشاره کرد: امروز صنعت قطعه سازی از همکاری آحاد جامعه و متخصصان برای توسعه ساخت داخل قطعات استقبال می کند، همچنان که تا حالا همکاری با نظامی ها منجر به تولید انبوه برخی قطعات با فناوری بالا شده است.
به گزارش مستر کار به نقل از ایرنا، امسال توسعه داخلی سازی به ارزش ۳۰۰ میلیون یورو در چارچوب انعقاد قرارداد داخلی سازی با برگزاری میزهای ساخت داخل بین قطعه سازان و خودروسازان پیش بینی شده است.
پارینه در چارچوب برگزاری سه میز ساخت داخل ۲۷۷ میلیون یورو قرارداد بین خودروسازان و قطعه سازان داخلی به امضا رسید.
مشکلات تامین مواد اولیه
رئیس کمیته مواد اولیه این انجمن در ادامه اظهار داشت: با توسعه برنامه های داخلی سازی، نیاز به مواد اولیه بیش از پیش افزایش یافته است، اما در توزیع بعضی از این مواد مشکل وجود دارد.
وی به تصویب قانونی در سال ۹۰ در مجلس اشاره نمود که بر اساس آن عرضه کالاها در بورس باید با قیمت ۹۵ درصد فوب خلیج فارس باشد و اضافه کرد: باتوجه به رشد چشم گیر نرخ دلار، همه مواد اولیه با این فرمول افزایش قیمت داشته اند و از طرفی، عرضه نشدن بموقع آنها سبب کمبود و در نتیجه رشد فزاینده قیمت مواد اولیه شده است.
این مقام صنفی با اشاره به افزایش ۷۰ درصدی قیمت برخی مواد اولیه به دلیلهای یاد شده، یادآورشد: در گذشته در بعضی مواد اولیه اساسی مثل ورق های فولادی، عرضه به صورت مچینگ انجام می شد.
به گزارش مستر کار به نقل از ایرنا، مچینگ، معاملاتی است که تولیدکننده، کالاهای خودرا بر طبق کشف نرخ بورس به خریداران در کارخانه تحویل می دهد.
نجفی منش افزود: این در حالیست که تامین مواد اولیه در بورس مستلزم پیش پرداخت بوده و تحویل مواد تا چند ماه به طول می انجامد، همین طور شاهد جولان دلالان در بورس هستیم که مواد را با ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش قیمت به تولیدکنندگان می فروشند.
وی با اعلان اینکه همیشه با افزایش قیمت ها، نوک پیکان حمله به سمت قطعه سازان است، افزود: قطعه سازان بین دو سنگ آسیاب خودروسازان و تامین کنندگان بزرگ مواد اولیه مثل فولاد سازان، تولید کنندگان مس، پتروشیمی ها و غیره گرفتار شده اند.
به گزارش مستر کار به نقل از ایرنا، حالا از حدود یک هزار و ۲۰۰ قطعه ساز رسمی فعال در رده های ۱، ۲ و ۳ با جمعیت حدود ۵۵۰ هزار نفری، نزدیک به ۴۰۰ واحد تعطیل و ۳۰۰ واحد نیمه تعطیل هستند.
کل مطالبات زنجیره تامین داخلی از خودروسازان به بیش از ۳۴ هزار میلیارد تومان رسیده که بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان آن مطالبات معوق است.


1399/07/13
21:49:50
5.0 / 5
723
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو