مسترکار - دنیای خودرو
دبیر انجمن صنفی كارفرمایی تولیدكنندگان لوازم خانگی:

برندسازی، مشكل اصلی صنعت لوازم خانگی است

برندسازی، مشكل اصلی صنعت لوازم خانگی است دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم خانگی کوچک اظهار داشت: تولیدات ایرانی از نظر کیفی تفاوت آنچنانی با محصولات مشابه خارجی ندارد، اما برندسازی مشکل اصلی این صنعت است.


به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، با خروج خارجی ها از بازار بزرگ و جذاب ایران، مسئولان در تلاشند تا تولیدکنندگان بزرگ داخلی لوازم خانگی را به سمت ایجاد برند ملی و بعد از آن حضور در بازارهای جهانی سوق دهند.
به اعتقاد برخی کارشناسان این حوزه، برندسازی نیازمند «متولی» است، یک متولی که دولتی نبوده بلکه یک رهبر بخش خصوصی وجهه دار باشد و بتواند همه را با خود همراه کند.
آنان می گویند: صنعت لوازم خانگی در ایران در بسیاری موارد هنوز وابسته به خارج است، به صورت مثال در زمینه تولید کمپروسور با وجود تلاشهای انجام شده در گذشته، اما وابستگی ۱۰۰ درصدی وجود دارد و این قبیل مسائل مانعی بر سر راه برندسازی است.
همچنین برخی دیگر از تعامل نداشتن شرکتهای بزرگ لوازم خانگی و اینکه همواره بعنوان رقیب به یکدیگر نگاه می کنند، بعنوان مانعی بزرگ بر سر راه برندسازی یاد می کنند و معتقدند: امروز نیاز است تا شرکتهای بزرگ با یکدیگر کار مشترک انجام دهند تا ارزش افزوده برای همه تولیدکنندگان ایجاد شود.
در این زمینه، «ابوالقاسم شانه ساز»، دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم خانگی کوچک امروز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اضافه کرد: برندسازی به نحوه ارتباط ما با دیگر کشورها بازمی گردد، اینکه چقدر به ما اجازه تبلیغات بدهند یا تسهیلات و امکاناتی بتوان در اختیار مردم آن کشورها قرار داد تا از محصولات ایرانی استقبال کنند.
وی بیان داشت: به صورت مثال در کشوری نظیر ترکیه که با سرمایه گذاری آلمان ها در سالهای گذشته امروز خود به تولیدکننده و صادرکننده لوازم خانگی تبدیل گشته و حتی نیاز اتحادیه اروپا را تأمین می کند، نمی توان از نفوذ و گسترش محصولات ایرانی صحبت کرد.
شانه ساز افزود: اما در کشوری همچون عراق که در این حوزه بسیار عقب تر از ایران است، می توان به برندسازی پرداخت و مزیت هایی قائل شد تا به سمت محصولات ایرانی ترغیب شوند.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم خانگی کوچک تاکیدکرد: برندسازی نیازمند ادغام واحدهای کوچک و بزرگ تر شدن واحدهای بزرگ است، هرچند موافق این مورد هستیم اما مشکلی که وجود دارد، از نظر اجتماعی و فرهنگی نمی توان کارخانجات را تعطیل کرد.
این مقام صنفی خاطرنشان کرد: مشکل اصلی صنعت لوازم خانگی کشورمان در تعدد واحدهاست، به صورتی که واحدهای در حد و اندازه جهانی نداشته یا کم داریم.
وی یادآوری کرد: شرکت کره ای سامسونگ سالیانه ۶۰ میلیون دستگاه تلویزیون به سراسر جهان عرضه می کند، از این تعداد فقط یک میلیون دستگاه در داخل این کشور و ۵۹ میلیون دستگاه دیگر در سایر کشورها ایجاد می شود.
شانه ساز افزود: این نشان داده است شرکت یاد شده سرمایه گذاری وسیعی انجام داده، با کشورهای بسیاری ارتباط گرفته و تبلیغات زیادی انجام داده است، نظیر چنین موضوعی را در مورد ال. جی دیگر برند مطرح کره ای شاهد بودیم که همچون در سالهای گذشته تبلیغات آنها را در وسط میادین فوتبال و مسابقات حساس مشاهده می کردیم.
به گزارش مستر کار به نقل از ایرنا، از حدود ۶۰۰ واحد بزرگ و کوچک حاضر در صنعت لوازم خانگی ایران، نزدیک به ۱۰۰ واحد کوچک هستند.
آمارهای ۸ ماهه تولید
بررسی آمارهای منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۲ میلیون و ۸۰۱ هزار و ۱۰۰ دستگاه انواع یخچال و فریزر، ماشین لباس شویی و تلویزیون از آغاز سال جاری تا آخر آبان ماه است.
در هشت ماه گذشته، یک میلیون و ۳۳۴ هزار و ۳۰۰ دستگاه یخچال و فریزر در کشور تولید شد که در هم سنجی با سال گذشته رشد ۲۹.۲ درصدی نشان داده است.
مطابق این آمارها، در هشت ماهه سال جاری ۶۶۵ هزار و ۲۰۰ دستگاه ماشین لباس شویی توسط کارخانجات داخلی تولید شد. تولید یاد شده در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۵۸.۲ درصدی داشته است.
تولید انواع تلویزیون در این زمان با رشد ۶۲.۵ درصدی پیشتاز شد و به ۸۰۱ هزار و ۶۰۰ دستگاه رسید.
با این حال، در تولید کولر آبی افت ۱۱.۲ درصدی در هم سنجی با سال قبل به ثبت رسید و تولیدکنندگان داخلی ۷۵۸ هزار و ۲۰۰ دستگاه از این محصول تولید کردند.


1399/10/26
12:11:46
982
0.0 از 5
تگهای خبر: تولید , دستگاه , سرمایه گذاری , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو