مسترکار - دنیای خودرو
مطالبات مردم لرستان از دولت-۵

دنده عقب قطار لرستان

دنده عقب قطار لرستان مستر کار: پازل خط آهن سراسری در محدوده لرستان دارای یک قطعه مفقوده است که سه دهه برای اجرائی شدن فقط وعده شنیده؛ این در حالیست که طی 2 سال اخیر این پروژه بجای پیشرفت، دنده عقب هم گرفته است.



خبرگزاری مهر - گروه استان ها: از هر لرستانی سوال شود مهم ترین و تاریخی ترین پروژه های استان را لیست کند بطور قطع در بین فهرست نام راه آهن لرستان به چشم می خورد، فرقی نمی کند این فرد در چه رده سنی قرار دارد چون راه اندازی خط ریلی لرستان مطالبه سه دهه لرستانی ها است.
در آستانه سفر رییس جمهور و اعضای کابینه به استان لرستان خبرگزاری مهر در سلسله گزارش هایی ضمن مطرح کردن برخی مسائل این استان، بستر طرح مطالبات و خواسته های مردم را فراهم خواهدنمود.
در این راستا منطبق بر نظام مسائل تدوین شده در این خبرگزاری، مهم ترین مطالبات استان در زمینه های مختلف صنعتی، کشاورزی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و … یاد شده قرار خواهد گرفت تا زمینه ای برای توجه به این مطالبات در مصوبات سفر دولت برقرار شود.

برای پیگیری گزارش های مهر لینک «مطالبات مردم لرستان از دولت» را دنبال کنید. این لینک در کنار صفحه استانی خبرگزاری مهر قرار داده خواهد شد و مخاطبان این رسانه می توانند نکات مدنظر خودرا در بخش نظرات در بین بگذارند.
قطار وعده ها به مقصد نرسید!
در این گزارش وعده های متولیان در ارتباط با مهم ترین پروژه حوزه راه لرستان را مرور می کنیم؛ راه آهن لرستان مدت هاست فقط می شنود و همچنان در بن بست کمبود اعتبارات عقب گرد دارد.
جدول زیر آخرین اظهارنظرهای مسئولان ملی و استانی پیرامون این پروژه مهم را نشان می دهد، اظهاراتی که حکایت از سردرگمی متولیان و بلاتکلیفی این پروژه است.

تقویم اظهارات مسئولان پیرامون راه آهن لرستان
اظهارنظر / مسئول
زمان
مشاور وزیر راه با تاکید بر این که پروژه ریلی خرم آباد وضعیت خوبی ندارد، اظهار داشت: خواهش ما از استاندار لرستان این است که این پروژه به سامانه «نیپا» بیاید تا بتوانیم آنرا پیگیری نماییم.
۱۱ دی ۱۳۹۸
استاندار وقت لرستان با اشاره به تعریف منابع مالی جدید برای پروژه راه آهن دورود- خرم آباد اظهار داشت: ۱۲۰ میلیارد اوراق مشارکت برای این پروژه اختصاص یافته است.
۱ بهمن ۱۳۹۸
معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل: پیشرفت ۴۰ درصدی پروژه راه آهن خرم آباد
۲۱ بهمن ۱۳۹۸
معاون استاندار لرستان: هم اکنون پروژه راه آهن دورود - خرم آباد فاقد اعتبار است
۴ دی ۱۳۹۹
مدیرکل راه و شهرسازی لرستان توقف پروژه راه آهن خرم آباد - دورود در نقطه زیر ۲۰ درصدی آگاهی داد.
۹ آبان ۱۴۰۰
نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی از نیاز چهار تا پنج هزارمیلیاردی برای اجرا و تکمیل پروژه راه آهن خرم آباد - دورود - اندیمشک آگاهی داد.
۱۷ آبان ۱۴۰۰
عقب گرد پروژه در راه زمان!
نکته قابل تأمل در اظهارات درج شده در این جدول این است که راه آهن لرستان در سال ۹۸ مطابق اظهارات مسئولان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل پیشرفت ۴۰ درصدی داشته است و حالا در سال ۱۴۰۰ مسئولان استانی می کند عدد پیشرفت فیزیکی این پروژه زیر ۲۰ درصد است!
دنده عقب راه آهن لرستان روی ریل وعده ها و اظهارات بی اعتبار متولیان نشان میدهد که همچنان مردم برای شنیدن صدای سوت قطار باید سال ها منتظر باقی بمانند.

این در حالی است که این پروژه ریلی اکنون به سبب مشکلات اعتباری و سایر حواشی متوقف است و بنظر می رسد در مسافرت دولت به لرستان باید تدبیری برای فعال شدن مجدد این پروژه اندیشیده شود. توقف در نقطه ۲۰ درصد!
وحید کرم الهی مدیرکل راه و شهرسازی لرستان در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به پروژه راه آهن خرم آباد - دورود - اندیمشک گفت: این پروژه از حیطه اداره کل راه و شهرسازی لرستان کلاً خارج است و مربوط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است.
وی عنوان کرد: پروژه راه آهن، جز پروژه های ملی است و پیشرفت فیزیکی آن زیر ۲۰ درصد است.
مدیرکل راه و شهرسازی لرستان با تاکید بر این که این پروژه مدت زیادی است که تعطیل می باشد، اضافه کرد: شروع پروژه از محل فروش سهام فولاد بود، ابتدا چون اعتبار وجود داشت، مراحل اجرائی پروژه مطلوب بود اما وقتی که اعتبار به اتمام رسید، متوقف گردید.
مسئله همیشگی نبود اعتبار!
مهرداد ویسکرمی نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی هم قبل از این در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به پروژه راه آهن خرم آباد - دورود - اندیمشک اظهار داشته بود: این پروژه به چهار تا پنج هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد.

وی عنوان کرد: با کوشش های صورت گرفته و جلسه با معاون وزیر راه و شهرسازی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه اختصاص پیدا کرده است.
نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی افزود: پیگیر هستیم که بوسیله تهاتر، ورود سرمایه گذاران خارجی و شرکت های خصوصی مانند «خرم زال» ادامه این پروژه در دستور کار قرار بگیرد.
چشم به راه سفر دولت!
پیش ازاین نیز احمدرضا دالوند معاون عمرانی استانداری لرستان در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به این که یکی از اولویت اول تیم کاری مدیریت ارشد لرستان پیگیری وضعیت پروژه های نیمه تمام عمرانی است گفت: در این راستا استاندار لرستان در بازدیدها از نزدیک وضعیت این پروژه ها را بررسی می کنند. وی با اشاره به بازدید استاندار لرستان از وضعیت پروژه راه آهن خرم آباد - دورود - اندیمشک عنوان کرد: تلاش می نماییم که در مسافرت رییس جمهور به استان لرستان، این پروژه را جز اولویت دار ترین پروژه ها برای اجرا، مطرح نماییم. دالوند اشاره کرد: به دنبال این هستیم که در کوتاه ترین زمان ممکن مشکل اعتباری این پروژه را حل و مجدداً آنرا فعال نماییم.

فرهاد زیویار استاندار لرستان هم روز پنج شنبه با تشریح برنامه های سفر اظهار داشته بود: سدها و راه آهن لرستان در زمینه های نیرو و راه و شهرسازی از پروژه های مهمی هستند که در مسافرت آتی رییس جمهور به استان پیگیری می شوند.
وی گفت: راه آهن دورود - خرم آباد و بروجرد از جهاتی برای همه مردم لرستان مهمست و در صورت راه اندازی تمام استان از آن بهره برداری خواهند کرد، به این جهت مطالبه مهم مردم استان است.
راه آهن دورود - خرم آباد و بروجرد از جهاتی برای همه مردم لرستان مهمست و در صورت راه اندازی تمام استان از آن بهره برداری خواهند کرد، به این جهت مطالبه مهم مردم استان است استاندار لرستان اشاره کرد: راه آهن قدیمی لرستان در بحث پدافند غیرعامل دارای مشکلاتی است و معتقدیم اجرای پروژه جدید که از خوزستان به سمت استان مرکزی ادامه دارد، باید موردتوجه بیشتر قرار گیرد.
زیویار افزود: این پروژه و چند طرح مهم دیگر از استان، در مسافرت آتی رییس جمهور محترم به لرستان بعنوان مطالبات اصلی، با هیئت دولت مطرح و مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.
وی تاکید کرد: برای تکمیل و پیشبرد بهتر امورات راه آهن خرم آباد ضرورت دارد سازمان برنامه وبودجه در بحث تامین اعتبار و وزارت راه و شهرسازی در ارتباط با موضوعات فنی پروژه نظرات خودرا عرضه کنند.
استاندار لرستان اضافه کرد: امیدواریم این خواسته مردم استان با انجام کارهای کارشناسی و همت دستگاه های اجرائی ذی ربط هر چه سریع تر به نتیجه رسیده و شاهد بهره برداری از آن باشیم.
سالی دو درصد رو به جلو!
بنابراین گزارش، پروژه راه آهن لرستان در حالی چشم به اولین سفر دولت سیزدهم دارد که در لیست مصوبات سفر دوم دولت دهم هم قرار دارد.

این پروژه اواخر سال ۸۹ بالاخره مجوز کمیسیون ماده ۳۲ را گرفت تا پروژه های ریلی لرستان از یک خوان دیگر عبور کنند و این دفعه دیگر بهانه عدم توجیه اقتصادی پروژه به دستاویز مسئولان تبدیل نشود. از گرفتن مجوز ماده ۳۲ پروژه که بیش از هشت ماه گذشت مسئولان برای شروع عملیات اجرائی این پروژه های ریلی مهم محمود احمدی نژاد رییس جمهوری وقت را به لرستان دعوت نمودند تا مراسم شروع عملیات اجرائی این پروژه ها در مهرماه سال ۹۰ اجرا شود.
امروز با گذشت ۱۰ سال پروژه زیر ۲۰ درصد پیشرفت دارد، یعنی سالی کمتر از دو درصد روبه جلو رفته است و با این روند ده ها سال دیگر هم به نتیجه نخواهد رسید؛ باید دید تصمیم دولت سیزدهم برای به سرانجام رسیدن این پروژه مهم ملی چیست؟


منبع:

1400/09/08
22:03:37
248
5.0 از 5
تگهای خبر: تور , دستگاه , صنعت , فولاد
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو