مسترکار - دنیای خودرو

قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین چطور عملیاتی می شود؟

قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین چطور عملیاتی می شود؟ به گزارش مستر کار با وجود گذشت چند ماه از نهایی شدن توافق ۲۵ ساله ایران و چین، هنوز بخش خصوصی به جزئیات دقیق این برنامه و روش اجرای آن دسترسی پیدا نکرده است.


به گزارش مستر کار به نقل از ایسنا، در ابتدای سالجاری بود که بعد از چند سال مذاکره، سرانجام توافقی ۲۵ ساله میان ایران و چین نهایی شد، توافقی که در آن دو طرف اعلام آمادگی می کنند که در حوزه های مختلف همچون اقتصاد، همکاریهای گسترده مشترکی را آغاز کنند.
هر چند در سالهای گذشته هم تعداد زیادی از شرکتهای چینی در ایران فعال بوده اند و چین بعنوان اصلی ترین شریک تجاری ایران شناخته می شود، اما این توافق احیانا راه را برای همکاریهای جدی تر باز می کند. هرچند به نظر می آید بخش خصوصی در کنار نگاه مثبت نسبت به حضور چین در ایران، نگرانی هایی را هم دارد.
در نشست مشترک دو کمیسیون بازار پول و سرمایه و انرژی اتاق تهران، نمایندگان بخش خصوصی به بررسی بخشی از این دیدگاه ها پرداخته اند. در ابتدای این جلسه، رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه، توضیحاتی پیرامون ابتکار جاده – کمربند و ارتباط آن با سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین عرضه کرد و اظهار داشت: ابتکار جاده- کمربند یک برنامه بلندمدت سیاستگذاری و سرمایه گذاری بین قاره ای است که هدف آن توسعه زیرساخت ها و تسریع در ادغام اقتصادی کشورها در راه جاده تاریخی ابریشم، است.
فریال مستوفی ضمن اشاره به موقعیت بالقوه استراتژیک ایران، اظهار داشت که با اینکه جاده و کمربند یک ابتکار جهانی است، اما تمرکز عمده آن بر کشورهای آسیا، شرق آفریقا، اروپای شرقی و خاورمیانه است.
او به لزوم انجام ارزیابی دقیق نقش کشورهای درگیر در ابتکار کمربند جاده، پرداخت و اظهار داشت: در تلاشهای مشترک باید منافع مشترک و متقابل، توسعه پایدار و با استانداردهای بالا دنبال شود، تا به یک بازی برد - برد برای همه نقش آفرینان مبدل شود و توسعه متوازن و پایدار و مستقل و متنوع را برای همه کشورهای مسیر جاده و کمربند تحقق بخشد.
مستوفی اضافه کرد: ایران نه تنها یک منبع غنی انرژی است، بلکه می تواند بعنوان هاب منطقه و بعنوان مسیر ارتباطی شرق با غرب آسیا و اروپا عمل کند. البته به شرطی که به درستی آنرا مدیریت کرده و با چشمان باز و با دانش و آگاهی از این فرصت بهره بگیریم و این کنش گری را در چارچوب سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین هم دنبال نماییم.
در ادامه این جلسه، رضا پدیدار - رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست - هم ضمن اشاره به این که به صورت بدیهی، چینی ها به دنبال منافع خود هستند، اظهار داشت: ایران هم باید به دنبال منافع حداکثری خود باشد. اما برخی شنیده ها، نگرانی هایی را در مورد روش اجرای این سند ایجاد می کند؛ برای مثال گفته می شود که مقرر است، شرکتهای چینی بدون برگزاری مناقصه در پروژه های نفت و گاز حضور پیدا کنند. یا چنین گفته می شود که مقرر است ۵۰۰۰ نفر از کارکنان امنیتی برای محافظت از کارگران چینی در ایران حضور پیدا کنند و امکان به تعویق انداختن پرداخت ها توسط کشور چین تا دو سال از دیگر مواردی است که در مورد آن بحث می شود.
او با تکیه بر این که ایران به سرمایه گذاری نیاز دارد، اظهار داشت: این مورد بسیار حائز اهمیت می باشد که بدانیم حضور چین در بخش های انرژی و زیرساخت ها چه آینده ای را برای توسعه کشور رقم خواهد زد. متاسفانه این ها موضوع هایی است که در مذاکرات و گفت وگوهای مقامات ایران با طرف چینی مشاهده نمی گردد.
در ادامه این جلسه، محمدرضا طبیب زاده، کارشناس حوزه انرژی ضمن عرضه گزارشی در مورد پیش نویس سند استراتژیک و نقشه راه همکاریهای جامع ۲۵ ساله ایران و چین، محورهای همکاری ایران و چین را ذیل هشت محور از جمله، «همکاری های پولی- بانکی با تکیه بر همکاری بین بانکهای مرکزی، بانکهای تجاری و همکاریهای بین المللی»، «همکاری های منطقه ای و بین المللی با تمرکز بر توسعه حوزه های زیرساخت شامل حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی» و «بخش انرژی شامل نفت خام و فرآورده های نفتی، پتروشیمی، برق، انرژی های تجدیدپذیر و پاک» و همکاری در حوزه تجارت، همکاری در حوزه دانشگاهی و فرهنگی و همکاری در حوزه توسعه روابط بین الملل را شرح داد.
در همین حال، مستوفی با بیان اینکه، انعقاد قرارداد همکاری با هر کشوری، امر پسندیده ای است، افزود: آنچه موجبات نگرانی را فراهم می آورد، پنهان نگاه داشتن جزئیات این سند است.
او با اشاره به اینکه «فرهنگ چین با فرهنگ کشورهای اروپایی متفاوت است» اضافه کرد: فعالان اقتصادی و دولتمردان باید به این مسئله توجه داشته باشند که روشی که برای همکاری با کشورهای اروپایی به کار می گیرند، قابل اجرا برای همکاری با کشور چین نیست. به هر حال، عمر حضور شرکتهای چینی در بازارهای بین المللی اندک است و آنها به نسبت شرکتهای اروپایی کمتر با قواعد این بازارها آشنا هستند.
طبق گزارش سایت اتاق تهران، مستوفی اظهار داشت: اگر از ناحیه چین، وامی به ایران داده شود و پروژه در موعد مقرر انجام نشده و بازپرداخت ها بموقع صورت نگیرد، مشکل از اینجا شروع می شود. در واقع به علت آنکه بیشتر پروژه های بزرگ در ایران، دولتی است و در آنها بهره وری در سطح نازلی قرار دارد، هنگام انعقاد قراردادها باید به این مسئله توجه نشان داد.




منبع:

1400/11/25
22:35:22
633
5.0 از 5
تگهای خبر: امنیت , جاده , سایت , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو