مسترکار - دنیای خودرو
معاون وزیر صمت عنوان كرد؛

هدف گذاری برای تولید خودروی باکیفیت

هدف گذاری برای تولید خودروی باکیفیت به گزارش مستر کار، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، عقب ماندگی فناوری در خودروسازی، تحریم و انحصارطلبی خودروسازان داخلی را همچون عوامل گرانی خودرو در کشور اعلام نمود.



به گزارش مستر کار به نقل از وزارت صمت، منوچهر منطقی در گفت وگویی حوزه وسیع وظایف معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت را برشمرد و اظهار داشت: خودروسازی، شامل خودروی سبک و تجاری که حمل مسافر و بار و خودروهایی مانند کامیون، کشنده، اتوبوس و مینی بوس را شامل می شود، خودروی برقی، حوزه ریلی، هوایی، دریایی، حمل و نقل هوشمند که از فناوری آن در حوزه های دیگر استفاده می شود، بهره وری صنایع، محصولات جدید و استفاده از فناوری اطلاعات و مخابرات برای کاهش ترافیک، همچون وظایف این معاونت در وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
وی به جایگاه صنایع حمل و نقل ایران در جهان اشاره نمود و اضافه کرد: در ارزیابی که در سال ۲۰۱۹ انجام شد، از نظر تولید که گرفتار افت شدیم، در جایگاه ۱۹ دنیا قرار گرفتیم که سال پیش از آن در جایگاه ۱۸ بودیم؛ بنابراین در تلاشیم با برنامه ریزی و تحقق برنامه ها در سال ۲۰۲۳ به جایگاه ۱۲ تا ۱۵ دنیا برسیم.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر نقاط قوت خودروسازی کشورمان در منطقه و جهان افزود: سه خصوصیت مثبت ما در منطقه، شامل حوزه علمی و فناوری می شود که از نظر نیروهای متخصص و مهندسان جوان در دنیا جزو ۵ کشور اول هستیم. خصوصیت دوم، هزینه های تمام شده است که نسبت به کشورهای مختلف منطقه، هزینه تمام شده نیروی انسانی پایین تر است. خصوصیت سوم هم در ارتباط با ارزان بودن نسبی انرژی در کشور است و در مورد زیرساخت هایی که در ۳۰ سال قبل اجرا شده، در بعضی حوزه ها از کشورهای منطقه بالاتر و در بعضی حوزه ها پایین تر هستیم.
منطقی ضمن اشاره به اینکه بر اساس گزارش انتشار یافته مؤسسه بین المللی فیچ سولوشن، ایران در سال ۲۰۱۹ در بین کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه، در تولید خودرو بالاترین بازده را داشته است، افزود: نقاط قوت ما در دنیا مانند نقاط قوت ما در منطقه است و به همراه هند و چین در تولید خودرو جزو کشورهای با هزینه تولید پایین هستیم و می توانیم با استفاده از مزیت های موجود، خودرو و قطعات خودرو را در سطح کیفی تعریف شده، ارزان تر تولید نماییم.
فعالان فرهنگی و رسانه ای، دیدگاه مردم را نسبت به خودروی ایرانی تغییر دهند
وی در مورد انتقادهای موجود به صنعت خودروسازی کشور هم بیان نمود: بخش عمده انتقادها به حق است و می پذیریم، اما بخش دیگر در ارتباط با تبلیغات منفی و وسیع در بازار است. به صورت کلی، فضا نسبت به تولید خودروی ایرانی منفی است و اگر در بالاترین کیفیت تولید شود، باز هم در مقایسه با محصول خارجی با اقبال روبه رو نمی گردد، که وظیفه فعالان حوزه فرهنگ و رسانه است که این فرهنگ اشتباه را در جامعه تغییر دهند.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه تمامی تلاش ها باید برای رسیدن به محصولی باشد که افتخار ملی بوده و به مراحل بهتر و توسعه بیشتر برسد، خاطرنشان کرد: اگر این فرهنگ اصلاح نشود، اعتماد به نفس نیروهای تخصصی کشور پایین آمده و نتیجه آن، مهاجرت نخبگان صنعتی به خارج از کشور خواهد بود.
منطقی با بیان اینکه البته عملکرد خودروسازان مورد قبول مردم نیست، عنوان کرد: انتقادات مشتریان به محصولات قابل قبول است؛ بخشی از این مشکلات در ارتباط با مدیریت خودروسازان و قسمتی دیگر شرایط محیطی بوجود آمده است.
وی تصریح کرد: یکی از پارامترهای مهم مد نظر مشتری، به روز بودن محصولات است که با عنایت به مشکلات متعدد، ۸۰ درصد محصولات در ارتباط با ۱۵ تا ۲۰ سال قبل است و تولید محصولات متعلق به ۵ سال گذشته محدود هستند؛ بنابراین در مقایسه با محصولات روز دنیا، برتری های محصولات جدید، یکی از عوامل شکل گیری ذهنیت عدم کیفیت محصول داخلی در ذهن مشتری است.
برای دستیابی به خودرو با کیفیت سه مسیر هدف گذاری شده است
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به پرسشی پیرامون قیمت بالای محصولات با عنایت به کیفیت پایین آنها و انحصار دو شرکت خودروسازی داخلی اظهار داشت: راهبرد جدید دولت، سه مسیر برای ما مشخص می کند. یک آن که در کنار محصول داخلی، محصولات خارجی هم کلاس با محصول داخلی را وارد نماییم و در مقایسه آنها با یکدیگر، تمایزها را مشخص نماییم تا تولید کننده داخلی به سمت بهتر شدن محصول و تکنولوژی جدید حرکت نماید.
منطقی اضافه کرد: دومین مسیر آن است که دو گروه خودروسازی داریم که گروه اول ۹۰ درصد بازار را در اختیار دارد و گروه دوم خودروسازان خصوصی هستند که تیراژ پایینی دارند و تلاش داریم با ایجاد کنسرسیوم بین خصوصی ها، ظرفیت ها را بیشتر نماییم، چونکه آنها محصولات مونتاژی و به روزتری عرضه می کنند و با عنایت به کیفیت بالاتر و قیمت بیشتر مورد اقبال مخاطبان شان هستند.
وی افزود: سومین مسیر، بروزرسانی فناوری موجود در خودروسازی است که سبب خارج کردن محصولات قدیمی و ورود محصولات جدید خواهد شد. به صورت مثال، خودرو های "تارا" و "شاهین" از نظر کیفیت به صورت نسبی توانسته اند مشتری را راضی کنند و در نمایشگاه اتوموبیلیتی روسیه هم توجه مخاطبان را به خود جلب کردند و احتمال صادرات و ورود آنها به بازار رقابتی روسیه بالاست.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد قیمت خودرو هم بیان نمود: خودروی "پراید" از رده خارج شده و محصولی مانند "کوئیک" جایگزین آن شده است که در شرایط بهتری قرار دارد و قیمت آن حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان، یعنی حدود ۶ تا ۷ هزار دلار می شود. در واردات خودرو تمرکز بر روی خودرو های زیر ۱۰ هزار دلار است که مدرن، با طراحی خوب، روش های نوآورانه و با قیمت پایین ساخته شده باشند. تولید آینده ما هم همین نوع از خودرو های وارداتی خواهند بود که به صورت مثال جایگزین "کوئیک" خواهند شد.
تا اواخر سالجاری قرعه کشی حذف خواهد شد
منطقی همینطور با بیان اینکه با افزایش تیراژ در بخش خصوصی و خودروسازی های بزرگ، تخصیص خودرو و ثبت نام آسان تر خواهد شد، افزود: کاهش تقاضا نشان داده است که خودرو به تعداد کافی عرضه شده است و تا اواخر سالجاری، قرعه کشی به صورت کامل حذف خواهد شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت هم نسبت به تعهد زمانی خودروساز حساسیت خاصی دارد و بر مبنای تعهدات و زمان تحویل، میزان عرضه خودرو را مشخص می کند، و با افزایش تولید و واردات خودرو، صف های خرید هم از بین خواهد رفت.
وی در پاسخ به پرسشی در مورد تفاوت شدید قیمت تمام شده خودرو با فروش آن اظهار داشت: بر مبنای نظارت بر قیمت گذاری خودرو می توانیم بگوییم ۸۵ تا ۹۰ درصد قیمت خودرو در ارتباط با مواد اولیه و فرایند تولید است، پس از آن، تغییر و افزایش دستمزدهاست که ۳ درصد تاثیر دارد، و دلیل دیگر هم اینست که کانال های مالی ایران برای خرید خارجی، مستقیم نیست و مجبور به استفاده از کانال های دیگر است، پس ۱۰ تا ۱۵ درصد هزینه مالی تأثیرگذار است که سبب افزایش قیمت خودرو شده و تمامی عوامل کنترل قیمت در دست خودروساز نیست.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت توضیح داد: اگر روش های مختلف بهره وری را مورد توجه قرار دهیم، می توانیم افزایش قیمت را کنترل نماییم، اما تا کنون در این خصوص کار منسجم و جدی انجام نشده است. یکی از علل آن اینست که در خودرو دو گونه فناوری داریم؛ یکی محصولی است و دیگری فناوری فرایند تولید است که سبب کم شدن هزینه تولید می شود، که ما نسبت به قسمت دوم غافل بودیم و از ذهنیت مدیران خودروسازی دور بوده و اطلاعی از آن نداشته اند. بنابراین در برنامه تحولی جدید صنعت خودرو، پیشبرد این دو نوع فناوری را که منجر به بهره وری و کاهش هزینه تولید خودروسازان دنیا شده است، مورد توجه قرار داده ایم.
منطقی همینطور سند تحول صنعت خودرو را جزو برنامه های مهم سیاست گذاری دولت عنوان نمود که سبب تحرک فناورانه خودروسازان، ارتقاء کیفیت و کاهش قیمت خودرو خواهد شد.
اهمیت تولید خودرو از لحاظ ارزش افزوده و اشتغال
وی در پاسخ به سوالی در مورد ضرر مالی تولید کننده و مصرف کننده خودرو و جایگزینی واردات خودرو به جای تولید، ضمن تاکید بر دو عامل سیاست گذاری و تیم مدیریت قوی اظهار داشت: بازار با ۱.۵ میلیون تقاضا روبه رو است. اگر قیمت هر خودرو ۱۰ هزار دلار در نظر گرفته شود، ۱۵ میلیارد دلار می شود و با حساب تقاضای بیشتر، ۳۰ میلیارد دلار بودجه برای واردات خودرو نیاز است که چنین بودجه ای وجود ندارد. اما تولید خودرو در دو عامل کلیدی در صنایع ایرانی نقش اول را دارد؛ یکی ارزش افزوده و دیگری اشتغال است. خودرو از این نظر صنعت رده یکم نسبت به پتروشیمی، لوازم خانگی و دیگر صنایع به حساب می آید، پس در سطح ملی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.


منبع:

1401/06/25
23:44:16
378
5.0 از 5
تگهای خبر: افزایش قیمت , ترافیك , تكنولوژی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو