مسترکار - دنیای خودرو

علت کاهش ارزش صادرات

علت کاهش ارزش صادرات به گزارش مستر کار، رئیس اتاق مشترک ایران و چین اظهار داشت: شاکله صادرات ما، صدور مواد اولیه است به طوریکه حدود ۷۰ درصد صادرات ایران خام فروشی است.



مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در گزارش مستر کار به نقل از مهر، اظهار نمود: وضعیت صادرات کشور تقریبا یک دهه است که تغییر محسوسی نداشته است؛ به صورت مثال سال قبل می گفتند که در صادرات رکورد زده ایم؛ اما این امر فقط به علت بالا بودن قیمت مواد اولیه محقق شد. در واقع صادرات ما در سال ۱۴۰۱ که ۵۴ میلیارد دلار بود، از نظر وزنی نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش داشت اما چون قیمتها بالا رفته بود این مورد به چشم نمی آمد.
وی افزود: در سالجاری، صادرات ما از نظر وزنی حدود ۲۷ درصد افزایش هم داشته است اما از نظر ارزشی حدود ۳ درصد کاهش داشته چونکه مواد اولیه ارزان شده است. شاکله صادرات ما، صدور مواد اولیه است و حدود ۷۰ درصد صادرات غیرنفتی یا صادرات محصولات بر پایه نفت یا بر پایه محصولات معدنی است. در واقع این مورد در بین عامه مردم معروف به خام فروشی است.
حریری با اشاره به اینکه که قیمت مواد اولیه به صورت جهانی تعیین می شود، اظهار نمود: قیمت مواد اولیه امکان دارد بنا به هر علتی تغییر پیدا کند؛ به صورت مثال پارسال قیمت مواد اولیه به دلیل خروج از رکود دوران کرونا بسیار بالا رفته بود در نتیجه آمار صادرات ما هم رکورد زد. از طرفی امسال با عنایت به این که بیشتر صادرات می نماییم، اما از نظر ارزش صادرات با کاهش مواجه شدیم.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین ضمن اشاره به این که مکانیزم تعیین نرخ ارز حاصل از صادرات احتیاج به اصلاحاتی دارد، عنوان کرد: پشتیبانی از سیاست کلی بانک مرکزی به این مفهوم نیست که تمام آن چه که امروز اتفاق می افتد صحیح است؛ بعنوان مثال نرخی که برای بازگشت ارز حاصل از صادرات کالاها تعیین می شود، قابل بحث است؛ چونکه نباید همه کالاها را به یک چشم نگاه کرد و باید دسته بندی کالاهای صادراتی با عنایت به یارانه ای که برای تولید دریافت می کنند، تهیه شود و نرخ ارز حاصل از صادرات هم متناسب با این دسته بندی تعیین شود.
حریری افزود: اگر کالایی واقعاً بدون یارانه تولید و صادر می شود، باید نرخ ارز حاصل از صادرات آن هم به لحاظ قیمت گذاری صرفا تابع عرضه و تقاضا باشد، اما کالاهایی که در فرآیند تولید، یارانه دریافت می کنند، باید تفکیک شوند؛ البته یارانه در اقتصاد کشور در اشکال مختلفی به بخش های مختلف کشاورزی، معدنی و صنعتی عرضه می شود که برای مثال میتوان به انرژی، حمل و نقل و یا نیروی کار ارزان اشاره نمود.
وی بیان نمود: البته در یک حالت مطلوب، بهتر است روی قیمت ارز حاصل از صادرات محصولاتی که در فرآیند تولیدشان از یارانه استفاده می نمایند هم کمترین دخالت از جانب دولت صورت گیرد و به جای آن حتما باید عوارض مناسبی از این صادرکنندگان دریافت کرد.
حریری در مورد ضرورت بازگردانی یارانه های دریافتی از جانب صادرکنندگان توضیح داد: دریافت یارانه انرژی مخصوص کالاهایی که مقرر است در بازار داخل عرضه شوند؛ ولی اگر قرار باشد این کالا صادر شود، مانند محصولات پتروشیمی که نرخ سوخت یا خوراک خویش را به صورت یارانه ای دریافت می کنند، صادرکننده باید یارانه دریافتی خویش را به صندوق دولت بازگرداند.
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین ضمن اشاره به تعدد روش های بازگشت ارز حاصل از صادرات اظهار نمود: به دلیل نبود سیستم بانکی برای بازگشت ارز، روش های متنوعی مانند واردات در ازای صادرات، عرضه به واردکننده و یا تهاتر وجود دارد که بخش زیادی از این روش ها مولود تحریم های اقتصادی می باشد. همین موضوع، مساله کنترل و تعیین قیمت ارز را با چالش مواجه می کند؛ ازاین رو بهتر است یارانه هایی که در فرآیند تولید به محصولات صادراتی اعطا می شود، هنگام خروج از کشور از صادرکننده دریافت شود.
حریری افزود: صادرکنندگان بعدازاین مرحله می توانند کالاها را صادر و سپس ارز حاصل از صادرات خویش را از هر کانالی که فکر می کنند بهتر است، وارد کشور کنند؛ ازاین رو بانک مرکزی هم مجبور نخواهد شد تک تک ارز حاصل از صادرات کالاهای مختلف را قیمت گذاری کند.
ضرورت توجه به صادرات کالاهای نهایی
رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین در مورد ضرورت تغییرات اساسی در ترکیب کالاهای صادراتی بیان نمود: ما زمانی می توانیم سیاست گذار صادرات خود باشیم که وقتی محصولی را صادر نماییم، آن محصول مستقیماً به دست مصرف کننده نهایی برسد. ما تقریبا به جز بازار عراق و افغانستان، چنین محصولاتی را صادر نمی نماییم.
وی اظهار داشت: معمولا ما مواد اولیه را صادر می نماییم که در کشور مقصد تبدیل به کالا و سپس به دست مصرف کننده می رسد. این مساله به علت ضعف ما در تولید اتفاق می افتد که ضعف صادرات ما را هم به همراه دارد. تا وقتی که تولید ما صادرات محور و رقابتی نباشد، هیچ نتیجه ای نخواهیم گرفت و سند این حرف، یک دهه صادراتی است که آمار آن در این زمان از نظر وزنی هیچ تغییری پیدا نکرده است.


منبع:

1402/08/06
14:23:43
257
5.0 از 5
تگهای خبر: تولید , سوخت , صادرات , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو