مسترکار - دنیای خودرو

مهلت به اتمام رسید اما سایپا و ایران خودرو به سامانه گارانتی متصل نشدند

مهلت به اتمام رسید اما سایپا و ایران خودرو به سامانه گارانتی متصل نشدند به گزارش مستر کار، همه خودروسازان داخلی تا پایان مهر ماه مهلت داشتند که به سامانه ملی گارانتی بپیوندند با این وجود هنوز ایران خودرو و سایپا به این سامانه متصل نشده اند.



به گزارش مستر کار به نقل از مهر، طبق اعلام وزارت صمت، همه خودروسازان داخلی تا پایان مهر ماه مهلت داشتند که به سامانه ملی تضمین بپیوندند. در این رابطه حمید محله ای، مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته بود که «خودروسازان داخلی در پروسه کار قرار گرفته اند و باید شبکه خودرا معرفی کنند تا ارزیابی و تأیید شده و در سامانه درج شود عدم حضور آنها در این سامانه نشانه نداشتن تضمین خودرو نیست، بلکه خودرو های داخلی تا ۶۰ هزار کیلومتر یا سه سال خودروی داخلی تضمین دارد.»
طبق گفته محله ای، پروسه ورود خودروساز به سامانه انجام شده و درحال دریافت اطلاعات شرکتها هستند.
با این حال پیگیری های خبرنگار مهر حکایت از آن دارد که در طول این مدت فقط خودروسازان بخش خصوصی و شرکت های دخیل در واردات خودرو به سامانه پیوسته اند و خودروسازان داخلی -ایران خودرو و سایپا- هنوز به سامانه ملی تضمین متصل نشده اند.
سامانه ملی تضمین چیست؟
بر اساس این گزارش، سامانه جامع تضمین با هدف یکپارچه سازی خدمات بعد از فروش و جلوگیری از عرضه کالاهای قاچاق به راه افتاده است. این سامانه دارای بخشهایی همچون شرکت های تضمین کننده، برندها، گروه کالایی، مستندات و قوانین، استعلام تاییدیه مجوز گارانتی، ثبت شکایات، گارنتی های غیرمجاز، ارتباط با کارشناسان سامانه جامع خدمات بعد از فروش است.
اصالت کالاها بوسیله این سامانه قابل رصد است؛ بر این اساس کالاها دارای کد یا شناسه رهگیری و کالاهای سیمکارت خور دارای (IMEI) هستند و مصرف کننده پیش از خرید می تواند در سامانه جامع تضمین با استعلام این کدهای رهگیری از اصالت تضمین کالای خود اطمینان حاصل کند.
مصرف کنندگان پیش از خرید کالاهای مشمول گارانتی، می توانند با استعلام شناسه رهگیری ۱۳ رقمی مندرج بر کالا، از اصالت گارانتی، تعهدات شرکت تضمین کننده، دسته دوم بودن کالا و همین طور فهرست تضمین های بدون مجوز آگاه شوند و سپس مبادرت به خرید کالا کنند. درج شناسه رهگیری بر روی کالاهای مذکور الزامی است؛ پس خریداران از کالاهایی که شناسه رهگیری ندارند باید جدا اجتناب کنند که به احتمال زیاد کالا قاچاق است.
همچنین شرکت های تضمین کننده نیز در این سامانه می توانند شناسنامه های تضمین که طرفین قرارداد آنها یعنی واردکننده و تولیدکننده به آنها واگذار کرده است و کالاهای تضمین شده را به تفکیک هر سریال و شناسنامه تضمین مشاهده کرده و مدیریت کنند.
بر اساس بخش های مختلف این سامانه، اطلاعات شرکت های تضمین کننده معتبر و دارای مجوز مورد تأیید سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در سامانه جامع تضمین قابل جست وجو و مشاهده است، بدین جهت هر تضمین کننده ای که اطلاعات آن در لیست شرکت های سامانه تضمین موجود نباشد، قابل اعتماد نیست.
در سامانه امکان ثبت شکایات وجود دارد به شکلی که مراجعه کنندگان می توانند شکایت خودرا ثبت کنند، شکایت توسط سامانه بررسی و به شرکت تضمین کننده ارسال می شود. در صورتیکه مشکل در هفت روز حل نشود شکایت بصورت سیستمی به سازمان بازرسی ارسال می شود.
سامانه جامع گارانتی، خدمات بعد از فروش گروه کالاهایی مانند موبایل، لوازم خانگی، اقلام دیجیتال و تعدادی از لوازم یدکی خودرو مانند باطری در سامانه ثبت شده اند و خدمات خودروسازان و قطعه سازان نیز به این سامانه اضافه شده و درحال اضافه شدن است. در واقع سامانه گارانتی مجموعه تعهداتی است که خودروساز به مردم ارائه می کند.
در این ارتباط مدیرکل دفتر خدمات فنی و مهندسی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلان اینکه خودرو ها دارای یک شناسه رهگیری ( VINخودرو) منحصر به فرد هستند گفته است که خودرو ها شامل تولیدی و وارداتی، زمانی که شناسنامه خدمات بعد از فروش برای آنها در سامانه درج می شود، در حقیقت تضمین کننده خدمات و ارائه دهنده خدمت و همین طور شبکه مشخص خواهد بود.
به گفته محله ای، تعهدات خدمات بعد از فروش خودروسازان در سامانه بارگذاری می شود؛ زمانی که اظهار تولید یا واردات می شود همان شماره تک رقمی یا شناسه رهگیری خودرو هم مرتبط پیدا می کند و به شناسنامه خدمات بعد از فروش پیوست می شود.
بر اساس این گزارش، از زمان ثبت و اضافه شدن شناسه رهگیری خودرو به شناسنامه خدمات بعد از فروش، شناسنامه تضمین فعال می شود و از آن پس، تمامی خدمات بعد از فروش قابل رصد و پیگیری است. ضمن این که اطلاعات بوسیله پیامک برای خریدار و مصرف کننده ارسال خواهد شد. همین طور برای ارائه دهنده خدمات نیز مشخص می شود که چه خودروهایی تحت خدمات قرار داشته و بایستی برایشان خدمات ارایه کنند.
مراجعه کنندگان به سامانه خدمات بعد از فروش می توانند تمامی ماشین آلات و قطعات را ببینند در صورت شکایت می توانند خودرو ساز و خدمات دهنده را انتخاب و توضیحات را ارائه نمایند به سرعت کارشناسان وزارت صمت شکایات را بررسی می کنند در صورتیکه مستند باشد به خودروسازان و قطعه سازان ارائه می شود.

1402/08/23
13:40:02
270
5.0 از 5
تگهای خبر: ایران خودرو , تولید , خدمات , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو