مسترکار - دنیای خودرو

فروش دستوری خودرو به انتها رسید

فروش دستوری خودرو به انتها رسید مستر کار: دیگر خبری از عرضه های انبوه و دستوری خودرو نخواهد بود بلکه از محل افزایش ظرفیت، خودرو در سامانه یکپارچه عرضه خواهد شد و سامانه نیز دیگر بسته نمی گردد.



به گزارش مستر کار به نقل از مهر، طی ۸ ماهه امسال خودروسازان بخش خصوصی با ۸۰ درصد افزایش، توانستند ۲۰۵ هزار دستگاه خودرو تولید کنند؛ با اینحال بعد از عرضه محصولات مونتاژکاران در سامانه یکپارچه مشخص شد که متقاضیان تمایل چندانی به خرید این محصولات ندارند چونکه بگفته مهدی تقدسی مدیر سامانه مذکور، فقط ۵ درصد از ثبت نام کننده های خودروی تیگارد نسبت به تکمیل وجه اقدام نموده اند؛ در محصولات مدیران خودرو نیز فقط ۲۵ درصد، کرمان موتور ۱۵ درصد و آرین موتور ۴۰ درصد نسبت به تکمیل وجه اقدام نموده اند.
بنابراین باتوجه به ظرفیت خالی شرکت ها، طبق سیاست اتخاذ شده به تدریج خودروسازان محصولات خودرا از محل افزایش ظرفیت در سامانه عرضه خواهند کرد و مشتریان بدون بلوکه کردن پول می توانند خرید خودرا انجام دهند.
از سویی دیگر نیز مشتریان علاوه بر خرید خودرو بوسیله سامانه یکپارچه، می توانند با مراجعه به نمایندگی مورد نظر برای خرید خودرو اقدام نمایند که ثبت نام در نمایندگی های فروش نیز بوسیله سامانه یکپارچه صورت خواهد گرفت.
طبق اعلام تقدسی، احیانا از هفته جاری دو خودروساز داخلی -ایران خودرو و سایپا- نیز عرضه هایی را برمبنای ظرفیت خالی و مازاد خود خواهند داشت و نکته مهم تر آنکه باتوجه به ظرفیتهای خالی، سامانه یکپارچه بسته نمی شود و بصورت مستمر عرضه خودرو در آن صورت می گیرد.
فروش دستوری به خط پایان رسید
بر این اساس، دیگر خبری از عرضه های انبوه و دستوری خودرو نخواهد بود بلکه از محل افزایش ظرفیت، خودرو در سامانه یکپارچه عرضه خواهد شد و حتی در صورت فراهم شدن زمینه ها و خالی بودن ظرفیت، امکان فروش قسطی نیز وجود خواهد داشت.
عدم فروش دستوری خودرو به این معناست که در مدل جدید، هر خودروساز می تواند در صورت دارا بودن توان لازم و کافی و نداشتن تعهد معوق، مبادرت به اجرای طرح فروش به میل و سلیقه خود کند.
همچنین طبق اعلام تقدسی این سامانه دیگر بسته نمی شود و مشتریان می توانند در صورت وجود خودرو برای عرضه، تقاضای خودرا در هر زمانی ثبت کنند.
گفتنی است، بعد از حدود ۳ سال که از عمر قرعه کشی خودرو (خودروسازان ایرانی برای فروش خودرو با قیمت کارخانه، بعد از ثبت نام از متقاضیان هر بار از بین میانگین ۵ میلیون نفر ثبت نام کننده به ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر خودرو می فروختند) می گذشت، از پاییز سال ۱۴۰۱ استفاده از سازوکار بورس برای عرضه خودرو به کار گرفته شد منتهی باتوجه به مخالفت شورای رقابت و البته عدم تمایل وزارت صمت به استفاده از بورس و همین طور حذف بند عرضه خودرو در بورس در مجلس، روش جدیدی تحت عنوان «نوبت دهی» ابداع شد.
شیوه نوبت دهی نیز با بلوکه کردن ۱۰۰ میلیون تومان برای خودرو های داخلی و ۵۰۰ میلیون تومان برای خودرو های وارداتی کار خودرا شروع کرد که برای خودرو های وارداتی یک دفعه در اسفند ۱۴۰۱ سامانه یکپارچه باز شد و برای خودرو های داخلی و مونتاژی نیز یک دفعه بهمن ۱۴۰۱ و یک دفعه اردیبهشت ۱۴۰۲ سامانه بازگشایی شد که در هر دور عرضه خودرو بصورت یکچارچه و انبوه صورت گرفت که در نهایت حدود ۲ میلیون نفر برای خرید خودرو های داخلی اقدام نمودند.

1402/09/12
10:27:55
251
5.0 از 5
تگهای خبر: ایران خودرو , تور , تولید , ثبت نام
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو