مسترکار - دنیای خودرو

تشکیل کارگروه مشترک اتاق اصناف ایران و بنگلادش

تشکیل کارگروه مشترک اتاق اصناف ایران و بنگلادش به گزارش مستر کار، در دیدار سفیر بنگلادش در ایران با رئیس و اعضای هیأت رئیسه اتاق اصناف ایران، مقرر شد کارگروه مشترک اتاق اصناف ایران و بنگلادش تشکیل گردد و تولید مشترک پوشاک هم همچون ظرفیتهای تجاری بالقوه ۲ کشور عنوان شد.


به گزارش مستر کار به نقل از ایسنا، مجتبی صفایی -رئیس اتاق اصناف ایران- در دیدار با سفیر بنگلادش، ضمن اشاره به صادرات کالاهایی همچون آجیل، خرما، محصولات دریایی، مصالح ساختمانی شامل سیمان، آهن، گچ و همینطور در حوزه چرم سازی و دیگر حوزه ها از ایران به بنگلادش، اظهار داشت: ما مترصد هستیم از این فرصت برای ایجاد تسهیلاتی میان دو کشور در حوزه صادرات استفاده نماییم. ایران در یک جنگ اقتصادی یا همان تحریم اقتصادی قرار دارد، اما علیرغم این که اینکه این تحریم ها می توانست بسیار فلج کننده باشد، اما صنعت ایران همچنان خودکفا مانده و در آستانه ورود به عرصه های جهانی است.
صفایی با اشاره به اینکه در ایران بیشتر از ۳ میلیون واحد صنفی وجود دارد که از این میان ۶۰۰ هزار واحد به واحدهای تولیدی اختصاص دارد، اظهار داشت: همینطور عمده تولیدات کشور در بنگاه های اقتصادی کوچک و متوسط صورت می گیرد که مرکز این بنگاه ها، اتاق اصناف ایران است.
رئیس اتاق اصناف ایران در ادامه با اشاره به اینکه امروز آماده هستیم در حوزه های صادراتی تبادل نظر داشته باشیم و از تجربه شما در حوزه صنعت نساجی و پوشاک استفاده نماییم، خاطرنشان کرد: همینطور درخواست داریم کارگروهی با عنوان «کارگروه تسهیل گری در امور تجارت بین ایران و بنگلادش» را امضاء نماییم. این کارگروه وظیفه دارد بنگاه های اقتصادی را که بستر صادرات بین دو کشور را فراهم می آورد شناسایی و موجبات گسترش صادرات غیر نفتی برای ایران را هم فراهم آورد.
بنگلادش آماده گسترش روابط تجاری با اصناف ایران
در ادامه این نشست منجورول کریم خان موچوری، سفیر بنگلادش، ضمن اشاره به روابط دوستانه دو کشور ایران و بنگلادش، اظهار نمود: کشور بنگلادش و ایران در یک بازه زمانی هزارساله مشترکات تاریخی و فرهنگی فراوانی با یکدیگر دارند که به تقویت روابط میان دو کشور کمک کرده است.
وی با اشاره به اینکه تحریم های آمریکا ضد ایران، در سالهای گذشته، عرصه فعالیتهای تجاری و اقتصادی را برای فعالان اقتصادی ایران تنگ کرده، اضافه کرد: به رغم تنگناهای موجود، بخش خصوصی ایران، توانسته توانمندی های خویش را در دور زدن تحریم ها نشان دهد.
به قول او دولت ایران و بنگلادش همواره کوشیده اند تا با روش های گوناگون، تحریم های آمریکا ضد ایران را خنثی کنند و بتوانند تبادلات تجاری خویش را بیشتر از پیش گسترش دهند.
سفیر بنگلادش ضمن اشاره به نقش تأثیرگذار کسب و کارهای کوچک و متوسط در اقتصاد ایران، خاطرنشان کرد: کسب وکارهای کوچک در بنگلادش هم طی سالهای اخیر توانسته اند تاثیر بسیار زیادی بر اقتصاد بنگلادش برجای بگذارند.
ضرورت شناسایی فرصت های تجاری دو طرف
منجورول کریم خان موچوری در ادامه به توانمندی های صادراتی و نیازهای وارداتی بنگلادش اشاره نمود و اضافه کرد: هم اکنون بنگلادش بعنوان یکی از مهم ترین قطب های تولید پوشاک جهان، فرصت های گوناگونی برای همکاری مشترک با ایران یا صادرات پوشاک به این کشور را دارد. از طرفی بنگلادش نیازمند واردات در حوزه هایی مانند مصالح ساختمانی، خشکبار، چرم و …. است که در صورت تمایل تجار ایرانی، از واردات این محصولات استقبال می کند.
وی لازمه گسترش تبادلات تجاری را شناسایی فرصت ها و فعالیتهای اقتصادی دو طرف خواند و تاکید کرد: به تجار، کسبه و فعالان اقتصادی سفارش می کنم که برای شناخت بهتر بازار و آشنایی با فرصت های موجود، به بنگلادش سفر کنند. در این خصوص هم سفارت ما از هر گونه اقدام تسهیلگرانه دریغ نخواهد کرد.
وی به پراکندگی و گستردگی حضور تبعه های بنگلادش در کشورهای مختلف هم اشاره نمود و اظهار داشت: هم اکنون دو میلیون بنگلادشی در عربستان سعودی و یک میلیون بنگلادشی در امارات متحده عربی زندگی می کنند که از مصرف کنندگان اقلامی چون خشکبار و خرمای ایرانی هستند. ازاین رو دامنه فعالیت تجار ایرانی منحصر به کشور بنگلادش نخواهد بود و می توانند بازار خویش را در کشورهای همسایه هم پیدا کنند.
ضرورت عرضه محصولات ایرانی با قیمت های رقابتی
منجورول کریم خان موچوری در ادامه بر لزوم عرضه قیمت های رقابتی در بازار مصرف هم تاکید کرد و اظهار داشت: اگر فعالان اقتصادی ایران برای توسعه روابط تجاری با بنگلادش عزم خویش را جزم کرده اند، ابتدا باید با عرضه قیمت های رقابتی، جایگاه خویش را در بازار بنگلادش پیدا کنند. مضاف بر این که برای دست یابی به تفاهم نامه تجاری میان دو کشور، باید فعالان اقتصادی دو کشور با یکدیگر آشنا شده و از ظرفیتهای اقتصادی دوطرف آگاه باشند.
سفیر بنگلادش مبحث تولید مشترک پوشاک را هم همچون ظرفیتهای تجاری بالقوه دو کشور عنوان نمود و افزود: ما می توانیم در چارچوب یک کارگروه، تولید پوشاک مشترک را آغاز نماییم. این روش نیازمند سرمایه گذاری و هزینه های هنگفتی نیست و دو طرف هم از این شیوه فعالیت منتفع خواهند شد.
او همینطور به بازار مبل و محصولات خانگی بنگلادش اشاره نمود و اضافه کرد: هم اکنون مبلمان و محصولات خانگی از ترکیه تأمین می شود، اما در صورتیکه فعالان حوزه مبل و محصولات خانگی ایران آمادگی صادرات به بنگلادش را داشته باشند، ما هم تلاش می نماییم با معرفی طرف های تجاری بنگلادشی، زمینه واردات محصولات آنها را فراهم نماییم.




منبع:

1402/09/14
09:08:39
287
5.0 از 5
تگهای خبر: تولید , سرمایه گذاری , صادرات , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو