مسترکار - دنیای خودرو
یك كارشناس مطرح كرد

چرا مونتاژکاران هر شش ماه قیمت را بالا میبرند، اما خودروسازان داخلی نه

چرا مونتاژکاران هر شش ماه قیمت را بالا میبرند، اما خودروسازان داخلی نه به گزارش مستر کار، یک کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: طی ۱۸ ماه گذشته که  تورم بالایی داشتیم قیمت خودرو های داخلی به روز نشد، در حالیکه مونتاژکاران طبق مصوبه شورای رقابت هر شش ماه یک مرتبه نرخ ها را بالا بردند.


امیرحسن کاکایی در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا، اظهار نمود: قیمت خودرو از شهریور ۱۴۰۱ تابحال یعنی طی ۱۸ ماه گذشته تابحال اصلاح نشده در حالیکه به طور متوسط طی این مدت با تورم بالایی مواجه بودیم. ازاین رو افزایش قیمت خودروهایی مثل پارس، حق خودروساز است. البته قیمت گذاری دستوری طی چهار پنج سال قبل بگونه ای خودروسازان را گرفتار مشکل کرده که افزایش ۵۰ درصد هم زیان را جبران نمی کند.
وی ادامه داد: معمولاً در سطح جامعه بگونه ای صبحت می شود که گویی خودروسازان ولخرجی می کنند و ما داریم پول این ولخرجی را می دهیم. در حالیکه اینطور نیست. مثلاً خودرو پارس با قیمت کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان درب کارخانه فروخته می شود اما قیمت آن در بازار ۸۰۰ میلیون تومان است.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: امکان دارد کسی در مورد کیفیت پارس ایراد بگیرد و بگوید من این خودرو را نمی خرم. کما این که ایران خودرو می خواست پارس را کنار بگذارد اما نگذاشتند؛ چونکه در بازار مشتری دارد و نیاز بازار است. ازاین رو اگر مقرر است پارس با همین کیفیت تولید شود یک قیمت تمام شده ای دارد.
کاکایی با اشاره به اینکه هم اکنون خودرو های بهتری نسبت به پارس توسط ایران خودرو تولید می شود اظهار داشت: خودروهایی مثل سورن استانداردهای بهتری در مقایسه با پارس دارند اما می بینیم که خودرو پارس در بازار آزاد هم قیمت با آنها است. مفهوم اش اینست که پارس برای مردم و مصرف کننده نهایی ارزش دارد.
وی تصریح کرد: به سبب نحوه قیمت گذاری اشتباه، قیمت سورن در کارخانه ۱۵۰ میلیون تومان بالاتر از پارس است. یعنی پارس با عنایت به ظرفیت بازار خیلی زیر قیمت فروخته می شود. خودروساز یک حق اولیه دارد که نباید خودرو را زیر قیمت تولید بفروشد. دوم این که باید از ظرفیت بازار استفاده نماید. اما طی این سالها با نرخ گذاری به ایران خودرو و سایپا ضرر زده ایم.
این کارشناس صنعت خودرو ضمن اشاره به تورم ۴۰ درصد اظهار داشت: این برای نخستین بار در ۷۰ سال قبل است که طی سه سال متوالی با تورم ۴۰ درصد مواجهیم. عدم تعادل بین درآمد دهکهای مختلف، تنشهای اقتصادی و رشد قیمت کالاهای خوراکی و غیره به مردم فشار وارد می نماید. متاسفانه در این زمان به جای این که مسائل را اصولی حل نماییم یا موانع تولید را رفع نماییم با نگاه سیاسی و غیراقتصادی، قیمت خودرو را در کارخانه کنترل کردیم با این تصور که در بازار آزاد هم قیمت کنترل می شود اما این گونه نشد. چنین سیاست هایی خودروساز را ضعیف می کند.
وی بیان نمود: سیاست قیمت گذاری در ایران خودرو و سایپا که تولیدکنندگان اصیل ما هستند و از زنجیره تأمین برخوردار می باشند در مونتاژکاران هم پیاده شد اما آنجا معقول تر عمل کردند. طبق مصوبه شورای رقابت باید هر شش ماه یک مرتبه قیمتها به روز شود. این اتفاق برای مونتاژکاران افتاد اما برای ایران خودرو و سایپا ۱۸ ماه طول کشید؛ چونکه مونتاژکاران شوخی ندارند. بخش خصوصی هستند و اگر قیمت آنها اصلاح نشود تولید نمی کنند.
این کارشناس صنعت خورو با اشاره به اینکه مونتاژکاران ۱۷ درصد سود را بعنوان یک سود عقلانی در نظر می گیرند اظهار داشت: اما برای ایران خودرو و سایپا به بهانه کیفیت یک سری ضریب منفی در نظر می گیرند و بین ۶ تا ۱۰ درصد اجازه سود می دهند سودی که در ارتباط با ۱۸ ماه قبل است. یعنی در همین قیمت گذاری دستوری هم متاسفانه روش غلطی را به کار می برند.
کاکایی اظهار داشت: اگر کیفیت خودرو ها بد است چرا پارس ۸۰۰ میلیون تومان در بازار قیمت دارد؛ در حالیکه قیمت آن در کارخانه کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان است. این فاصله سبب شده ایران خودرو و سایپا بشدت زیان ده شوند و معتقدم درحال له شدن هستند.




منبع:

1403/01/31
13:23:01
92
5.0 از 5
تگهای خبر: افزایش قیمت , ایران خودرو , تور , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو