خسروتاج اعلام كرد

خودروهای ثبت سفارش نشده، قاچاق نیستند

خودروهای ثبت سفارش نشده، قاچاق نیستند مستر كار: رییس سازمان توسعه تجارت ضمن تاكید بر اینكه خودروهای ثبت سفارش نشده، قاچاق نیستند، اعلام نمود: به جهت اینكه صادركنندگان بتوانند ارز حاصل از صادرات را برای واردات به فعالان این بخش اختصاص دهند، لیستی تهیه شده كه بزودی اعلام می گردد.


به گزارش مستر كار به نقل از ایسنا، مجتبی خسروتاج - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت - امروز در نشستی خبری به عرضه توضیحاتی درباره وضعیت واردات و صادرات كشور بعد از ابلاغ مصوبه های مربوط به نرخ ارز پرداخت و اظهار داشت: برای این كه صادركنندگان بتوانند نسبت به واردات كالاها با واردكنندگان وارد مذاكره شوند، لیستی تهیه شده كه منتظر تایید و تصویب معاون اول ریاست جمهوری است.

وی اظهار نمود: بعد از تایید، كالاهای مورد اشاره در این لیست بزودی اعلام خواهد شد.
رییس سازمان توسعه تجارت در بخش دیگری از این نشست هم به عرضه ی توضیحاتی درباره بحث خودروهایی كه بدون ثبت سفارش وارد كشور شده اند پرداخت و اظهار داشت: در ارتباط با خودرو در گذشته در پنج نوبت اطلاع رسانی كرده ام. از اواسط سال قبل متوجه شدیم برخی خودروهایی كه در گمركات ترخیص شده در سیستم ما ثبت سفارش نشده است.

خودروهای ثبت سفارش نشده، قاچاق نیستند
وی با بیان این كه انجام ثبت سفارش از سال ها قبل برون سپاری شده است و در اختیار یك شركت قرار دارد، اظهار نمود: از جانب این شركت گزارشاتی به ما رسید كه بخشی از ثبت سفارش های صورت گرفته از جانب آنها انجام نشده است. ما هم این مورد را پیگیری كرده و در چند نوبت به نهادهای امنیتی اعلام كردیم. برای گمركات، تعزیزات، سازمان حمایت و سایر نهادهای مربوطه هم توضیحات لازم ارسال و گفته شد كه حدود ۱۴۰۰ خودرو با استفاده از این سامانه ثبت سفارش نشده اند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این كه واردات این خودروها به معنای انجام فعل قاچاق نیست، اضافه كرد: برای واردات این خودروها تعرفه های گمركی پرداخت شده و ثبت سفارش هم صورت گرفته است. برهمین اساس نمی توان اظهار داشت كه واردات آنها به شكل قاچاق بوده است، اما به هر حال سوال اینجاست كه این واردات توسط چه كسانی صورت گرفته است، چون كه در یك مقطع زمانی تنها افرادی كه دارای نمایندگی رسمی بودند مجاز به واردات خودرو می شدند و حال آنچه درباره این خودروها اتفاق افتاده این است كه ۶۴۰۰ دستگاه خودروی خارجی با استفاده از افرادی به غیر از نمایندگی های رسمی وارد شده است.
خسروتاج با تاكید بر این كه درباره این خودروها لازم است ابتدا به صورت شفاف مبحث مطرح شود، ادامه داد: سیستم ما آنقدر قابلیت داشته كه حتی لیست مواردی كه بدون ثبت سفارش وارد شده را اعلام نموده اند، اما به هر صورت باید توجه داشت كه در مورد این خودروها یك تخلف اداری صورت گرفته و آنچه رخ داده به معنای قاچاق نیست، چون كه عوارض واردات این خودروها پرداخت شده و كالای وارد شده هم كالای ممنوعه نبوده است. حال در این میان عده ای می گویند كه چندین میلیارد حقوق دولت پایمال شده است اما من زمانی كه این افراد را دیدم با خود گفتم عجب اوضاع و احوالی شده است، هر فردی هرچه دلش می خواهد می نویسد!
رییس سازمان توسعه تجارت در عین حال اظهار داشت: بحث واردات این خودروها اكنون در دست پیگیری قرار دارد.

تجارت ایران، برجام و اتحادیه اروپا
وی در مورد برجام و بحث اتحادیه اروپا، توضیح داد: تابحال به نظر می رسد اتحادیه اروپا در دوران بعد از خروج آمریكا از برجام مواضع سیاسی خوبی را لحاظ كرده و تاكید دارد كه همچنان در برجام خواهد ماند، اما به هر صورت امروز اروپا با شرایط خاصی مواجه شده كه شاید هیچ گاه در تاریخ خود چنین مساله ای را تجربه نكرده است. اكنون طبق قوانین موجود هرچه شركت های اروپایی اگر تنها یك سهامدار هم داشته باشد می توانند برپایه منافع بازار تصمیم بگیرند.
خسروتاج ادامه داد: به هر صورت اروپا در حال تلاش است كه این چالش را حل كند و تابحال موضع اتحادیه اروپا را می توان نوعی شكست رسمی برای آمریكا تلقی كرد.

تامین ۷.۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از صحبت های خود در پاسخ به این سوال كه در موارد مختلف تجار نسبت به سیاست های اخیر كشور در زمینه ی سیاست های ارزی انتقاداتی را مطرح می كنند، اظهار داشت: پاسخ ما به منتقدان آن است كه نمی توانیم اجازه دهیم نرخ ارز به صورت دائم افزایش پیدا كند. آیا افرادی كه منتقد شرایط فعلی هستند قبول دارند كه افزایش بی رویه نرخ ارز هم تبعات خاص خویش را داشت؟ آیا در همان زمان ما گلایه تولید كنندگان را نداشتیم؟ به هرحال مباحث اقتصادی را نمی توان سیاه یا سفید در نظر گرفت، بلكه بحث های اقتصادی خاكستری رنگ است و هر تصمیمی كه گرفته شود به صورت همزمان چند مزیت و چند ایراد خواهد داشت.
وی اظهار داشت: ما این را قبول داریم كه در سیستم فعلی بوروكراسی و امكان دخالت دولت بیشتر شده است و ممكن است در ابتدای كار روند تا حدی روال نباشد. ما خود هم این موارد را متوجه می شویم، اما امروز در سوالی كه از مسئولان بانك مركزی داشتم اعلام نمودند كه تابحال ۹.۷ میلیارد دلار ارز برای بخش تجارت اختصاص داده شده كه ۷.۵ میلیارد دلار آن تامین شده است.
خسروتاج ادامه داد: به هر صورت باید خطاب به منتقدان اظهار داشت كه در شرایط موجود لازم بود كه تغییراتی صورت گیرد و الان هم فكر می نماییم اگر سیاست های فعلی را نقد نماییم مزایای آن را نسبت به معایب كار كمتر خواهد بود.

گرانی خودرو از كجا نشأت می گیرد؟
معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت همینطور به پاسخگویی به سوالی درباره افزایش قیمت بعضی خودروها پرداخت و اظهار داشت: بخشی از نظام تعیین قیمت در كشورهای مختلف به سیستم عرضه و تقاضا باز می گردد. در این زمینه هم مسائل متعددی همچون بحث های روانی، انتظارات جامعه، اخبار سیاسی و غیره اثرگذار محسوب می شوند، اما گاه ممكن است برپایه این شرایط عرضه و تقاضای كاذبی در بازار تولید شود.
وی ادامه داد: به هر صورت بخشی از سرمایه كشور مرتب در بازارهای مختلف در حال گردش است و گاه ممكن است این سرمایه در بازار خودرو متمركز شود برهمین اساس تولید كنندگان ما كه زمانی برای صادرات خودروهای خود تلاش می كردند اكنون حتی در بازارهای داخلی با حجم بالایی از تقاضا مواجه می شوند. در هر صورت سرمایه های سرگردان كشور ممكن است زمانی كه بازار ارز را محدود می بینند به بخش های دیگری مانند بازار خودرو منتقل شوند اما آنچه مشخص است آنكه اكنون در زمینه واردات خودرو محدودیتی وجود ندارد و مانعی برای ثبت سفارش در این بخش وجود نداشته و حتی برای خودروهایی كه در گمركات معطل بودند راهكارهای لازم عرضه شده است. حال اگر با تمام این تفاسیر همچنان قیمت ها در بازار خودرو بالا می رود به شخصه فرصتی برای بررسی دلایل آن نداشته اند.

بر سر صادركنندگان تاج گل نزده ایم
خسروتاج در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی درباره افزایش چشمگیر صادرات برخی محصولات كشاورزی همچون زعفران، اظهار نمود: به هر حال ما در گذشته منابعی برای پشتیبانی از صادركنندگان نداشته ایم و تاج گل هم بر سر آنها نزده ایم، اما اگر زمانی یكباره صادرات محصولات كشاورزی در یك بخش با افزایش مواجه می گردد این مورد حاصل تلاش و فعالیت چند ده صادركننده است. در حالت كلی هم نگاه ما هیچ گاه آنگونه نبوده كه بخواهیم صادرات كشور را با دغدغه مواجه نماییم. به هر صورت به خصوص در شرایطی كه فضای بین المللی برای فعالیت های تجاری سخت می گردد ما ملزم هستیم آزادی عمل بخش خصوصی را بیشتر نماییم.

پوشاك سخت ترین بخش كنترل قاچاق
رییس سازمان توسعه تجارت همینطور به پاسخگویی به سوالی درباره ی وضعیت واردات سیگارهای خارجی پرداخت و اظهار داشت: اكنون نمی دانم آخرین تصمیماتی كه در این خصوص گرفته شده چه زمانی است، اما زمانی كه در جلسات ستاد مبارزه با قاچاق حضور داشتم همواره تاكید بر آن بود كه باید برای كنترل قاچاق نگاه سیستمی وجود داشته باشد و كیفیت و قیمت محصولات داخلی رقابتی شوند.
وی اظهار داشت: در زمینه ساماندهی واردات قاچاق هم یكی از ساده ترین بخش ها رسیدگی به وضعیت واردات تلفن همراه بود كه طرح رجیستری اجرایی شد. سخت ترین بخش را هم می توان ساماندهی پوشاك قاچاق دانست درباره سیگار هم تا جایی كه به خاطر دارم سیستم كدینگ تمام شده بود و اگر قرار باشد سیگارهای خارجی برای واردات كد رهگیری بگیرند باید وارد سامانه جامع تجارت شوند.

جریمه در انتظار صادركنندگان متخلف
خسروتاج همینطور متذكر شد: بعد از تصمیمات ارزی لحاظ شده در كشور صادركنندگانی كه ارز حاصل از صادرات خویش را وارد سامانه نیما نمی كنند از این پس شامل معافیت های مالیاتی نشده و در سیاست های تشویقی هم جایی نخواهند داشت؛ هرچند كه در سال های گذشته ارزی برای پشتیبانی از صادركنندگان به ما اختصاص پیدا نكرده است.
معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت همینطور درباره سهم بازارچه های مرزی از صادرات كشور اظهار نمود: این رقم را می توان عدد ناچیزی دانست كه در سال قبل بیش از ۱۴۰ تا ۱۵۰ میلیون دلار نبوده است.
ادامه دارد


1397/03/21
19:14:48
5.0 / 5
81
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو