تاكسی های اینترنتی شائبه نداشتن مجوز را انكار كردند؛

معیشت مردم مشهد قربانی برخوردهای سلیقه ای

معیشت مردم مشهد قربانی برخوردهای سلیقه ای مستر كار: مشهد- نمایندگان تاكسی های اینترنتی ادعا می كنند مجوزهای لازم برای فعالیت در مشهد را دارند اما برای ادامه كار آنها مشكل بوجود آمده است.



به گزارش مستر كار به نقل از مهر، طبق مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد شركت های فعال و متقاضی در عرصه ی تاكسی های اینترنتی ملزم به دریافت پروانه فعالیت از سازمان تاكسیرانی هستند. این در شرایطی است كه نمایندگان تاكسی های اینترنتی ادعا می كنند تمام مجوزهای لازم را برای فعالیت در شهر مشهد در اختیار دارند.
به حسین هزارجریبی، مدیر ارشد منطقه ای اسنپ، آئین نامه ی «چگونگی صدور مجوز و نحوه ی نظارت بر فعالیت افراد صنفی در فضای مجازی» از نخستین آئین نامه هایی بوده كه برای فعالیت تاكسی های اینترنتی تدوین شده است. این آئین نامه ماده قانون های ۲ و ۱۲ و تبصره ماده ی ۸۷ قانون نظام صنفی را دربرمی گیرد. آئین نامه ی مذكور، بعد از بررسی های لازم، در بهمن سال ۱۳۹۵ از جانب هیئت عالی نظارت بر اصناف تائید شده و در فروردین ۱۳۹۶ به تصویب رسیده است. بر طبق این ماده قانون، كسب وكارهایی، مانند تاكسی های اینترنتی، مجوز فعالیت و پروانه كسب خویش را از سازمان صنعت، معدن و تجارت می گیرند. با این وجود به علت مخالفت ها هم اكنون دفتر تاكسی اینترنتی اسنپ در مشهد در وضعیت پلمپ به سر می برد.
هزارجریبی درباره ی مجوزهای این شركت توضیح می دهد: «اسنپ از اتحادیه كسب وكارهای مجازی كل كشور مجوز فعالیت دارد. این اتحادیه زیرمجموعه ی اتاق اصناف ایران و در نهایت زیرمجموعه ی وزارت صنعت، معدن و تجارت است. بر طبق این مجوز، فعالیت اسنپ در سراسر كشور بلامانع است. همینطور طبق تائیدیه مركز اصناف و بازرگانان ایران و دبیرخانه هیئت عالی نظارت، عرضه ی خدمات توسط تاكسی های اینترنتی بدون محدودیت جغرافیایی صورت می پذیرد. در واقع پروانه كسب وكار مجازی از اتحادیه كشوری كسب وكارهای مجازی مطابق آئین نامه و تبصره ماده ۸۷ قانون نظام صنفی اجازه ی خدمات رسانی در سراسر كشور را به اسنپ می دهد. در ضمن دفاتر پشتیبانی این شركت ها، مستفر در شهرستان ها، كه به منظور پشتیبانی امور مربوط به مشتریان و رانندگان راه اندازی می شوند از شمول صدور پروانه كسب مجزا خارج می باشند.»
اسنپ چهار ماه پس از تصویب این قانون فعالیت خویش را در شهر مشهد شروع كرد. در همان زمان در شورای شهر چهارم مشهد قانونی در حال تصویب بود كه تاكسی های اینترنتی را ملزم به دریافت مجوز از سازمان تاكسیرانی می كرد. از آنجایی كه این قانون با آئین نامه ی ۸۷ در تضاد بود تصویب نشد و به شورای شهر پنجم منتقل شد. شورای شهر پنجم، بدون حضور نمایندگانی از تمامی تاكسی های اینترنتی فعال، جلساتی را برای بررسی این مورد برگزار كرده است. جالب اینجاست كه در مصاحبه های مختلف اعلام شده كه این جلسات با حضور نمایندگان تاكسی های اینترنتی برگزار شده است. در صورتی كه طبق ادعای مسئولان اسنپ هیچ دعوتنامه و ابلاغیه ای بابت شركت در این جلسات برای آنها ارسال نشده است و بنابراین نمایندگان اسنپ در این جلسات حاضر نبوده اند.
تمامی ماده قانون های مربوط به فعالیت تاكسی های اینترنتی در ارگان های دولتی جمهوری اسلامی ایران تصویب شده اند و تاكید می كنند كه كسب وكارهای اینترنتی برای ادامه ی فعالیت خود تنها نیازمند مجوز از اتحادیه ی كسب وكارهای مجازی می باشند.
جریمه ی غیرقانونی رانندگان تاكسی اینترنتی
هزارجریبی درباره ی برخورد با راننده های اسنپ در مشهد و همینطور صحبت های مدیرعامل تاكسیرانی در خصوص غیرقانونی بودن فعالیت تاكسی های اینترنتی می گوید: «راننده های اسنپ در شهر مشهد به علت فعالیت در شركت های اینترنتی جریمه می شوند و این مورد برخلاف قوانین موجود جرم شمرده می گردد. طبق قانون مسافربر شخصی مشمول پرداخت جریمه است ولی مسافربرهای شخصی كه زیرنظر آژانس ها كار می كنند شامل این جریمه نمی شوند. چراكه آژانس ها زیر نظر اتحادیه اتومبیل كرایه هستند و صنف دارند. سوال اینجاست كه چرا با رانندگان اسنپ كه دارای مجوز از اتحادیه كشوری كسب وكارهای اینترنتی است و زیرمجموعه این اتحادیه به حساب می آید چنین برخوردی صورت می گیرد.»
مدیرعامل سازمان تاكسیرانی مشهد، اعلام نموده كه آمار دقیقی از رانندگان تاكسی های اینترنتی در اختیارش قرار نگرفته است. این در شرایطی است كه بر مبنای ماده قانونی كه در نظام صنفی تصویب شده، تاكسی های اینترنتی موظف می باشند تائید صلاحیت رانندگان خویش را از نیروی انتظامی و اتحادیه ذی ربط بگیرند. به قول هزارجریبی اطلاعات دقیق این رانندگان در اختیار پلیس اماكن ناجا مركز قرار داده شده است.
استناد به قوانین كهنه برای مقابله با خواست مردم
۱۰ ماه از آغاز فعالیت اسنپ در استان خراسان رضوی می گذرد و این سامانه در ۴ شهر (مشهد، گلبهار، چناران و نیشابور) این استان ۳ نوع سرویس درخواست هوشمند خودرو و موتور عرضه می كند. بیش از ۱۷هزار راننده ی فعال در زمینه ی درخواست خودرو در این استان خدمات رسانی و كسب درآمد می كنند و به نقل از هزارجریبی، اسنپ موفق شده است تا بالاترین سطح رضایت كاربران را در شهر مشهد با میانگین امتیاز ۴.۷۵ از ۵ به دست آورد. همینطور بیش از ۱۰۰ نفر در اسنپ مشهد به صورت مستقیم فعالیت می نمایند كه این نشان از اهمیت اشتغالزایی تاكسی های اینترنتی در شهر مشهد دارد. به نظر می آید اختلاف نظرهای موجود و برخورد سلیقه ای بعضی از مسئولان، با استناد به قوانین كهنه و نامتناسب با مدلهای كسب وكار نوین و فناورمحور، بیش و پیش از هر چیز معیشت این خانواده ی چند ۱۰هزار نفری را تهدید خواهد نمود و با عنایت به وضعیت اقتصادی كشور موضوعی نیست كه به سادگی بتوان بر آن چشم بست.

1397/03/29
15:36:33
5.0 / 5
124
تگهای خبر: خدمات , خودرو , صنعت , مجاز
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو