گزارش مستر كار به نقل از مهر؛

بازار بی سر و سامان خودرو، چگونه بی مشتری ها، خاطرخواه پیدا كردند؟

بازار بی سر و سامان خودرو، چگونه بی مشتری ها، خاطرخواه پیدا كردند؟ مستر كار: بازار خودرو آنقدر آشفته است كه كمتر كسی دیگر امید به سامان آن دارد. این همان نمایش تمام عیار بی‎ تدبیری در صنعتی است كه محصول بی كیفیتی كه قرار بود از رده خارج شود را دارای خواستار كرده است.


به گزارش مستر كار به نقل از مهر، بازار خودرو این روزها آشفته تر از هر زمان دیگری است. نرخی سامان یافته در این بازار وجود ندارد و حدودا هیجان و البته دلالان بازار را به دست گرفته و هر نرخی را كه بخواهند برای یك خودرو تعیین می كنند، فارغ از اینكه آیا بازار كشش دارد یا خیر و آیا این خودرو با تمامی خصوصیاتی كه دارد، ارزش پرداخت این مبلغ را دارد یا نه. مدتهاست در این بازار، قیمت بی ضابطه بالا می رود و نمایشی تمام عیار از بی تدبیری در صنعتی به نمایش گذاشته شده كه در آن، مردم ناچارند خودروهایی با قیمت های نجومی و گاها تا دو و نیم برابر نرخ كارخانه خریداری كنند. مروری بر قیمت انواع خودرو در بازار این آشفتگی را به خوبی نشان می دهد، به خصوص در مورد خودروهایی كه مطابق با برنامه ریزی دولت باید آخر امسال از رده خارج می شدند و شاید خیلی از آنها، استانداردهای جدید كیفیت خودرو را هم پاس نمی كردند، آنچنان در بازار خواستار پیدا كرده اند كه حاشیه بازار آنها سود دوبرابری را برای معامله كنندگان رقم می زند. هیچ نظارتی هم بر بازار وجود ندارد و سایت های خرید و فروش خودرو، به بازارسازهایی تبدیل گشته اند كه نرخ تعیین می كنند و قیمت را بالا و پایین می برند. گشت و گذاری در همین سایت های معامله خودرو به خوبی نشان از حاشیه بازار بی ضابطه ای دارد كه نقش آفرینی دلالان در آن پررنگ شده است و البته كم كم خیلی از افراد را به خرید و فروش در آن ترغیب كرده است، چراكه احساس می كنند سود بالایی دارد و می توانند از این آشفته بازار سود خوبی را به دست آورند. هیچ نهادی از دستگاههای دولتی بر بازار خودرو نظارت ندارد و از حقوق مصرف كنندگان در بازار دفاع نمی نماید. سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان اكنون نقش جدی در این بازار ندارد و حداقل مشخص نمی باشد كه سیاست نظارتی این سازمان بر بازار خودرو چیست. شورای رقابت برود، وضعیت قیمت خودرو چه می شود؟ حال هم كه دوباره خبرهای حكایت از این دارد كه شورای رقابت از عرصه قیمت گذاری خودرو خارج شده و از این پس مقرر است كه فقط ضابطه قیمتی خودرو را اعلام نماید، این همان چیزی است كه مدتها خودروسازان دنبال آن بودند تا كار قیمت گذاری از دست شورای رقابت خارج شود؛ البته آنها در یك پله بالاتر هم خواهان آزادسازی قیمت خودرو شده بودند تا بتوانند خود بر مبنای عرضه و تقاضا قیمت را تعیین كنند؛ اما اكنون اعضای شورای رقابت از سپردن قیمت گذاری به سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار اطلاع داده اند.
محسن بهرامی ارض اقدس، عضو شورای رقابت در این رابطه اظهار داشت: از این پس شورای رقابت، فقط چارچوب قیمت گذاری خودروهای داخلی و خودروهای مصداق تسلط و انحصار در بازار را مشخص و به ستاد تنظیم بازار عرضه می كند، اما میزان افزایش و قیمت نهایی هر خودرو با مجوز این ستاد و در سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان تعیین و به خودروسازان ابلاغ خواهد گردید.
وی اضافه كرد: تابحال شورای رقابت بر اساس اینكه چه خودروهایی دارای قیمت های مسلط، وضعیت تهاجمی و بازار انحصاری هستند، برخی محصولات زیر ۴۵میلیون تومان دو خودروساز بزرگ را كه در بازار رقیب ندارند، مشمول قیمت گذاری كرده بود. سهم این خودروها از بازار داخلی بیش از ۸۵ درصد بود و كاملا وضعیت مسلطی در بازار داشتند؛ اما افزایش قیمت، خیلی از خودروها را از فهرست قیمت گذاری شورا حذف كرده است، بر این اساس با بیان نرخ تورم بخشی و نرخ پایه ارز و میزان ارزبری خودروهای تولید داخل توسط بانك مركزی، شورای رقابت با سرعت دامنه تغییر قیمت ها و خودروهایی را كه مصداق وضعیت مسلط در بازار هستند، به ستاد تنظیم بازار عرضه می كند و این ستاد درصورتی كه افزایش قیمت این خودروها را لازم بداند، مجوز افزایش قیمت را به سازمان حمایت می دهد؛ اما عدد میزان افزایش قیمت محصولات خودروسازان در سازمان حمایت تعیین می گردد. مصرف كنندگان واقعی خودرو معتقدند در این آشفته بازار خودرو هیچ حمایتی از آنها نمی گردد و اگر نیاز مصرفی داشته باشند، به راحتی نمی توانند به نمایندگی خودروسازان و یا بازار مراجعه نموده و خودروی مورد نظر خویش را خریداری نمایند؛ این در شرایطی است كه حتی برخی نمایندگی های خودروسازان و واردكنندگان خودرو هم عاملی برای دامن زدن به حاشیه بازار و رشد نجومی قیمت شده اند. این آشفته بازار كه برخی ردپای خود خودروسازان را هم در آن انكار نمی كنند، سبب شده تا اقبال نسبت به خرید برخی خودروها بالا برود و خودرو بسیار بالاتر از ارزش ذاتی كه دارد، در بازار معامله شده و به دست مصرف كنندگان برسد. التهاب قیمتی كه دلالان به لطف اقدامات خودروسازان و البته با عطش بالای سودجویی خودشان و به پشتوانه هجوم غیرمنطقی مردم به بازار بوجود آورده اند، معاملات را كند كرده اما هنوز هستند خریدارانی كه با نگرانی از افزایش بیشتر قیمت، رقم های نجومی را برای خرید خودروها پرداخت می كنند. از جانب دیگر، خودروسازان اكنون درخواست های افزایش قیمت را به بهانه بالا رفتن نرخ دلار به شورای رقابت و وزارت صنعت برده اند؛ در صورتی كه تا قبل از این، هر زمان كه صحبت از داخلی سازی در صنعت خودرو به میان می آمد مدعی بودند كه خیلی از خودروها درصد بالایی از داخلی سازی را دارد. خریداران از آشفته بازار صنعت خودرو می گویند یكی از خریداران خودرو در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: برای خرید خودرو به منظور مصارف شخصی نه معامله به منظور كسب سود به نمایندگی خودروسازان مراجعه نموده ام، در ابتدا عنوان شد كه تنها فروش به صورت ثبت نامی صورت می گیرد، اما وقتی اصرار من برای خرید خودرو را مشاهده نمودند، شماره تلفن رد و بدل شد تا در نهایت بتوان در ایام بعد و اگر فرصتی برای فروش خودرو از جانب خریداران قبلی یا انصراف پیش آمد، آگاه شوم. اما در كمال تعجب یكی از كارمندان نمایندگی به من گفت می تواند خودروی درخواستی ام را با چند میلیون توما ن اختلاف نسبت به كارخانه برای من تهیه نماید. وی ادامه داد: نمایندگی های خودروسازان اكنون با قیمت های نجومی خرید و فروش خودرو می كنند و از فرصتی كه قبل از افزایش قیمت برایشان پیش آمده بود تا از كارخانه خودرو بخرند و نگهداری كنند، بهره برده و خودروهای خریداری شده را با قیمت بازار آزاد و حاشیه ای به مردم می فروشند. محسنی، یكی دیگر از خریداران خودرو به خبرنگار مهر اظهار داشت: قصد داشتم خودروی مدل پایین ام را تبدیل به احسن كنم و دو ماه قبل آن را فروختم تا در طرحهای پیش فروش ثبت نام كنم اما موفق به ثبت نام نشدم و در بازار هم، قیمت ها چنان نجومی و غیرقابل باور است كه هر كسی توان خرید از آن را ندارد. او افزود: به نظر می آید دولت و خودروسازان و دستگاههای ناظر هم چاره ای برای این شرایط ندارند. تنها كاری كه می تواند سبب كاهش قیمت شود، نخریدن مردم است. محسنی اظهار داشت: مردم و خریداران مصرفی باید یك مدت از خرید اجتناب كنند. البته عملا همینطور هم شده چون یك خریدار عادی و مصرفی، بطور قطع نمی تواند برای یك خودروی ۶۰ میلیونی، ۱۳۵ میلیون تومان پول بدهد. علی رستمی خریدار دیگری است كه می گوید نخریدن مردم هیچ دردی را دوا نكرده و نمی نماید. او به خبرنگار مهر اظهار داشت: من سه ما در این بازار دست دست كردم تا شاید قیمت پایین بیاید اما قیمت ها بالاتر رفت. به همین خاطر دیگر توان خرید خودروی صفر ندارم و دنبال خودروی كاركرده هستم. او افزود: نخریدن مردم وقتی اثر دارد كه دولت و خودروسازان هم قصد و نیت شان، كنترل قیمت و مهار بازار دلالی باشد. اما الان می بینیم كه خودروسازان خودشان علنا عنوان می كنند دنبال بالابردن قیمت هستند و دولت هم به انها چراغ سبز نشان داده است. پس گرانی فعلی خودرو فقط زیر سر دلالها نیست. رستمی اظهار داشت: همه در اقتصاد ایران حامی دارند، به جز مصرف كنندگان. سازمانی هم كه اسمش را گذاشته اند سازمان حمایت مصرف كنندگان، خودش نیاز به حمایت دارد و توان پشتیبانی از مردم را ندارد وگرنه بازار خودرو اینگونه یله و رها نبود و دلال ها اینگونه گوش مردم را نمی بریدند. حاشیه های عجیب و غریب قیمتی برای برخی خودروها
گشتی در بازار خودرو حكایت از قیمت های نجومی و عجیب و غریب برخی خودروها دارد. هم اكنون قیمت پراید ۱۳۱ در كارخانه ۲۲ میلیون و ۷۰۹ هزار تومان و در بازار آزاد ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است، همینطور هر پراید ۱۱۱ هم در كارخانه ۲۲ میلیون و ۴۹۲ هزار تومان و در بازار آزاد ۳۷ میلیون تومان است.
هر دناپلاس در نمایندگی ۵۳ میلیون و ۲۶۸ هزار تومان و در بازار آزاد ۱۰۲ هزار تومان، پژو پارس در كارخانه ۴۰ میلیون و ۵۹۵ هزار تومان و در بازار آزاد ۶۹ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در كارخانه ۴۱ میلیون و ۹۴۲ هزار تومان و در بازار آزاد ۷۲.۵ میلیون تومان است.
هر پژو ۲۰۶ وی۸ در كارخانه ۴۲ میلیون و ۷۸۳ هزار تومان و در بازار آزاد ۷۲ میلیون تومان، پژو پارس ال ایكس در كارخانه ۴۲ میلیون و ۲۸۱ هزار تومان و در بازار آزاد ۷۸ میلیون تومان، سمند ال ایكس در كارخانه ۳۲ میلیون و ۵۳۵ هزار تومان و در بازار آزاد ۵۸ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده ای در كارخانه ۴۷ میلیون و ۱۲۸ هزار تومان و در بازار آزاد ۹۱ میلیون تومان است.
هر پژو ۲۰۷ اتوماتیك ۵۴ میلیون و ۳۶۴ هزار تومان و در بازار ۱۱۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو در كارخانه ۳۶ میلیون و ۲۸۶ هزار تومان و در بازار آزاد ۶۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، هایما در كارخانه ۱۰۴ میلیون و ۳۱۳ هزار تومان و در بازار آزاد ۲۰۲ میلیون تومان، چانگان در كارخانه ۷۴ میلیون و ۹۵۲ هزار تومان و در بازار آزاد ۱۳۸ میلیون تومان است.
هر اچ سی كراس در كارخانه ۵۰ میلیون تومان و در بازار آزاد ۸۶ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ جی ال ایكس در كارخانه ۳۲ میلیون و ۹۴۴ هزار تومان و در بازار ۵۵ میلیون تومان، پارس تندر در كارخانه ۴۸ میلیون و ۹۵۶ هزار تومان و در بازار آزاد ۸۷ میلیون تومان، تیبا صندوقدار در كارخانه ۲۷ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان و در بازار آزاد ۴۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.
هر پژو ۲۰۰۸ در كارخانه ۱۱۴ میلیون و ۹۹۴ هزار تومان و در بازار آزاد ۲۴۷ میلیون تومان، جك اس فایو اتومات در كارخانه ۱۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و در كارخانه ۲۰۲ میلیون تومان، سمند ای اف سون در كارخانه ۳۴ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان و در بازار آزاد ۵۹ میلیون تومان و هر خودروی دنا در كارخانه ۴۶ میلیون و ۹۸۹ هزار تومان و در بازار آزاد ۷۸ میلیون تومان است.

1397/07/10
15:30:36
5.0 / 5
45
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو