در گفتگو با مهر عنوان شد؛

قطعه سازان پشت در بسته سامانه نیما، وروددلالان به تامین مواداولیه

قطعه سازان پشت در بسته سامانه نیما، وروددلالان به تامین مواداولیه مستر كار: دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو با اشاره به اینكه قطعه سازان چهار ماه پشت درهای بسته سامانه نیما برای تامین ارز مانده اند، اظهار داشت: دلالان وارد عرصه تامین مواد اولیه صنعت خودرو شده اند.



به گزارش مستر كار به نقل از مهر، بازار خودرو این روزها مصرف كنندگان را با سردرگمی و مشكلات بسیاری مواجه كرده است. تنها مردم نیستند كه در این بازار، با وضعیت نابسامانی مواجهند، بلكه خودروسازان هم می گویند كه در تولید، با كمبود قطعه مواجهند و علت اصلی خودروهایی كه در انبار خودروسازان مانده و به مشتریان اختصاص نمی یابد، این است كه بعضی از این خودروها، قطعه ندارند، در صورتی كه قطعه سازان هم كه تمام تلاش خویش را تا قبل از آغاز تحریم ها برای تامین قطعات خودرو در یكسال پیش رو كرده بودند، حالا به علت برخی تصمیمات غلط و سیاستگذاری های اشتباه دولت، با عدم تولید به موقع و ترخیص مواد اولیه و ملزومات خود از گمرك رو به رو شده اند.
همه اینها دست به دست هم داده تا حالا صنعت خودرو ایران با مضایق متعددی مواجه باشد كه شاید ماموریت سنگینی را پیش روی معاون تازه نفس امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار می دهد چون كه سیاستگذاری ها می تواند شرایط را برای تولید سهل تر یا سخت تر كند.
صنعت قطعه در ایران به علت اینكه پایه صنعت خودرو به حساب می آید می تواند با رفع مشكلات، به صنعت خودرو هم جان تازه ای بخشد و به تبع آن، مصرف كنندگان هم با سختی كمتری در بازار فعلی خودرو مواجه باشند.مازیار بیگلو، دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشكلاتی كه الان پیش روی صنعت خودروی ایران و قطعه سازان قرار دارد، اظهار داشت: مشكلات صنعت خودرو و به تبع آن قطعه سازان، به صورت مشترك در رابطه با تامین مواد اولیه مورد نیاز با منشا داخلی یا خارجی است، چراكه در مورد مواد اولیه داخلی، قیمت ها دو تا سه برابر افزایش یافته و بعضی از عرضه كنندگان، عملا در بازار این مواد اولیه را عرضه نمی كنند؛ پس دلال ها وارد عمل شد و قیمت ها را افزایش داده اند.
وی اضافه كرد: از جانب دیگر، تهیه كالا از بورس كالا هم بسیار با سختی صورت گرفته و مشكل است؛ به نحوی كه نقدینگی قطعه سازان كفایت این افزایش قیمت را نمی دهد و قطعه سازان نمی تواند چند برابر قبل، قیمت مواد اولیه را بپردازند؛ پس روند تهیه مواد اولیه برای صنعت با كندی صورت می گیرد. از جانب دیگر، مواد اولیه وارداتی هم با افزایش قیمت ارز و ترخیص از گمركات كه مشمول پرداخت مابه التفاوت شده است، با سختی برای قطعه سازان تامین می شود؛ ضمن اینكه تخصیص ارز در سامانه نیما و سنا بسیار به سختی انجام گرفته و مدت زمان طولانی از قطعه سازان می گیرد، به نحوی كه گاهی اوقات، یك قطعه ساز تا ۴ ماه در نوبت تخصیص ارز می ماند؛ پس تمامی این مشكلات دست به دست هم داده و كار را برای خودروساز و قطعه ساز سخت می كند و این طور است كه آمار تولید خودرو و قطعه رو به كاهش است.
بیگلو شرایط استفاده از ارز صادراتی برای واردات قطعات را هم با سختی های بسیار مواجه دانست و افزود: الان واردات بدون انتقال ارز امكان پذیر نیست؛ پس خیلی از تولیدكنندگان، مجبور هستند كه نه تنها ارز را با قیمت بالاتری تهیه كنند، بلكه مخاطرات واردات بدون انتقال ارز را هم كه به شكلی غیرقانونی به حساب می آید، بپذیرند. مشكل دوم این است كه فرآیند دریافت ارز از سامانه نیما هم برای واردات بسیار زمان بر است و همانطور كه اشاره كردم، حتی تا ۴ ماه هم قطعه سازان در نوبت ارز معطل می مانند.
وی تصریح كرد: نكته حائز اهمیت این است كه اگر حتی فرض بر این باشد كه قطعه ساز و خودروساز با ارز بالاتر از نرخ نیما، مواد اولیه خویش را تهیه كنند، با قیمت های كنونی، فروش قطعه و خودرو برای آنها با زیان كامل همراه است؛ چراكه مواد اولیه آنها سه برابر شده؛ ولی قیمت خودرو و قطعه بر اساس همان سال ۹۵ و ۹۶ است؛ پس خیلی از قطعه سازان با شرایط كنونی امكان تولید ندارند؛ چراكه قطعه ای كه تولید می كنند با ۷۰ درصد زیان برای قطعه ساز، تولید شده است؛ پس تا مشكل قیمت حل نشود، تولید كماكان رو به كاهش می رود.
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو افزود: قیمت مواد اولیه تولید قطعه در كشور به صورت میانگین ۲.۵ برابر شده است؛ البته در ظاهر عرضه در بورس به صورت قطره چكانی صورت نمی گیرد؛ ولی موارد و موانعی كه وجود دارد. گاهی گفته می گردد كه باید برای خرید ال سی گشایش شود، گاهی اوقات بورس كالا سامانه هایی را تعریف می كند كه همه باید در آن سامانه ها وارد شوند، بعد مجدد سامانه را لغو می كنند و دوباره ال سی طلب می كنند؛ یا اینكه فروشنده تقاضای فروش نقدی می كند و ازاین رو فضا همچنان برای قطعه سازان مبهم است.
وی به برگزاری جلسه ای در هفته گذشته با حضور قطعه سازان اطلاع داد و اظهار داشت: تعداد زیادی از قطعه سازان گرد هم جمع آمده و راهكارهایی را ارائه داده اند كه قدم اولیه و آخرین تصمیم آنها بر این است كه باید به سمت پیگیری آزادسازی قیمت در صنعت خودرو پیش برویم؛ چراكه تا زمانی كه قیمت به صورت دستوری تعیین می شود، متعاقبا خودروساز هم باید قطعه خویش را به صورت دستوری بفروشد و همین امر ضرر و زیان را در این صنعت ادامه داده و كار قطعه سازان را متوقف كرده و صنعت خودرو و مصرف كنندگان را با مشكلاتی نظیر آنچه كه امروز رخ داده و خودروساز از نبود قطعه برای تكمیل خودرو و ایفای تعهداتش حرف می زند، مواجه خواهند بود.
بیگلو از برگزاری جلسه ای در ایام آینده با وزیر صنعت، معدن و تجارت اطلاع داد و اظهار داشت: وزیر جدید صنعت از نزدیك در جریان مشكلات صنعت خودرو و قطعه سازان قرار دارد و ازاین رو امیدواریم كه مشكلات صنعت قطعه سازی و خودرو را گام به گام حل و فصل نماید.

1397/08/26
18:30:12
5.0 / 5
127
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو