فرو چاله صنعت خودرو

فرو چاله صنعت خودرو به گزارش مستر كار جلساتی كه با حضورمسئولان سایپا برای استیفای حقوق خریداران خودرو برگزار شده، بسیار موثر بوده است.


به گزارش مستر كار به نقل از مهر، عدم كارایی مدیریت بود یا تحریم؟ هر چه بود؛ تولید خودرو روز به روز روند كاهشی داشت. افت تولید روزانه از ۳ هزار دستگاه به چیزی حدود ۳۰ دستگاه، پیامی جز «نابودی صنعت خودرو» نداشت. فرو چاله كاهش تولید آنچنان عمیق و مهیب است كه می تواند اثرات مخرب آن از فضای صنعت به مرزهای اقتصادی و اجتماعی هم برسد. امروزه ارتزاق میلیون ها نفر به دومین صنعت بزرگ ایران وابسته است. آبشخور هزاران شغل و صدها رشته صنعتی منوط به صنعت خودروسازی است. بی جهت نبود كه معماران تحریم در بازگشت آن صنعت خودروسازی را بعنوان اولین خاكریزهای اقتصادی ایران نشانه گرفتند! وقتی تولید نباشد، تعهدات اجرا نمی گردد و عدم اجرای تعهدات، یعنی دامن زدن به «اعتراض» مردم. مصرف كنندگان هم در این چرخه بی تقصیرند، با هزاران زحمت مبلغی پس انداز كرده بودند تا بتوانند از نفحات خودروسازی ایران بهره مند شوند، ارز متلاطم شد، قیمت ها هر روز بالاتر رفت، تعهدات به تاخیر افتاد هراس و ترس از كاهش قدرت خرید برخی از آنها را راهی خیابان كرد. كسانی كه در چندماه اخیر اخبار صنعتی كشور را تعقیب می كردند حتماً چندین بار تجمع خریداران خودرو در مقابل شركت های خودروسازی، وزارت صنعت و مجلس شورای اسلامی را شنیده اند. وضع چنان شد كه تجمعات چند نفری به چندین نفری و چند صد نفری رسید، كم كم هاله ی از چالش عظیم دیده می شد. می گویند یكی از علل تولید پدید فروچاله در دشتهای ایران برداشت بی رویه آب است. اگر بخواهیم تشبیه نماییم در صنعت خودروسازی هم برداشت بی رویه منابع مالی مسبب اصلی فروچاله های این صنعت بود، صدمه كاهش منابع مالی و سرمایه در گردش ابتدا دامن قطعه سازان را گرفت و توان تولید آنها را به شدت كم كرد. كاهش تولید در صنعت قطعه سازی، تولید خودرو را كم كرد و به طریق اولی مردم را راهی خیابان ها كرد. تا مدتی پیش، بیشترین اعتراضات از عدم اجرای تعهدات گروه خودروسازی سایپا بود، تا اینكه مدیرعامل این گروه تغییر نمود و سید جواد سلیمانی مدیرعامل جدید با شعار رضایت مشتری سكان هدایت گروه سایپا را به دست گرفت. نخستین اظهار نظرش امیدوار كننده بوده است، در مراسم معارفه اش اظهار داشت: «اولویت اول ما در سایپا مشتری مداری است كه در این زمینه مشكل داشتیم و باید با همت و تلاش در جهت رفع مشكل تاخیر در تحویل كه سبب تولید نارضایتی شده است تلاش نماییم و رضایت همه مشتریان را به دست آوریم.» هفته ای از آغاز كارش نگذشته بود كه از تشكیل ستاد ویژه رسیدگی به امور مشتریان و خودروهای معوق آنها در این گروه خودروسازی اطلاع داد و ماموریت ویژه ای به مهندس عبدالله بابایی بعنوان نماینده ویژه مدیرعامل در فروش و خدمات بعد از فروش داد تا جلسات جداگانه ای با نمایندگان خریداران خودروهای چانگان، سیتروئن، آریو، رنو و برلیانس برگزار نماید. جلسات از روز ششم بهمن ماه با نظم خاصی مورد پیگیری قرار|گرفت و نتایج شگرفی هم به دست آمد. به شكلی كه اغلب مشتریان ناراضی با برگزاری چند جلسه توانستند حقوق خویش را استیفا نمایند. این تغییر رویكرد كه باید از مردم در مقابل تلاطمات بازار حمایت كرد با پشتوانه وزیر صمت و پیگیری جدی مدیرعامل سایپا و نماینده ویژه ایشان، امروزه چنان جو را آرام كرده كه كمتر معترضی دیگر در مقابل شركت سایپا پرسه می زند. امید است چنین حمایتی سرلوحه سایر بخش های دیگر هم قرارگیرد، حمایتی كه نشان داد می توان در ظرف مدتی بسیار كوتاه مشتری ناراضی، را تبدیل به مشتری وفادار و راضی نمود.

1397/11/19
14:43:44
5.0 / 5
48
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو