قیمت های غیرواقعی در بازار خودرو می شكند

قیمت های غیرواقعی در بازار خودرو می شكند به گزارش مستر كار رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی اظهار داشت: با تكمیل و عرضه خودرو های ناقص موجود در دو كارخانه بزرگ خودروسازی قیمت های غیرواقعی فعلی در بازار خودرو شكسته خواهد شد.


محمدرضا نجفی منش در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: واقعیت این است كه مشكلات از جایی آغاز شد كه در سال های اخیر و تا پیش از سال گذشته، شورای رقابت در قیمت گذاری خودرو ها ورود كرده و قیمت های غیرواقعی برای خودرو ها تعیین كرد كه به دنبال آن ضرر و زیان نزدیك به ۲۰ هزار میلیارد تومانی به صنعت خودرو وارد شد و توان شركت های خودروساز را در پرداخت بدهی ها به قطعه سازان از بین برد ازاین رو آنها هم نتوانستند بموقع مواد اولیه مورد نیاز خویش را تأمین كنند.
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی با اشاره به اینكه برای تصمیم گیری جهت حل این معضل هم دیر اقدام شد، اظهار داشت: اما به هر حال قیمت ها را به سمت قیمت های اعلامی از جانب خودروسازان و در حاشیه بازار بردند كه البته آن هم عملی نشد و تنها قیمت حاشیه بازار برای بهمن ماه مشخص شد. این سبب شد كه در بازار با عنایت به حجم عظیمی از نقدینگی كه وجود داشت و تبلیغاتی كه در این زمینه صورت گرفت، خیلی از مردم و بیشتر دلالان به این بازار هجوم بیاورند و این زمینه بوجود آمد كه دلالان و واسطه ها بتوانند قیمت خودرو ها را غیرواقعی بالا ببرند.
وی ادامه داد: ازاین رو با عنایت به اینكه بیشتر از ۱۵۰ هزار دستگاه خودروی ناقص در كارخانه ها منتظر قطعه هستند و قطعه ها هم در انتظار نقدینگی؛ در این زمینه اقداماتی در حال انجام می باشد و بزودی این خودرو ها وارد بازار شده و قیمت های غیرواقعی را در بازار خواهد شكست و به قیمت های واقعی نزدیك خواهد نمود.
این كارشناس صنعت خودرو در ادامه اظهار نمود: بنابراین به مردم سفارش می نماییم در این شرایط حفظ ارزش دارایی های خویش را در بازار خودرو جست وجو نكنند.
نجفی منش اظهار نمود: هم اكنون دو اتفاق با هم اما در جهت خلاف یكدیگر در حوزه خودرو افتاده است. از یك طرف این مورد كه به حجم بالای نقدینگی، روزانه بیشتر از هزار میلیارد تومان توسط بانك مركزی اضافه می شود و همینطور سود به سپرده گذاران پرداخت می شود، سبب شده كه سرمایه در دست مردم افزایش یافته و به سمت سوداگری و حفظ ارزش دارایی ها برود كه مولد هم نبوده و تنها باعث افزایش قیمت های خودرو می شود.
رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی اتفاق دوم را اینگونه بیان می كند كه از جانب دیگر چون خودروسازان متحمل زیان های بسیار شده اند، نتوانسته اند پول قطعه سازان را پرداخت كنند و قطعه سازان سرمایه لازم برای تأمین قطعات مورد نیاز خویش را ندارند. این دو عامل در كنار یكدیگر سبب شده است كه به جای آنكه پول ها به سمت تولید هدایت شوند، به سمت بازار مصرف رفته و سبب افزایش قیمت ها در بازار خودرو شده است.
وی در ارتباط با پرداخت بدهی خودروسازان به قطعه سازان اظهار داشت: سال قبل قرار بر این شد كه ۱۱ هزار میلیارد تومان به قطعه سازان پرداخت گردد كه جز ۴، ۰۰۰ میلیارد تومان اولیه كه به صورت ریالی پرداخت شد، قرار شد ۷، ۰۰۰ میلیارد تومان الباقی به صورت ۸۴۴ میلیون یورو به صورت ارزی پرداخت گردد كه تأمین مایحتاج قطعه سازان صورت گیرد اما تابحال یك یورو از بخش دوم پرداخت و عملیاتی نشده است. اگر این بخش دوم هم پرداخت گردد، كمك كننده خواهد بود.
نجفی منش اضافه كرد: علاوه بر این طبق ماده ۱۰۱ برنامه پنجم توسعه كه می گوید "هر گاه دولت در امری قیمت گذاری كرده و موجبات ضرر و زیان تولیدكننده را فراهم آورد، باید آن ضرر وارده را جبران كند"؛ باید ضرر وارد شده به خودروسازان كه به جهت قیمت گذاری های اشتباه بوجود آمده را جبران كند كه این اتفاق نیافتاده است.



1398/03/18
14:35:18
5.0 / 5
92
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو