یك كارشناس مطرح كرد:

بجای توقف تولید سواری دیزلی، كیفیت سوخت را افزایش دهیم

بجای توقف تولید سواری دیزلی، كیفیت سوخت را افزایش دهیم مستر كار: عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت اظهار داشت: سوژه مطرح شده در خصوص عدم تولید خودرو های سواری دیزلی چندان منطقی نبوده و بهتر است بجای رفع صورت مسئله كه عدم تولید این خودرو ها است، به رفع مشكل اصلی پرداخته و كیفیت سوخت و گازوئیل آنرا بالا ببریم.


اخیراً مسؤولان سازمان حفاظت محیط زیست با تولید خودرو های سواری دیزلی مخالفت كرده و اعلام نموده اند كه در صورت صدور مجوز تولید این خودرو ها، دستگاه های نظارتی ورود خواهند كرد. این سازمان دلیل این مسئله را آلایندگی این خودرو ها و عدم توزیع سراسری سوخت گازوئیل مناسب در كشور عنوان كرده است.
در این رابطه ابوالفضل خلخالی - عضو هیأت علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت - در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: خودرو های سواری دیزلی در تمام دنیا به علت مصرف سوخت پایینی كه دارند، مورد استفاده قرار گرفته و به خوبی هم پاسخ داده اند. در كشور ما نیز در این زمینه اقداماتی انجام شده و نتایجی هم داشته است. به نظر می رسد كه به لحاظ مصرف سوخت و قیمت آن خودرو های سواری دیزلی گزینه به صرفه ای باشند ضمن اینكه تولید این خودرو ها دانش فنی بالایی را لازم دارد كه در این راستا طی سال های زیادی روی آن كار شده است و در این زمینه شركت ایران خودرو موتور سبك دیزلی را برای خودرو های سواری طراحی و تولید كرده است.
وی افزود: اما در این میان (ppm) درصد گوگرد سوخت های دیزلی كه ما در كشور داریم، نسبتاً بالا است. البته در سال های گذشته در این زمینه نیز اقداماتی صورت گرفته و درصد گوگرد حتی در فراورده های داخلی ما كاهش شایان توجهی داشته است. این مساله را می توان بعنوان نقطه مثبتی در نظر گرفت تا بتوان این دو سوژه را در امتداد هم پیش برد.
عضو هیأت علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان كرد: در واقع باید كاری صورت گیرد تا هم سوخت دیزل (گازوئیل) به یك سوخت با كیفیت تر تبدیل گردد و هم از جانب دیگر موتورهای پایه دیزل برای خودرو های سواری در داخل كشور مورد استفاده قرار گیرد.
وی با اشاره به اینكه ما خودرو های سنگین دیزل را مورد استفاده قرار می دهیم، اظهار داشت: اینكه در حوزه خودرو های سواری نیز بتوان از خودرو های دیزلی استفاده كرد، نمی تواند اشكال چندان زیست محیطی داشته باشد به شرط آنكه ضعف های سوختی آن جبران شوند.
خلخالی تصریح كرد: در زمینه دیزل در كشور ما تحقیقات خوبی روی "بایو دیزل ها" صورت گرفته كه خیلی از روغن هایی كه در منازل و رستوران ها استفاده می شود مثل روغن های سرخ كردنی، آفتابگردان، سویا روغن ماهی و … استفاده گردد و از این ها "بایو دیزل" استحصال و با تلفیق آن با دیزل یك سوخت "بایو" ایجاد شود.
عضو هیأت علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت اظهار نمود: بدین سبب با در نظر گرفتن تمام این موارد می توان اظهار داشت كه ممنوعیت تولید و استفاده از خودرو های سواری دیزلی تنها به صرف اینكه احتمال افزایش آلایندگی دارد تصمیم درستی نیست.



1398/03/20
12:01:28
5.0 / 5
46
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو