اگر و مگر صنعت خودرو، از گاندو تا صحبت های وزیر صنعت

اگر و مگر صنعت خودرو، از گاندو تا صحبت های وزیر صنعت مستر كار: صنعت خودرو برای گذر از شرایط فعلی و حركت به سمت داخلی سازی قطعات به حمایت نظام بانكی و تامین نقدینگی نیاز دارد.


به گزارش مستر كار به نقل از مهر، همزمانی دو سوژه پخش شده شامگاه ۱۱ تیرماه از صنعت خودرو در رسانه ملی، اولی قسمت بیست وچهارم سریال گاندو كه در بخشی به تحریم های صنعت خودرو اشاره داشت و دیگری صحبت های رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت وگوی زنده بخش خبری ۲۲: ۴۰ دستمایه ای شد تا یادداشت ذیل بر اساس «اگر» های مطرح شده و نقشه شوم امریكا برای به زمین زدن صنعت خودرو را بررسی نماییم و ذهن جست وجوكنندگان این سریال پر مخاطب را بیشتر به «دسیسه های مایكل سریال گاندو» و نقشه های شوم آمریكا برای صنعت خودرو كشورمان معطوف سازیم. در قسمت اشاره شده سریال گاندو كه شب ۱۱ تیرماه یك روز پس از ۱۰ تیرماه، یعنی روز صنعت و معدن پخش گردید، به تحریم های صنعت خودرو اشاره ای هم شد. «مایكل سریال گاندو» در قسمت پخش شده، از وضعیت ایران فعلی برای نهادهای امنیتی آمریكا، سفارش و تحلیل های راهبردی برای فشار بیشتر ارائه نمود. موردی كه مایكل در این سریال بر لزوم تداوم آن اصرار داشت، سوژه تحریم صنعت خودرو و مشكلات تأمین قطعات بود. او با گفتن این كه هم اكنون متولیان صنعت خودرو اهتمام دارند با داخلی سازی قطعات برای گذر از شرایط پیش آمده اقدام نمایند، به زعم خود تصریح كرد: «اگر» موفق به این امر نشوند، نارضایتی پیش خواهد آمد و سپسلبخندی از سر رضایت هم زد، تو گویی باور داشت كه گذار از این مرحله دشوار می باشد. مگر این كه… تقریباً یك ساعت بعد از پخش این قسمت گاندو، رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در برنامه گفت وگوی خبری شبكه دو، پیرامون برنامه هایش درباره صنعت خودرو خصوصاً در شرایط فعلی كشور پاسخ می داد. رضا رحمانی در بخش های پایانی از این گفت وگوی تقریباً یك ساعته، به یكی از سیاست های اصلی وزارت صنعت در شرایط فعلی اشاره نمود و اظهار داشت: داخلی سازی و راه اندازی جنبش بومی سازی قطعاتی كه تابحال تولید داخل نشده از برنامه های اصلی وی است. مجری برنامه همین جا بود كه از الزامات تحقق این امر از وی پرسید. رحمانی در پاسخ، تعمیق داخلی سازی را منوط به تأمین نقدینگی از طرف منابع بانكی دانست. «اگری» كه به باور كارشناسان صنعت خودرو برای برون رفت از وضعیت فعلی به آن وابسته است. بر همین مبنا و در ادامه، مجری برنامه همین دیدگاه كارشناسی را در چارچوب پرسش دیگری مطرح و اظهار داشت: آقای وزیر نقدینگی تأمین خواهد شد؟ وزیر پاسخ داد: نه! نتیجه گیری و مبنای نه گفتن وزیر بر پایه عدم تخصیص منابع مالی سال ۹۷ به خودروسازان از جانب سیستم بانكی بود و آمارهایی هم در ادامه ارائه كرد كه حكایت از رضایت نداشتن از پرداخت تسهیلات به صنعت خودروسازی داشت و خواهان همكاری بیشتر بانك ها شد. به باور كارشناسان صنعت خودرو، تعمیق داخلی سازی قطعات دست كم برای خودرو های پرتیراژ، تنها چاره خروج خودروسازی از وضعیت دشوار كنونی است تا ارزبری ها هرچه بیشتر كاهش پیدا كند. عمق داخلی سازی قطعات نیازمند تأمین سرمایه های ریالی و ارزی مورد نیاز قطعه سازان و همین طور سرمایه گذاری برای خطوط جدید و داخلی سازی قطعات با فناوری بالا است. بی گمان گذار سیاوش وار از شرایط فعلی صنعت خودرو منوط به همكاری و همدلی است كه باید در یك كار تیمی بین تأمین كنندگان سرمایه در گردش و تولیدكنندگان صنعت خودرو پیوند محكم تری ایجاد شود. به امید آنكه همت سیستم بانكی این دفعه نیز بتواند با تأمین كامل و هدفمند منابع مالی مورد نیاز خودروسازان در جهت رونق تولید، چرخ های صنعت خودرو داخلی را كه تو گویی، قصد كرده این دفعه به دور از شعارزدگی، در تولید قطعات پرتیراژ بومی فعال شود را با سرعت بچرخاند و تمام نقشه های شوم «مایكل های گاندو» و سردمدارانش را نقش بر آب كند.


منبع:

1398/04/15
18:54:58
5.0 / 5
59
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو