تحقق نزدیك به 40 درصد هدف صادرات معدن و صنایع معدنی

تحقق نزدیك به 40 درصد هدف صادرات معدن و صنایع معدنی به گزارش مستر كار آمارهای وزارت صنعت، معدن وتجارت مربوط به نیمه نخست امسال گویای صادرات ۱۵.۸ میلیون تن كالاهای بخش معدن وصنایع معدنی به ارزش سه میلیارد و ۸۹۱ میلیون دلار است كه نشان دهنده تحقق نزدیك به ۴۰ درصد هدف صادرات این بخش است.


آمارهای مورد بررسی مربوط به صادرات محصولات معدنی فلزی، شامل مواد و محصولات معدنی در نیمه نخست سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال ۹۷ از لحاظ ارزشی ۱۱.۷ درصد و از لحاظ وزنی ۲۷.۳ درصد افزایش را ثبت نمود.
شمش فولادی بعنوان مهمترین محصول صادراتی بخش معدنی فلزی در نیمه نخست امسال با یك میلیارد و ۱۹۸ میلیون دلار به وزن سه میلیون و ۱۶۶تن و بعد از آن سنگ و كنسانتره آهن به ارزش۶۱۷ میلیون دلار، محصولات طویل فولادی به ارزش ۵۷۵ میلیون دلار، كاتد مس به ارزش ۲۶۳ میلیون دلار، محصولات تخت نورد شده فولادی به ارزش ۲۳۰ میلیون دلار بخشی از این اقلام محسوب می شوند.
همچنین شمش روی به ارزش ۱۷۴ میلیون دلار و سنگ و كنسانتره مس به ارزش ۱۱۵ میلیون دلار از دیگر اقلام با ارزش صادراتی بالا به حساب می آیند و پنج قلم كالای صادراتی مزبور در مجموع ۸۱.۵ درصد كل صادرات محصولات معدنی فلزی در ۶ ماهه امسال را می سازند.
صادرات محصولات معدنی فلزی به كشورهای چین، اندونزی، غنا، پاكستان و تركیه افزایش داشته و كشورهای چین با رقم ۱۲۰۲ میلیون دلار، عراق با ۴۵۴ میلیون دلار، اندونزی با ۴۲۲ میلیون دلار، تایلند با ۳۰۲ میلیون دلار، تركیه با ۲۹۶ میلیون دلار، افغانستان با ۱۷۴ میلیون دلار، امارات متحده عربی با ۱۴۴ میلیون دلار، عمان با ۱۲۵ میلیون دلار، پاكستان با ۱۱۰ میلیون دلار و غنا با ۱۰۳ میلیون دلار ده بازار عمده هدف صادراتی محصولات معدنی فلزی ایران در بازه زمانی یاد شده هستند كه در مجموع ۸۵.۶ درصد از كل صادرات این بخش را به خود اختصاص داده اند.
همچنین تفاوت نرخ رشد ناشی از كاهش قیمت های صادراتی مواد و محصولات معدنی فلزی در مقایسه با دوره مشابه سال قبل و یا رشد بیشتر صادرات محصولات با ارزش افزوده كمتر است، بگونه ای كه در دوره این گزارش متوسط قیمت صادراتی اقلام منتخب همچون سنگ و كنسانتره آهن، محصولات تخت نورد شده فولادی، كاتد مس، شمش سرب روند صعودی داشته و از جانب دیگر متوسط قیمت صادراتی سنگ و كنسانتره مس، شمش فولاد، فر و آلیاژها، محصولات طویل فولادی، لوله و پروفیل فولادی، شیر آلات بهداشتی، شمش آلومینیوم و شمش روی در مقایسه با ۶ماهه سال ۹۷ نشان دهنده كاهش است.
بیشترین سهم كالا- بازار به ترتیب متعلق به بازارهای چین به ارزش ۶۰۷ میلیون دلار سنگ و كنسانتره آهن، ۲۱۱ میلیون دلار كاتد مس، ۹۷ میلیون دلار سنگ و كنسانتره مس، ۵۷ میلیون دلار شمش روی، ۱۴۸ میلیون دلار شمش فولادی، اندونزی به ارزش ۴۱۲ میلیون دلار شمش فولاد، افغانستان به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار محصولات طویل فولادی، عراق، به ارزش ۱۸۳ میلیون دلار محصولات طویل فولادی، ۶۰ میلیون دلار محصولات تخت فولادی، ۴۲ میلیون دلار لوله و پروفیل فولادی، تركیه به ارزش ۸۷ میلیون دلار شمش روی، ۶۷ میلیون دلار محصولات طویل فولادی، ۲۰ میلیون دلار فر و آلیاژ، ۳۳ میلیون دلار شمش آلومینیوم، تایلند به ارزش ۲۶۶ میلیون دلار شمش فولاد، ۳۷ میلیون دلار محصولات تخت فولادی و پاكستان به ارزش ۹۹ میلیون دلار محصولات طویل فولادی است.


1398/08/25
13:51:19
5.0 / 5
3617
تگهای خبر: صادرات , صنعت , فولاد , كالا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو