مسترکار - دنیای خودرو

فراز و فرود نرخ تورم در ۳۰ سال قبل

فراز و فرود نرخ تورم در ۳۰ سال قبل به گزارش مستر كار بررسی روند حركت نرخ تورم در سه دهه گذشته نشان داده است كه در سال ۹۵ با نرخ ۹ درصد، پایین ترین میزان تورم به ثبت رسیده است و سال ۷۴ هم با رقم ۴۹.۴ ركورددار نرخ تورم در ۳۰ سال قبل به حساب می آید.


تازه ترین آمار نرخ تورم كه توسط بانك مركزی انتشار یافته، نشان دهنده فراز و نشیب بالای این شاخص اقتصادی در خلال سال های مختلف است. تلاشهای گسترده دولت ها برای مهار تورم معمولا تاثیرات موقت و گذرا بر جای می گذارد؛ بدین معنا كه برای مدتی كوتاه، نرخ تورم را پایین نگاه می دارد اما بعد از مدتی به سرعت بالا می رود
ثبت كمترین نرخ تورم
بررسی ها نشان داده است كه در سال ۱۳۶۹ كه گزارش آماری بانك مركزی از آن سال شروع شده نرخ تورم ۹ درصد بود كه بعد از آن سال، دو نرخی شده (بالای ۱۰ درصد) و به سرعت بالا رفته است، به صورتی كه در سال ۱۳۷۰ نرخ تورم بیشتر از دو برابر شده و به ۲۰.۷ درصد رسیده است.
طی ۲۶ سال نرخ تورم، دوم رقمی باقی می ماند تا اینكه در دولت یازدهم و در سال ۹۵ روند نزولی یافته و بعد از ۲۶ سال باردیگر تك نرخی می شود و به ۹ درصد افت می كند. در سال ۹۶ هم نرخ تورم تك رقمی شده و به میزان ۹.۶ رشد می كند.
سال ۸۴ با تورم ۱۰.۴ درصدی، سال ۸۸ با تورم ۱۰.۸ درصدی و سال ۱۳۸۰ با تورم ۱۱.۴ درصدی و سال های ۸۵ و ۹۴ با تورم ۱۱.۹ درصدی جزو سال هایی به شمار می روند كه در آنها با پایین ترین میزان تورم مواجه بوده ایم.
سال های ركورد دار بیشترین نرخ تورم
بالاترین نرخ تورم در ۳۰ سال قبل به سال ۱۳۹۴ متعلق می باشد كه تورم در آن سال به ركورد ۴۹.۴ درصد صعود كرد.
پس از آن، بیشترین میزان تورم به سال ۱۳۹۸ مربوط می شود كه طی آن، نرخ تورم به ۴۱.۲ درصد رسید. رشد قیمت دلار و ارزهای عمده و تشدید تحریم ها از مهم ترین عوامل رشد نرخ تورم پارسال به حساب می آید.
سال ۷۳ با تورم ۳۵.۲ درصد، سال ۱۳۹۲ با تورم ۳۴.۷ درصد و سال ۹۷ با ۳۱.۲ درصد در جایگاه های بعدی بالاترین نرخ تورم قرار دارند.
شكل گیری موج جدید تورم بعد از رشد شدید نرخ ارز
به گزارش مستر كار به نقل از ایرنا، در سال های اخیر با اقدامات دولت، نرخ تورم به پایین ترین میزان در سه دهه اخیر كاهش یافته بود به صورتی كه همان گونه كه اشاره شد نرخ تورم تك رقمی ۹ درصدی در سال ۹۵ به ثبت رسید، اما این روند پایدار نبود.
از سال ۱۳۹۷ بعد از آزاد شدن فنر دلار و رشد چند برابری نرخ دلار، موج جدید از گرانی و تورم، بخش های مختلف اقتصادی كشور را در بر گرفت.
نرخ تورم كه در سال های ۹۵ و ۹۶ تك رقمی شده بود، بعد از جهش بهای دلار، باردیگر دو رقمی می شود و به سرعت بالا می رود؛ به صورتی كه در سال ۹۷ نرخ تورم با رشد بیشتر از سه برابری به ۳۱.۲ درصد بالغ می شود.
در سال ۹۸ هم رقم ۴۱.۲ درصد برای نرخ تورم ثبت می شود كه بالاترین رقم در ۲۴ سال قبل به حساب می آید.


1399/01/23
13:48:58
2886
5.0 از 5
تگهای خبر: تور
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو