مسترکار - دنیای خودرو

مواداولیه صنعت قطعه سازی، مشمول قیمت گذاری دستوری می شود

مواداولیه صنعت قطعه سازی، مشمول قیمت گذاری دستوری می شود مستر كار: بگفته دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی، به دنبال قیمت گذاری خودرو، برای ایجاد تعادل و تناسب میان قیمت گذاری خودرو و زنجیره تامین، مقرر است از سرچشمه تا انتهای محصول نهایی، یك شیوه قیمت گذاری دستوری اعمال شود.


آرش محبی نژاد در گفت و گو با ایسنا، با بیان این مساله و انتقاد از شیوه قیمت گذاری دستوری، اظهار نمود: به جهت ایجاد تعادل از ابتدا تا انتهای مسیر تولید یک خودرو، می خواهند یک شیوه قیمت گذاری اعمال شود. بعنوان مثال اگر قیمت گذاری دستوری به شیوه فعلی انجام می شود، مواد را نیز به تناسب آن، قیمت گذاری دستوری کنند.
دبیر انجمن صناع همگن قطعه سازی و نیروی محرکه ضمن تاکید براینکه شورای رقابت تنها به سبب برداشتی که از صنعت خودرو در خصوص انحصاری بودن دارد، قصد ورود به این حوزه را دارد، اظهار داشت: این در حالیست که تولیدکنندگان مواداولیه تمام زنجیره تامین خودروسازی، انحصاری هستند. مگر چند فولاد مبارکه، مس سرچشمه یا تولیدکنندگان پتروشیمی، پلی استر و ورق فولادی در کشور وجود دارد؟! تمامی این صنایع انحصاری هستند؛ بدین سبب با استدلال شورای رقابت، باید قیمت گذاری ها دستوری شوند.
وی ادامه داد: براین اساس به جهت تحقق اهداف کلان، سیاست گذارانی که می خواهند خودرو ارزان به دست مردم برسد، می خواهند کل زنجیره تامین مواداولیه صنعت خودرو و خودروسازی گرفتار سرکوب قیمتی و قیمت گذاری دستوری شود؛ اما اگر مقرر است رهاسازی شود و مواد اولیه در بورس کشف قیمت شوند، قیمت خودرو نیز بایستی بر طبق حاشیه بازار و عرضه و تقاضا تعیین شود.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی با اشاره به اینکه قرارداد قطعه سازان و خودروسازان، برمبنای دلار 11 هزارتومان منعقد شده بود، اظهار نمود: به همین جهت شرکت ساپکو در امتداد به روز رسانی قیمت قطعات، برای قطعه سازان دعوتنامه ارسال کرده و در حال بررسی مدارک است تا راهکاری برای ضرر و زیان قطعه سازان عرضه نماید. طبق محاسبه های صورت گرفته در انجمن همگن، چنانچه قیمت قطعات 65 درصد بدون قید و شرط بر روی کف میانگین قطعات خودرو افزایش پیدا نکند، قطعه سازان ضرر می کنند؛ پس افزایش قیمت قطعات الزامی خواهد بود.
محبی نژاد ضمن طرح درخواست بازبینی باردیگر قیمت مواداولیه و نهاده های تولید با 10 درصد تلورانس، بیان کرد: هم اکنون موضوع بازبینی هر سه ماه یکبار برای قیمت خودرو مطرح است اما در همین بازه های سه ماهه، ممکنست نوسانات زیادی داشته باشیم.

مبنای قیمت مواداولیه داخلی دولتی هم فوب خلیج فارس است
وی با اعلان اینکه همیشه انتقادات زیادی در این رابطه بر ما وارد می شود که باوجود داخلی سازی، چرا به محض گران شدن ارز، قطعه سازان نیز می خواهند قیمت ها را افزایش دهند؛ دراین زمینه باید اظهار داشت که مشکل از مکانیزم قیمت گذاری مواد اولیه است؛ چونکه قیمت مواداولیه داخلی که عموما نیز دولتی است، برمبنای نرخ قیمت فوب خلیج فارس کشف می شود.
محبی نژاد اذعان کرد: مواد وارداتی به نرخ دلار قیمت گذاری شده، کف قیمت تعیین شده و در بورس، کشف قیمت صورت می گیرد. تولیدکننده مواد نیز در بورس، کالای خودرا عرضه می کند و قطعه ساز و خودروسازِ خریدار، بایستی 10 درصد مبلغ را به صورت پیش پرداخت در بورس بپردازد، سپس اگر برنده شد، مابقی پول را واریز و کالا را تصاحب کند. این مساله فرآیندی عجیب و طولانی است. ضمن اینکه قطعه ساز وجوه خودرا به صورت مدت دار از خودروساز مطالبه و دریافت می کند؛ پس تامین کننده مواد داخلی هم می تواند به صورت مدت دار با قطعه ساز فعالیت کند.

برای پوشش نیازهای خود، گاها به واردات بدون انتقال ارز نیاز است
وی ضمن گلایه از حواشی و نوسان روزانه ارز، اشاره کرد: مدتی پیش اعلام گردید که به قطعه ساز و خودروساز ارز نیما تعلق می گیرد؛ در صورتیکه اگر ارز را آزاد بگذارند، می توانیم قسمتی از آنرا از محل صادرات خود یا صادرات سایر صادرکنندگان تامین نماییم. به این علت که این صنعت گرفتار تحریم شده، گاهی نیاز است از گزینه بدون انتقال ارز برای واردات استفاده گردد تا بتوانیم نیازهای خودرا پوشش دهیم.
دبیر انجمن همگن قطعه سازی اشاره کرد: سالیانه برای تولید خودرو نیازمند حدود 3.5 میلیارد دلار ارز هستیم. ارز مورد نیاز برای قطعه ساز داخلی در عرصه تولید لوازم یدکی نیز بیش از 500 میلیون دلار است که در مجموع چهار میلیارد دلار می شود.
محبی نژاد در آخر اشاره کرد: متاسفانه هم اکنون ارزهای بدون منشا، ارز اشخاص که در خارج از کشور وجود داشته یا از داخل کشور منتقل می شوند، تنها در اختیار افرادی خاص قرار دارد. در صورتیکه اگر این گزینه برای تولیدکننده یا واردکننده رسمی که می تواند کالای خودرا در گمرک اظهار کند و تحت کنترل هم باشد، باز بگذارند، حداقل مطمئن هستیم که ارز به چرخه اقتصادی سالم وارد می شود.




منبع:

1399/05/10
22:54:14
2206
5.0 از 5
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو