رونق تدریجی تولید خودروی برقی درجهان
به گزارش مستر كار خیلی از صنایع خودروسازی همچون خودرو های برقی در حالی به علت شیوع كرونا فعالیتهای خویش را به حال تعلیق درآورده اند، زمزمه هایی از افزایش تولید در جهان به گوش می رسد.
خودروهای تمام برقی یکی از انواع خودرو های تولیدی هستند که به تازگی با رونق اندک صنایع با رشد محبوبیت و استقبال مشتریان در بازارهای جهانی روبرو شده اند.
اگرچه خیلی از کشورهای جهان می کوشند به منظور مقابله با آلودگی هوا و کاهش میزان انتشار آلاینده ها و گازهای گلخانه ای و حفظ بیشتر محیط زیست، تمرکز صنایع خویش را بر تولید خودرو های تمام الکتریکی و برقی متمرکز کنند اما شیوع بیماری کرونا سبب بروز اختلال در بازار این صنایع شده است.
در میان شرکت های بزرگ تولیدکنند خودرو های برقی، تسلاموتورز بدون شک یکی از بزرگترین شرکت های تولیدکننده خودرو های برقی، الکتریکی قدرتمند و لوکس در جهان به حساب می آید.
تسلا نخستین شرکت آمریکایی است که در مدت کوتاهی موفق شد در قرن بیست و یکم به سرعت به سودآوری برسد و در مقایسه با سایر شرکت های خودروسازی زودتر پله های ترقی را طی نماید. این شرکت توانسته است در سال های اخیر تحولات شگرفی را در زمینه تولید خودرو های برقی ایجاد کند.
بر اساس آمارها، خودروی برقی تسلا موفق شده است در سال ۲۰۱۹ میلادی گوی سبقت را از سایر رقبا برباید و جایگاه نخست را از نظر تولید خودرو در جهان به خود اختصاص دهد.
اخیرا تسلا از همکاری خود و پاناسونیک برای تولید باتری های لیتیومی جدیدی اطلاع داده است که به واسطه چینش جدید این باطری، میزان تولید انرژی را زیاد می کند و همینطور فضای اشغال شده توسط باتری با کاهش روبرو می شود.
به گفته مقامات تسلا استفاده از باتری های جدید می تواند سبب کاهش ۲۵ هزار دلاری خودرو های تسلا شود در نتیجه مشتریان بیشتری در جهان از این خودرهای دوستدار محیط زیست برخودار خواهند شد.
رکود در چین و رونق در آلمان
در میان سایر کشورهای تولیدکننده خودروی برقی چین هم به جهت شیوع بیماری کرونا با بحران تولید روبرو شد. این درحالی است که زمزه هایی از رونق تولید خودرو در آلمان شنیده می شود.
به گفته وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین، میزان فروش خودرو در هفت ماه نخست سال ۲۰۲۰ در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال میلادی در این کشور با افت ۱۲.۷ روبرو شده است.
آمارهای انتشار یافته نشان داده است میزان فروش خودرو های برقی و هیبریدی در چین در مدت زمان مشابه با افت ۳۲.۸ درصدی روبرو شده است.
این در حالی است که دولت چین اعلام نموده است که تا سال ۲۰۲۵ میلادی باید حداقل یک دستگاه از پنج دستگاه خودرویی که در این کشور وجود دارد، برقی و هیبریدی باشد.
همچنین میزان فروش خودرو در آلمان که پیش از این به جهت شیوع بیماری کرونا رو به کاهش نهاده بود کم کم در حال بازگشت به شرایط عادی است. تا آنجا که میزان فروش خودرو در ماه ژوئیه (تیر- مرداد) با کاهش ۵ درصد روبرو شده است.
با این حال میزان فروش خودرو های برقی در بازار آلمان هم در هفت ماه نخست سال جاری با رشد ۶۸ درصدی روبرو شده است. این رقم در مدت زمان مشابه در سال ۲۰۱۹ رشد ۸۸ درصدی را نشان داد.
در حال حاضر خیلی از شرکت های خودروسازی در جهان عزم خویش را برای تولید انبوه خودرو های برقی جزم کرده و از برنامه های خود بدین منظور رونمایی کرده اند.
دولت های بسیاری همچون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانیا، یونان، مکزیک، چین و هند همچون پیشگامانی هستند که قصد دارند به منظور پیشگیری از آلودگی هوا، حفظ محیط زیست و کاهش دمای کره زمین، تولید و فروش خودرو های بنزینی و دیزلی را تا دهه ۲۰۳۰ و نهایتاً تا دهه ۲۰۴۰ میلادی ممنوع و متوقف اعلام کنند.
خودروی تمام برقی در ایران
به گزارش مستر کار به نقل از ایرنا، اخیرا یکی از خودروسازان مونتاژکار کشور مبادرت به عرضه اولین خودروی تمام برقی و الکتریکی خود کرده است.
خودرویی که عرضه کنندگان آن معتقدند خودرویی پاک بوده و با اتکاء به پیشرانه الکتریکی خود نه تنها باعث صرفه جویی بسیاری در زمینه هزینه های حمل و نقل یک خانواده خواهد شد، بلکه با خصوصیت های بارز خود همه انتظارات خریداران از یک محصول باکیفیت و با فناوری روز را تأمین خواهد نمود.
پیشتر مدیر توسعه صنایع ریلی و خودروی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) گفته بود که خودروی برقی بین سه تا چهار سال آینده وارد بازار ایران می شود که یک مزیت و اجبار است.
"محمدرضا شیخ عطار" اضافه کرد: تولید خودرو های برقی نیازمند ۳۵ قطعه جدید است که احتیاج به دانش فنی و همکاریهای خارجی دارد.
همچنین، سوم شهریورماه سال جاری بود که مدیرعامل ایران خودرو اظهار داشت: امروز در بخش خودرو های برقی، سند و نقشه راهی در ایران خودرو به تصویب رسیده، این انگیزه مضاعف هم وجود دارد تا با مجموعه مپنا در قالب ارتقای دانش فنی و افزایش بهره وری، همکاری شود.
«فرشاد مقیمی» اضافه کرد: سرمایه گذاری های انجام شده و ظرفیت های موجود در شرکت مپنا، سبب می شود تا ایران خودرو هم با استفاده از این امکان، مسیر حرکت برای تولید خودروی برقی را با سرعت بیشتری بپیماید و با بهره مندی از این ظرفیت ها پازل تولید خودروی برقی داخلی با سرعت تکمیل شود.
وی با اشاره به اینکه ایران خودرو فقط برقی کردن خودرو های سواری را در دستور کار قرار نداده، تصریح کرد: زمینه برقی سازی خودرو ها در کشور مساعد است و وارد این حوزه هم شده ایم.
مقیمی تصریح کرد: این مورد می تواند خلاهایی که منجر به درخواست برای واردات خودروی کار برقی شده را رفع کند، در این حوزه اولویت ما تعمیق ساخت داخل است، اما در صورت نیاز، می توانیم از شرکای استراتژیک هم بهره ببریم.
پیشتر هم «عباس علی آبادی» مدیرعامل مپنا اظهار داشته بود: امروز برای تولید خودروی برقی، نقش اصلی را خودروسازان ایفا می کنند و این گروه صنعتی در زمینه فراهم سازی زیرساخت با آنها همکاری خواهد داشت.
وی با اشاره به اینکه تابحال ظرفیت های دانش فنی و زیرساخت های لازم برای برقی سازی خودرو ها فراهم شده، اضافه کرد: حالا در زمینه باتری و ذخیره انرژی که از اهمیت بالایی برخوردار است، در حال سرمایه گذاری و آماده عرضه محصول هستیم.
به گزارش مستر کار به نقل از ایرنا، با همه مطالب گفته شده امروز خودرو های برقی تولیدی در کشورهای مختلف با معضلات اساسی روبرو هستند که همچون آنها، ضایعات و زباله های باتری های استفاده شده در آنها، محل دفنشان و خسارت به محیط زیست است.
علاوه بر آن، این خودرو ها در طول شب به شارژ شدن نیاز دارند که استفاده تعداد زیادی از خودرو ها از شارژ برق، توان الکتریکی بالایی در شبکه می طلبد.
همچنین برخی کارشناسان معتقدند: اگر قرار باشد برق تولیدی کشورمان را با نیروگاه های با سوخت های فسیلی توسعه دهیم، به همان اندازه در آلودگی محیط زیست و گرم شدن زمین تأثیر خواهد داشت و برای تولید و استفاده از این خودرو ها، باید فکری به حال این مسائل شود.
منبع: mastercar.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب