مسترکار - دنیای خودرو
معاون اول رییس جمهور:

باید خویش را فدای مردم ایران نماییم

باید خویش را فدای مردم ایران نماییم به گزارش مستر کار معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: امروز بخش خصوصی ایران باید سر خویش را بالا بگیرد که توانست از این سالهای سخت عبور کرده و به اقتصاد کشور کمک نماید. ما در طول سالهای گذشته روش هایی را برای دور زدن تحریم ها تعریف کردیم که باید روزگاری درباره آنها کتاب بنویسیم.


به گزارش مستر کار به نقل از ایسنا، اسحاق جهانگیری امروز (دوشنبه) در مراسم روز ملی صادرات اظهار نمود: مراسم امروز نشان دهنده آن است که هرجا دولت و بخش خصوصی در کنار یکدیگر حرکت کرده اند نتایج به دست آمده بسیار مثبت بوده است. دولت برگزاری این مراسم را به بخش خصوصی واگذار کرد تا بار دیگر نشان دهد که به این بخش اعتماد بالایی دارد.
وی افزود: البته بخش مهمی از صحبت های امروز فعالان بخش خصوصی در ارتباط با مشکلات آنها و گلایه هایشان از شرایطی بود که در سالهای گذشته با آن روبه رو بودند. من امیدوار بودم که این مشکلات کمتر باشد اما با این وجود باید کوشش کرد که ضمن بهبود مشکلات دستاوردهای سالهای گذشته هم نادیده گرفته نشود.
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ایران از سال ۱۳۹۸ سالهای سختی را در حوزه اقتصاد گذرانده است، اظهار نمود: برای آنکه روزهای سخت بگذرد احتیاج به همراهی و همپیمانی وجود دارد که یکی از مهم ترین آنها در ارتباط با همراهی دولت و بخش خصوصی می شود. امروز هم اقتصاد ایران همچنان با تحریم های اقتصادی آمریکا و شرایط سخت ناشی از شیوع کرونا دست و پنجه نرم می کند.
جهانگیری افزود: در شرایط کرونا امکان دارد عدم رعایت پروتکل های بهداشتی حتی منجر به آن شود که یک دستفروش ساده هم کار خویش را برای مدتی تعطیل کند و همین محدودیت ها تا سطوح بالای اقتصادی هم می رسد. در کنار آن تحریم ها وجو دارد که دیگر نیازی به توضیح ندارد.
وی با انتقاد از برخی دیدگاه ها که مشکلات تحریم را نادیده می گیرد بیان نمود: من این سوال را از صادر کنندگان می پرسم که آیا شرایط صادرات امروز کالاهایشان با شرایط چهار سال قبل قابل مقایسه است؟ آیا سرویسی که خطوط کشتیرانی به ما می دهند با گذشته یکسان است؟ ازاین رو نمی توان صرفاً از این اظهار داشت که مشکلات داخلی هستند و تحریم ها اثری ندارد.
معاون اول رئیس جمهور یکی از اصلی ترین اثرات تحریم ها را در ارتباط با حوزه ارز دانست و اظهار داشت: متاسفانه برخی این طور صحبت می کنند که مبحث قیمت گذاری دستوری یا ارز چند نرخی برای اولین بار در اقتصاد ایران دیده شده و در طول چند دهه گذشته هیچگاه وجود نداشته است. این در شرایطی است که ما چه در دولت موسوی، چه در دولت هاشمی، چه در دولت خاتمی و چه در دولت احمدی نژاد در دوره های مختلف با ارز چند نرخی مواجه بودیم.
جهانگیری با بیان اینکه دولت یازدهم از آغاز شروع به کار خود بحث تک نرخی کردن ارز را به شکل جدی دنبال کرد، توضیح داد: در شرایطی که ما در رسیدن به این هدف تا حد زیادی موفق بودیم و از ارز ۱۲۲۴ تومانی، ارز ۲۴۷۷ تومانی و ارز آزاد در دولت احمدی نژاد به سمت یک ارز تک نرخی حرکت کرده بودیم، شرایط جنگ اقتصادی این سیاست را دشوار کرد.
وی ضمن اشاره به اهداف دولت آمریکا در راه اندازی جنگ اقتصادی توضیح داد: آنها به دنبال از هم پاشیدن اقتصاد ایران بودند و در این بین منابع اقتصادی ایران و منابع ارزی که بانک مرکزی در اختیار داشت نقش مهمی ایفا می کردند. ما برخلاف گذشته امکان دخالت مستقیم بانک مرکزی در بازار و وارد کردن میزان زیاد ارز به بازار را نداشتیم و ازاین رو برای مدیریت منابع باید تصمیمات جدی گرفته می شد.
معاون اول رئیس جمهور درباره چگونگی رسیدن به دلار ۴۲۰۰ تومانی تشریح کرد: در جلسه هیات دولت به اتفاق آرا این تصمیم گرفته شد که ارزی با نرخ ۴۲۰۰ تومان برای تأمین کالاهای ضروری و اساسی در نظر گرفته شود البته طرح افزایش قیمت این ارز برپایه تورم هم عرضه شده بود که در جلسه سران سه قوه رد شد و در نهایت همین نرخ ۴۲۰۰ تومانی ثابت ماند. حال این که عده ای تلاش می کنند بگویند این ارز از سوی فلانی انجام شده و تصمیم او بوده است به دور از حقیقت است، چونکه مواضع اقتصادی ما از همان ابتدا روشن و مشخص بودند.
جهانگیری ضمن اشاره به اقدامات مهمی که در اقتصاد ایران برای مقابله با جنگ اقتصادی آمریکا صورت گرفت، خاطرنشان کرد: ما نباید بگذاریم که شرایط برای مردم سخت باشد و باید تلاش نماییم خویش را فدای مردم ایران نماییم. در طول سالهای گذشته چه دولت و چه بخش خصوصی تلاش کردند در جهت حفظ اقتصاد ایران گام های مهمی بردارند و در شرایطی که خیلی از کشورهای توسعه یافته در روزهای شیوع کرونا با رکود مواجه گشتند، اقتصاد ایران همزمان با تحریم و کرونا توانست به رشد مثبت صنعتی برسد.
وی افزود: بنگاه داران بخش تولید و صنعت در این زمان دلسوزانه عمل کردند و در اوج کرونا و کاهش فعالیتهای اقتصادی نیروی کارشان را اخراج نکردند تا جایی که در آمارها بخش بسیار کوچکی در ارتباط با حوزه صنعت بوده است.
معاون اول رئیس جمهور ضمن اشاره به کاهش درآمدهای نفتی ایران در سالهای گذشته اظهار نمود: اگر صادرات غیرنفتی ما ادامه پیدا نمی کرد مشکلات اقتصادی کشور بسیار افزایش می یافت. در شرایطی که درآمدهای نفتی ما از حدود ۱۲۰ میلیارد دلار درآمد سالانه به هشت میلیارد و امسال به کمتر از هشت میلیارد دلار رسیده است، منابع ارزی صادرات غیرنفتی به کشور کمک کرده است ازاین رو نباید به بخش خصوصی جفا کرد و طوری در ارتباط با آنها صحبت کرد که انگار به دنبال چپاول اقتصاد ایران هستند. این ظلم به اقتصاد است که فعالیت آنها دیده نشده و از آنها تقدیر نشود.
وی به عدم آمادگی اقتصاد ایران در مقابل برخی تغییرات مثبت و منفی اشاره نمود و اظهار داشت: ما در دوره برجام آمادگی کامل برای استقبال از شرکتهای خارجی و سرمایه گذاران را نداشتیم. در ابتدای تحریم آمادگی کامل وجود نداشت اما امروز نگاه کنید کسانی مانند دونالد ترامپ و اطرافیانش که قصد داشتند با جنگ اقتصادی ما را زمین گیر کنند در کجا ایستاده اند و ایران در کجاست. دولت آمریکا باید در مقابل مردم ایران سرتعظیم فرود بیاورد و از این شکست درس بگیرد.
معاون اول رئیس جمهور افزود: امروز بخش خصوصی ایران باید سر خویش را بالا بگیرد که توانست از این سالهای سخت عبور کرده و به اقتصاد کشور کمک نماید. ما در طول سالهای گذشته روش هایی را برای دورزدن تحریم ها تعریف کردیم که باید روزگاری درباره آنها کتاب بنویسیم.
جهانگیری ضمن اشاره به ظرفیت های صادراتی ایران در بازارهای مختلف بیان نمود: ما از سویی باید اختلاف نظرها میان اتاق بازرگانی و بانک مرکزی را به حداقل برسانیم و از طرفی در بازارهای کشورهای همسایه و منطقه حضور قدرتمند داشته باشیم. برای مثال ایران نتوانست از ظرفیت بازار روسیه به علت نبود شرکتهای بزرگ استفاده نماید و در کنار کالا در حوزه خدمات فنی و مهندسی هم ما ظرفیت قابل توجهی داریم که هنوز از آنها استفاده نکرده ایم. دولت همواره اعلام نموده که در کنار بخش خصوصی است و آمادگی دارد ضمن شنیدن خواسته ها و برنامه های آنها تا جای امکان در عمل مقدمات گسترش حضور آنها در اقتصاد کشور را فراهم آورد.




منبع:

1399/10/22
19:39:05
983
0.0 از 5
تگهای خبر: افزایش قیمت , تور , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۴
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو