تب كرونائی زرشك لوكس

تب كرونائی زرشك لوكس مستر کار: خراسان جنوبی با شیوع بیماری کرونا در کشور بتدریج تاثیر آن بر روی بازار برخی از محصولات کشاورزی آشکار شد و این اثر بر روی محصولاتی که در سبد معمول خانوار کشور قرار نمی گیرد بیشتر بود خصوصا محصولاتی مانند زرشک که جزو محصولاتی تحت عنوان لوکس طبقه بندی می شوند.


وحید ضیائیان احمدی، مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی در گفت و گو با ایسنا اشاره به تغییر قیمت ها در بازار زرشک، اظهار نمود: در حالت معمول قیمت برایندی است که از دو عامل عرضه و تقاضا تاثیر می گیرد، اما در این شرایط متاسفانه تقاضا به دلیلهای مختلف به شدت کاهش یافته است دلایلی مانند تعطیلی رستوران ها، کاهش شدید جمعیت گردشگر در استان های خراسان جنوبی و خصوصا زوار در خراسان رضوی که حجم قابل توجهی از خرید زرشک توسط این گروه صورت می گرفت و در نهایت بحث صادرات که امسال و گذشته با مشکلاتی مواجه و عملا در مواردی کاملا متوقف گردید و نتیجه تمامی این عوامل موجب افت شدید تقاضا شد.
وی افزود: در نتیجه با توجه با ثابت ماندن حجم زرشک عرضه شده به بازار، این امر سبب افت قیمت زرشک در ابتدای تابستان سال جاری شد به نحوی که قیمت زرشک پفکی تا 30 هزار تومان در هر کیلو کاهش پیدا کرد.
مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی بیان کرد: بااینکه اقدامات مختلفی توسط ارگان ها و نهادهای مرتبط جهت مدیریت این بازار در تابستان برنامه ریزی شد، اما در عمل این تنها وزارت جهاد کشاورزی و تعاون روستایی بود که با عملی کردن این برنامه ها توانست قیمت را به میزان قابل توجهی ترمیم کند؛ به نحوی که ما شاهد رشد 100 درصدی قیمت زرشک پفکی در بازار بودیم و این قیمت هم اکنون برای هرکیلو زرشک پفکی به 60 هزار تومان رسیده بااینکه این قیمت اساسا مطلوب ما و همین طور کشاورزان و زرشک کاران نیست، اما در وضعیت فعلی بازار واقعا همین اقدامات جای تحسین دارد.

راه هایی برای معرفی بیشتر زرشک در بازارهای جهانی و ملی
ضیائیان احمدی با اشاره به عمده اقدامات مدیریت تعاون روستایی استان دراین زمینه، اضافه کرد: عقد تفاهم نامه چهار جانبه با سازمان مرکزی تعاون روستایی( با حمایت استانداری و سازمان جهاد کشاورزی استان) برای فراهم آمدن شرایط خرید توافقی زرشک توسط تشکل های این استان و خرید توافقی زرشک که تا حالا جمعا 270 تن زرشک خشک و 435 تن زرشک تر خریداری و عمده آن نیز(خصوصا زرشک تر) به بازارهای کشور ارسال شده است.
وی اضافه کرد: مذاکره و توافق با شـرکت فروشـگاه های زنجیره ای شهروند برای عرضه محصولات زرشک و عناب استان در آن فروشگاه ها با برند و مطابق با معیارهای اداره استاندارد و معاونت غذا و دارو، مذاکره وتوافق با مدیر عامل شـرکت بهین گسترتامین کننده کالاهای فروشـگاه های زنجیره ای اتکا(آقای زهری) برای عرضـه زرشک و عناب در سطح فروشگاه های زنجیره ای اتکا، مـذاکره و توافق بـا مـدیریت زنجیره تـامین سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی جهت صادرات محصول زرشک و عناب به روسیه و همین طور عرضه محصول زرشک با برند رضوی یا برندهای بومی در فروشگاه های آستان قدس رضوی از دیگر اقدامات است.
ضیائیان احمدی اظهار نمود: در اختیـار گرفتن چهـار جایگـاه عرضه محصول زرشـک در میادین میوه و تره بار تهران(ولنجک، صادقیه، سـردار جنگل و هروی) و عرضه زرشک تازه در این بازارها که این مساله برای نخستین بار اجرائی شد و زرشک تازه در این بازارها ارائه شد.
وی اضافه کرد: بااینکه این مدیریت در اجرای این برنامه با چالش های بسیاری روبرو بوده که ناشی از قوانین موجود در سازمان میادین و تره بار تهران بود؛ برای مثال الزام به عرضه با قیمتی بسیار پایین(14 هزار تومان) که عملا با احتساب هزینه های بسته بندی ارسال و هزینه های غرفه سود چندانی نصیب عاملین نشده و امکان افزایش قیمت خرید از کشاورز نیز موجود نبود، اما اساسا در سنوات آتی با بهره گیری از تجربیات امسال با جدییت بیشتری این مساله پیگیری خواهد شد.
مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی بیان کرد: واگذاری یک فروشگاه ثابت به صورت یک ساله جهت عرضه محصولات کشاورزی و راهبردی استان به مدیریت تعاون روستایی استان با دسـتور مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روسـتایی ایران به مدیریت تعاون روستایی استان تهران و تبدیل آن به مرکز عرضه محصولات تولیدی بخش کشاورزی استان از دیگر اقدامات بود.
وی با اشاره به مذاکره و توافق با اتحادیه تعاونی های روسـتایی استان تهران و در اختیار گرفتن یک انبار بصورت رایگان جهت دپو و عرضه مستقیم زرشک و سایر محصولات استان، اضافه کرد: مکاتبه و رایزنی با مدیریت های تعاون روستایی استان های کشور جهت فراهم آمدن امکان عرضه محصول زرشک در شبکه های تعاون روستایی استانها حتی به صورت مبادله کالا با کالا (مبادله با محصولات تولیدی استان های دیگر) به صورت مستقیم همین طور بوسیله معاونت مبازرگانی تعاون روستایی کشور همچون اقدامات است.
ضیائیان احمدی اظهار نمود: پیگیری معرفی زرشک در سطح کشور با شناساندن این محصول و خصوصیات غذایی و دارویی آن بوسیله مذاکره و توافق با شـبکه ایران کالا برای تبلیغ زرشک اسـتان با اولویت برندهای متعلق به شـرکت های تعاون روستایی به صورت رایگان و تهیه گزارش زنده از وضعیت زرشک استان با حضور کارشناسان متخصص و گزارش میدانی و پخش در شبکه سراسری و همین طور معرفی محصول به شکل گسترده در فضای مجازی از اقدامات است.
وی اضافه کرد: پیگیری و مکاتبات لازم با ریاست سازمان جهاد کشاورزی و صندوق حمایت بخش کشاورزی استان جهت تامین سرمایه در گردش با کارمزد 10 درصد تشکل های دخیل در امر خرید توافقی زرشک امسالی، تـامین زیرساخت های اولیه مورد نیاز، طراحی و سـفارش کارتن و ظروف بسـته بنـدی و آماده سازی دان کن زرشک، دستگاه وکیوم و بسته بندی جهت زرشک بهداشتی با برند ثبت شده تشکل ها و برگزاری جلسه و مکاتبه با نهادها برای مدیریت بازار زرشک سال گذشـته و سال زراعی جدید و متعاقب آن هماهنگی و پیگیری معاونت دیپلماسـی اقتصادی امور خارجه با سفارتخانه های ایران در کشورهای مختلف در امتداد معرفی زرشک از دیگر اقدامات انجام شده است.
مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با اشاره به تجزیه و تحلیل شرایط فعلی بازار، اشاره کرد: زرشک به دو شیوه خرمنی و بارگاهی خشک می شود؛ زرشک خرمنی معمولا روز 15 تا یک ماه بعد از برداشت خشک شده و آماده عرضه به بازار است.
ضیائیان احمدی افزود: زرشکی که به صورت پفکی و در بارگاه خشک می شود معمولا 4 تا 5 ماه طول می کشد آماده عرضه به بازار شود؛ پس پس از عید به بازار عرضه و این زرشک تا آخر سال و تا زمانی که زرشک جدید به بازار ارائه شود عرضه آن در بازار وجود دارد، اما معمولا با برداشت زرشک و عرضه زرشک خرمنی به صورت معمول هرسال خصوصا پیش از عید با ورود زرشک پفکی ما یک نوسان قیمت در بازار داریم که امسال نیز این نوسان هم اکنون خودرا در بازار نشان داده است.
وی افزود: بطور معمول با شروع سال سنگینی حاکم بر بازار رفع خواهد شد؛ ضمن اینکه امسال میزان زرشک موجود در بارگاه ها نیز به نسبت سالهای پیش به شدت کاهش پیدا کرده که دو عامل در این مقدار موثر بوده است.
وی با اشاره به عرضه میزان قابل توجه زرشک به صورت تازه خوری توسط مراجع و مراکز مختلف، اضافه کرد: برای مثال امسال برای نخستین بار ما زرشک استان را در بازارهای تهران در 5 غرفه در میادن میوه و تره بار تهران به صورت مستقیم عرضه کردیم؛ ضمن اینکه باتوجه به افت قیمت زرشک در سال پیش کشاورزان نیز تمایل بسیاری به فروش زرشک خود به صورت تر داشتند؛ پس تعداد کمی از کشاورزان زرشک خودرا برای فرآوری به بارگاه منتقل کرده و در مجموع میزان زرشک موجود در بارگاه ها به شدت کاهش پیدا کرده که نمود این مساله خود افزایش قیمت زرشک در سال آتی بدنبال خواهد داشت.




مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی با درخواست از باغداران، اظهار نمود: باغداران به صورت احساسی با بازار برخورد نکنند؛ اساسا اگر عرضه را کنترل کرده می توان بازار را نیز مدیریت کرد.
ضیائیان احمدی افزود: ما عرضه این محصول را در دنیا در اختیار داریم و اگر نتوانیم قیمت را در اختیار داشته باشیم اساسا نشانگر کوتاهی و عدم برنامه ریزی و مدیریت خود ما خواهد بود، اما اساسا امکان مدیریت آن توسط یک سازمان و یک نهاد امکان پذیر نیست و این نیاز به حمایت تعامل و همکاری همه افراد از تولیدکننده عرضه کننده و حتی تجار خرده پا و تجار بزرگ فعال در کنار ارگان ها و نهادهای مرتبط دولتی و همین طور تشکل های فعال در این حوزه می باشد.
وی اضافه کرد: اساسا اگر همگی دست در دست همدیگر گذاشته و جلوی ورود افراد فرصت طلب در بازار را بگیریم می توانیم مدیریت و نبض بازار را در دنیا در اختیار بگیریم.
مدیر تعاون روستایی خراسان جنوبی بیان کرد: نکته دوم امکان استفاده از پتانسیل تمامی کشاورزان و حتی استانی ها برای معرفی زرشک به دوستان، آشنایان در خارج از استان و حتی استفاده از پتانسیل هم میهنان در خارج کشور است چونکه متاسفانه این محصول هنوز نزد خیلی از هموطنان ناشناخته و از خواص دارویی آن ناآگاه هستند.
ضیائیان احمدی با اعلان اینکه باید همه ما مروج شناساندن این محصول باشیم تا قدمی در راه بهبود شرایط بازار این محصول برداریم، تصریح کرد: در نهایت تمامی تلاش ما برای کم کردن مشکلات زرشک کاران در فصل جدید است؛ در شرایطی متاسفانه برخی از افراد فرصت طلب از این شرایط استفاده می نمایند و با ساختن شایعاتی سبب کاهش بیشتر قیمت زرشک می شوند پس لازم است اینجا اطمینان کافی به باغداران برای بکارگیری تمام توان بخش دولتی و تشکل های مرتبط در این عرصه برای مدیریت این بازار را به زرشک کاران استان بدهیم.




منبع:

1399/12/14
13:14:28
0.0 / 5
242
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو