مدیر شبكه تبادل فناوری ستاد توسعه فناوری نانو اعلام كرد

تولید روكش صندلی ایرلاین ها با ۳ خصوصیت

تولید روكش صندلی ایرلاین ها با ۳ خصوصیت به گزارش مستر کار شرکتهای فناور ایرانی علاوه بر تولید روکش های صندلی هواپیما با ۳ خصوصیت ˮکندسوزˮ، ˮ آنتی باکتریال ˮو ˮآب گریزˮبودن، به دانش فنی تولید شیشه، فیلترهای داخل کابین، و پوشش های مبتنی بر نانو فناوری شدند که این روکش ها در ایرلاین ها کاربردی شده و ۲۵ درصد از هواپیماهای داخلی با نانو رنگ های داخلی رنگ آمیزی می شوند.


رضا سلطانعلی زاده مدیر شبکه تبادل فناوری ستاد توسعه فناوری نانو در گفتگو با ایسنا، ضمن بیان این مطلب یکی از بخش های تبادل فناوری صنعتی در ستاد نانو را بخش صنعت هوایی دانست و اظهار داشت: در این عرصه تابحال حدود ۲۰ محصول تجاری سازی از جانب شرکتهای دانش بنیان و فناور تولید و به ایرلاین های هوایی کشور عرضه شده است.
وی روکش های صندلی هواپیما و موکت های داخل کابین را همچون این محصولات نام برد و اظهار نمود: این محصول از جانب یکی از شرکتهای فناور در طرح ها و رنگ های مختلف ساخته شده است ولی الزاما مواد مصرفی داخل هواپیما باید به صورتی باشند که حداقل آتشسوزی را ایجاد کنند ازاین رو مواد استفاده شده در هواپیما نسوز و یا کُند سوز هستند تا زمان لازم برای نجات سرنشینان هواپیما وجود داشته باشد.
سلطانعلی زاده با تکیه بر اینکه روکش های صندلی بیشترین تأثیر را در گسترش آتشسوزی در هواپیما دارند، تصریح کرد: ازاین رو این شرکت روکش های صندلی کندسوز را با استفاده از نانو افزودنی ها تولید کردند. بر مبنای استانداردها زمانی که این محصول در معرض شعله قرار می گیرند باید شراره هایی که از محصول جدا می شوند در بازه زمانی مشخص ۱۵ ثانیه تعداد ۳ قطره از روکش ریزش داشته باشند. روکش های ساخته شده در کشور این استاندارد را پاس کرده است و الان همه خطوط هوایی از این محصول استفاده می نمایند.
مدیر شبکه تبادل فناوری ستاد توسعه فناوری نانو افزود: با عنایت به انتشار کرونا این شرکت روکش های آنتی باکتریال را با استفاده از نانو ذرات نقره، اکسید تیتانیم و یا اکسید روی تولید کرده است. این روکش به صورت همزمان آنتی باکتریال و کند سوز است.
وی ضمن اشاره به چالش های ایرلاین ها در بخش فرست کلاس اظهار داشت: برای ایرلاین ها بسیار مهم می باشد که روکش های بخش فرست کلاس تمیز باشد و هزینه های تمیز کردن صندلی های فرست کلاس برای ایر لاین ها هزینه بر است ازاین رو این شرکت در کنار روکش های کند سوز و آنتی باکتریال، روکش هایی با خواص آب گریز تولید کرده است.
رفع چالش موکت های داخل کابین هواپیما با نانو
مدیر شبکه تبادل فناوری ستاد توسعه فناوری نانو ضمن اشاره به چالش های موجود در کابین هواپیما، اظهار نمود: کانترهای سرو غذا که از روی موکت ها حرکت می کنند نباید جای چرخ آن بر روی موکت باقی بماند ازاین رو بعضی از شرکت ها با استفاده از نانو افزودنی ها، موکت هایی را ارائه کردند که این مشکل رفع شد.
وی با اشاره به اینکه این موکت ها با استفاده از نانو سیلیکا ساخته شده است، خاطرنشان کرد: این محصولات از جانب ایرلاین های داخلی کاربردی شده است.
رنگ های نانویی با کاربرد در هواپیما
به گزارش مستر کار به نقل از ایسنا، رنگ های هواپیما از دیگر دستاوردهای شرکتهای دانش بنیان و فناور است که به تولید داخل رساندند. در این راستا یکی از شرکتهای دانش بنیان با تولید رنگ های نانویی بدنه هواپیما را تولید کرد بگونه ای که ۲۵ درصد از هواپیماهای قابل رنگ شدن در کشور با استفاده از رنگ های نانویی این شرکت رنگ آمیزی شدند.
رنگ ضداسکایدرول بدنه هواپیمای این شرکت چسبندگی زیاد به زیرلایه، انعطاف پذیری و خواص مکانیکی مناسب، مقاومت شیمیایی زیاد در مقابل موادی مانند روغن اسکایدرول و همینطور مقاومت در مقابل شره شدن (Sagging) را فراهم نموده است.
علاوه بر آن یکی دیگر از شرکتهای فناور تولیدکنندگان رنگ های نانویی، رنگ های ویژه ای برای رنگ آمیزی بدنه هواپیما تولید کرده است. این شرکت رنگ های نانویی برای صنعت هوایی تولید و به شرکت هایی نظیر هسااصفهان، سها، هوانیروز و پنها عرضه می کند.
فیلترهای نانویی
یکی دیگر از شرکتهای فناور که سابقه طولانی در تولید فیلتر برای بخش نیروگاهی و راه آهن داشت، با همکاری شرکت هواپیمایی ماهان، فیلتر سقفی مورد استفاده در هواپیما ایرباس را تولید و در اختیار این شرکت قرار داده است.
به علت هزینه بالا و شرایط سخت واردات فیلتر هواپیما از خارج از کشور، شرکت هواپیمایی ماهان با تمرکز در بومی کرد اقلام مصرفی، به کمک این شرکت موفق به تأمین فیلترهای سقفی هواپیمای سری ایرباس شده است. این فیلترها با استفاده از فناوری نانو ساخته شده و نسبت به فیلترهای مشابه فاقد پوشش نانویی، از عملکرد بالاتری برخوردار می باشند.
شیشه های نانویی با کاربرد در هواپیما
یکی دیگر از شرکت ها هم مبادرت به تولید شیشه های نانویی جهت استفاده در هواپیماهای داخلی کرده است. هواپیماهای C۱۳۰، بوئینگ ۷۰۷، فوکر ۵۰، فوکر ۲۷ و فوکر ۱۰۰ همچون هواپیماهایی هستند که از نانومحصولات این شرکت استفاده می نمایند.
این شرکت هم اکنون روی ساخت شیشه های نانویی جهت استفاده در هواپیماهای ایرباس کار می کند.
کاربرد نانو در آشیانه هواپیماها
صنایع هوایی مبادرت به استفاده از نانورنگ ترافیکی ساخته شده در یکی از شرکتهای نانویی در آشیانه هواپیما کرده است. استفاده از این رنگ ها باعث دوام بیشتر سازه ها و کاهش چشم گیر تعداد دفعات رنگ آمیزی در آشیانه هواپیما شده و در نتیجه هزینه های سالانه در صنایع هوایی را کاهش داده است.
علاوه بر آن شرکت مهندسی تعمیرات هواپیمایی فارسکو برای حل مشکل فرسایش کف آشیانه هواپیما از کف پوش نانویی یکی دیگر از شرکتهای فناور بهره برده است. این کف پوش نانویی در مقابل یخ زدگی مقاوم بوده، شوک حرارتی بالا را تحمل کرده، در مقابل لغزش در سطوح خیس و روغن مقاومت می کند، استقامت قابل توجهی در مقابل ترک و فرسایش داشته و همینطور سرعت نصب و ترمیم بالایی دارد.
این کف پوش های آشیانه هواپیما در مقابل کاربری های سنگین مقاومت قابل توجهی از خود به معرض نمایش گذاشته و ایمنی پرواز را می افزایند. در مجموع استفاده از این کفپوش های نانویی از تخریب کف سازه جلوگیری می کند.




منبع:

1400/01/20
12:07:56
5.0 / 5
138
تگهای خبر: ترافیك , تولید , صنعت , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو