رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران:

واردات فناوری و تجهیزات لوازم خانگی در اولویت باشد

واردات فناوری و تجهیزات لوازم خانگی در اولویت باشد به گزارش مستر کار رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران اظهار داشت: باید اولویت نخست در صنعت لوازم خانگی، ترسیم نقشه راه صنعتی و واردات  تکنولوژی های جدید و تجهیزات باشد.



به گزارش مستر کار به نقل از ایرنا، در چند سال قبل خروج برندهای خارجی در دور اخیر تحریم های آمریکایی ضد کشورمان و ترک بازار ایران، در مجموع برای تولیدکنندگان ایرانی بد نبوده و با وجود همه دشواری ها و مشکلات با ثبت تولید بیشتر از ۱۴ میلیون دستگاه لوازم خانگی در سال گذشته، رکوردها را جابه جا و سهم بازار حدود ۶۰ درصدی برندهای خارجی را خود در اختیار گرفتند.

با وجود بدعهدی شرکتهای خارجی، این روزها و با فضای مثبت بوجود آمده در عرصه سیاسی و با قوت گرفتن احتمال لغو تحریم ها، زمزمه های بازگشت شرکتهای یاد شده بخصوص کره ای ها به صنعت لوازم خانگی کشور به گوش می رسد.

ورود خارجی ها هرچند می تواند به ورود تکنولوژی های جدید، رقابتی تر شدن بازار و عرضه محصولات کیفی با قیمت ها مناسب بیانجامد، اما فراموش نکنیم روزگاری که آنها غیرمتعهدانه ایران را ترک کردند، سرمایه های زیادی در کشور معطل ماند و نیروهای زیادی بیکار شدند که در مجموع هزینه های سنگینی بر صنعت کشور تحمیل کرد.

در این زمینه، «اکبر پازوکی» رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اضافه کرد: سالهای ۹۸ و ۹۹ به علت خروج کره ای ها از کشورمان و نبود محصولات آنها، دوران اوج گیری قیمت لوازم خانگی بود.

وی بیان داشت: امروز حتی در صورت لغو تحریم ها، دیگر نیازی به واردات کالای کامل لوازم خانگی نیست، بلکه نیاز ما فناوری و تجهیزات است.

پازوکی ضمن اشاره به توفیقات به دست آمده در صنعت لوازم خانگی در دو سال گذشته، اما معتقد است: در این صنعت هنوز مونتاژکاریم و موتور، بُردها و لوازم الکترونیکی و دیجیتالی و بسیاری دیگر از تجهیزات از خارج وارد می شود، این در شرایطی است که بیشتر از ۷۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز در داخل تأمین می شود.

وی تصریح کرد: رشد این صنعت نیازمند نقشه راه است، چونکه در گذشته شاهد بودیم هر کس هر چه از محصولات خارجی خواست وارد کشور کرد.

رییس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران با یادآوری اینکه امروز چینی ها برای شرکتهای بزرگی همچون بوش آلمان قطعه تولید می کنند، افزود: ما هم باید به بنگاه های کوچک و متوسط بها داده و از آنها حمایت نماییم، اما مشروط به اینکه واردات فناوری را در دستور کار قرار دهند.

وی اظهار داشت: هرچند توجه به تولید در یک دهه اخیر جزو شعارهای سال بوده، اما کمتر کسی به آن توجه و مسیری برای آن ترسیم کرد.

پازوکی خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر نسبت به مقوله واردات تکنولوژی کمتر توجه شده و در عوض واردات اجناس آماده و بهره مندی از سود آنها در دستور کار بوده است؛ این رویه باید تغییر کند و مانع زدایی از تولید همین است.

پیشتر معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: هم اکنون بازگشت برندهای خارجی حوزه لوازم خانگی به کشور در دستور کار نیست، چونکه شرکتهای داخلی بعد از تحریم ها خویش را بازیافته اند و با استفاده از امکانات و زیرساخت های موجود، عمده نیازها در این حوزه از داخل در حال تأمین است.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران هم معتقد است: شرکتهای خارجی علاقمند به بازگشت و حضور مجدد در بازار بزرگ ایران هستند، اما این دفعه باید هوشمندانه و مشروط با آنها مذاکره نماییم تا عمق همکاری ها افزایش یابد.

به گفته «عباس هاشمی»، امروز رشد بسیار خوبی در تعمیق ساخت داخل انواع لوازم خانگی در کشور اتفاق افتاده و بسیاری اقلام که در گذشته باید معطل تخصیص ارز آنها از جانب بانک مرکزی می بودیم، به همت و تلاش متخصصان و مهندسان داخلی ایجاد می شود.

وی اظهار داشت: اگر سرمایه گذاری های انجام شده برای توسعه واحدها به ثمر بنشیند و علاوه بر آن تولیدکنندگان مطمئن باشند که در صورت رفع تحریم ها و گشایش های اقتصادی، ثبات قوانین را در جهت محدودیت واردات شاهد خواهند بود، آنگاه می توانند برنامه ریزی بلندمدت برای افزایش تولید و صادرات و بهبود کیفیت محصولات خود داشته باشند.

هاشمی ابراز امیدواری کرد: محدودیت ها در این حوزه برای یک دوره دست کم پنج ساله اعمال شود تا تولیدکنندگان و صنعتگران بتوانند برای دستیابی به اهداف گفته شده تلاش کنند.

به گزارش مستر کار به نقل از ایرنا، رهبر معظم انقلاب سال جاری را به سال «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها» نام گذاری کردند.

بررسی ها حاکی می باشد وزارت صنعت بر اساس توان شرکت ها و کارخانجات داخلی، برای سال ۱۴۰۰ تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه انواع تلویزیون (تولید یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه در ۱۱ ماهه ۹۹)، یک میلیون و ۹۰۰ هزار دستگاه یخچال و فریزر (همین میزان تولید تا آخر بهمن ماه پارسال)، یک میلیون و ۵۰ هزار دستگاه کولر آبی (یک میلیون و ۱۷ هزار و ۶۰۰ دستگاه در ۱۱ ماهه ۹۹) و یک میلیون و ۸۰ هزار دستگاه ماشین لباس شویی (یک میلیون و ۱۱۹ هزار و ۳۰۰ دستگاه در سال ۹۹) را برنامه ریزی نموده است.

در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ تولید انواع لوازم خانگی بزرگ، کوچک و متوسط در کشور رشد بیشتر از ۷۱ درصدی داشته است.



منبع:

1400/02/17
17:35:07
5.0 / 5
300
تگهای خبر: تكنولوژی , تور , تولید , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو