مدیرعامل بهمن دیزل تبیین كرد:

خودروسازان تجاری و استفاده از فناوری شركت های خارجی

خودروسازان تجاری و استفاده از فناوری شركت های خارجی به گزارش مستر کار در صورتیکه هر روز اخبار تازه ای از تمایل خودروسازان خارجی برای حضور در بازار بزرگ ایران به گوش می رسد، مدیرعامل بهمن دیزل می گوید: استفاده از توان فناوری و تولیدی خارجی ها تحت لوای برندهای ایرانی می تواند مانع از تکرار تجربیات تلخ گذشته شود.


به گزارش روز شنبه ایرنا، در سالهای قبل متاثر از دور جدید تحریم های آمریکایی شاهد خروج خودروسازان خارجی همچون چینی ها، ژاپنی ها، آلمانی ها، فرانسوی ها و سوئدی ها از کشورمان و پشت پازدن به قراردادهای فی درخلال با شرکت های ایرانی بودیم.
خروجی که هرچند تامین و عرضه خودرو به بازار را با وقفه و چالش هایی مواجه کرد و مشکلاتی همچون فاصله شدید قیمت بازاری و کارخانه ای خودرو ها را در داخل رقم زد، اما منجر به توسعه داخلی سازی در شرکت ها، ارائه محصولات و برندهای جدید و توجه مسئولان بر لزوم اتکا به توان داخل شد.
این روزها با اخبار مثبت از توافقات سیاسی و احتمال لغو تحریم ها، خبرهای مختلفی از تمایل خارجی ها برای بازگشت مجدد به کشورمان به گوش می رسد و حتی برخی شرکت های چینی نیز از مدت ها پیش با عرضه محصولات جدید گوی سبقت را از دیگران ربوده اند.
در این میان، عرصه خودرو های تجاری به سبب فرسودگی ناوگان در چند سال قبل و بروز مشکلاتی نظیر تشدید آلودگی هوا، حساسیت ها برای تولید و عرضه محصولات جدید و همکاری با خارجی ها برای تامین نیازها را بیشتر کرده است.
در این زمینه مدیرعامل بهمن دیزل امروز (شنبه) در جریان نشست خبری مجازی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: باتوجه به تجربه تلخ تحریم ها و خروج یک باره آنها از کشور که بسیاری طرح ها و پروژه های همکاری مشترک را بر زمین گذاشت، برخی شرکتها به برندسازی روی آوردند.
«محمد محمدی» اضافه کرد: بطور مثال شرکتی نظیر بهمن دیزل سال قبل ۵۰ درصد محصولات خودرا با برند خود ساخته و به دنبال تداوم این رویه است.
مدیرعامل بهمن دیزل اشاره کرد: این روزها تجاری سازان کشور همچون گذشته نمی خواهند تحت لوای شرکت هایی همچون ایسوزو و غیره به فعالیت بپردازند و رویه پیشین دیگر در دستور کار نخواهد بود.
وی بیان داشت: در عین حال اهتمام می شود از توان و قابلیت خارجی ها در قالب تعریف همکاریهای جدید استفاده گردد و متمایل به حضور مجدد آنها در بازار کشورمان برای توسعه فعالیت ها و رفع نیازها هستیم.
مدیرعامل بهمن دیزل اشاره کرد: تجاری سازان داخلی همین طور در سالهای تحریم به همکاران خارجی جدید روی آوردند، اما همان گونه که گفته شد رویکرد استفاده از توان آنها تحت لوای برندهای خودروی ایرانی در دستور کار است.
حمایت از تجاری سازان در حوزه پلتفرم
وی در پاسخ به پرسش دیگر ایرنا درباب میزان داخلی سازی ها و توان تولید داخلی در تجاری سازان، اظهار داشت: در زمینه کامیونت و مینی بوس اگر همچون خودرو های سواری حمایت های لازم از خودروسازان صورت گیرد، می توان پاسخگوی نیازهای کشور بود.
محمدی تصریح کرد: به سبب نبود رویکرد مذکور در سالهای قبل، عمده فعالیت ها در خودروسازی تجاری کشور به سمت مونتاژکاری پیش رفته، اما تحریم ها نشان داد که این رویه ضمن ایجاد وابستگی نمی تواند برطرف کننده مشکلات کشور باشد.
وی ابراز امیدواری کرد که دولت به انجام حمایت های لازم خصوصاً در موضوع پلت فرم از شرکت های خودروساز تجاری بپردازد که البته کارهایی نیز دراین زمینه شروع شده است.
نوسازی ناوگان تجاری
مدیرعامل بهمن دیزل درباب نوسازی ناوگان تجاری نیز معتقد است: در وهله نخست باید اراده لازم برای این کار وجود داشته باشد، برای اینکه ناوگان تجاری به مثابه رگ های اقتصادی کشور است و نباید اجازه دهیم فرسوده شود.
وی اشاره کرد: در این راستا باید نظام بانکی فعال تر شده و تسهیلات و وام های مناسب در اختیار متقاضیان قرار دهد، همین طور سیستم حمل و نقل باید به سمت شرکتها و مجموعه هایی برود که بتوانند آسان تر از گذشته فعالیت کنند و طرح های جدید و درآمدزایی بهتر عرضه کنند، ضمن اینکه تکلیف اسقاط خودرو های فرسوده نیز مشخص شود.
به گزارش مستر کار به نقل از ایرنا، واکاوی برنامه های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۴۰۰، حاکی از برنامه ریزی برای جایگزینی و نوسازی ۱۲ هزار دستگاهی در ناوگان حمل و نقل درون و برون شهری است.
هر چند در سال ۹۶ طرح نوسازی ناوگان تجاری با هدف بهینه سازی مصرف سوخت و کاهش آلودگی های زیست محیطی تعریف شده بود و با تخصیص حداکثر ۵۰ درصد قیمت فروش خودرو ها بعنوان یارانه از طرف دولت از محل صرفه جویی حاصل از کاهش مصرف سوخت، مقرر بود تعداد ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع خودروی تجاری سنگین طی سه سال جایگزین خودرو های فرسوده موجود شود، اما در ادامه تغییراتی در آن اعمال شد.
بر اساس آخرین ویرایش این طرح و برپایه مصوبه شورای اقتصاد قرار بود ۱۷۶ هزار و ۵۵۰ دستگاه انواع ناوگان تجاری شامل اتوبوس درون شهری، اتوبوس برون شهری، کامیون، کشنده، کامیونت و مینی بوس در مدت سه سال نوسازی شود.



منبع:

1400/02/19
21:07:32
5.0 / 5
161
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو