دو فلزی كه از موج گرانی جا ماندند

دو فلزی كه از موج گرانی جا ماندند به گزارش مستر کار فلزات صنعتی تحت تأثیر چشم انداز احیای بخش تولید در دوران پساکرونا درخشش قابل ملاحظه ای پیدا کرده اند.



به گزارش مستر کار به نقل از ایسنا، مس در بازار فلزات لندن به بالای مرز ۱۰ هزار دلار در هر تن صعود کرده و نرخ معاملات تحویل سه ماهه این فلز هفته گذشته آخرین بار ۱۰ هزار و ۳۵۰ دلار بود. قیمت قلع روز پنج شنبه به بالاترین رکورد در ۱۰ ساله اخیر صعود کرد و آلومینیوم به رکورد ۲۷۱۸ دلار سال ۲۰۱۸ نزدیک شد و آخرین بار ۲۵۳۰ دلار در هر تن معامله شد.

اما همه فلزات افزایش قیمت چشم گیر را تجربه نکردند. سرب و روی تحت تأثیر روند صعودی گسترده بازارهای کالا، افزایش قیمت داشته اند اما در صورتیکه قیمت مس از پایینترین رکوردش در مارس سال ۲۰۲۰ بیشتر از دو برابر بالا رفته، قیمت روی تنها ۵۸ درصد و سرب ۳۰ درصد رشد کرده است.

گروه بین المللی مطالعات سرب و روی (ILZSG) علت این امر را مازاد عرضه بزرگ در سال قبل و ادامه روند مشابه در سال میلادی جاری برشمرده است. بازار روی پالایش شده مازاد عرضه ۴۸۶ هزار تن را در سال قبل داشت و پیشبینی می شود مازاد عرضه سال جاری به ۳۵۳ هزار تن می رسد.

در این بین، تولید سرب در سال قبل ۱۷۲ هزار تن بالاتر از میزان مصرف بود و سال جاری هم ۹۶ هزار تن مازاد عرضه این فلز وجود خواهد شد که سومین سال متوالی مازاد عرضه در بازار سرب بشمار می رود.

تولید معدنی روی سال قبل در کشورهای تولیدکننده از قرنطینه لطمه دید و ۴.۹ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۹ کم شد. اما کارخانه های ذوب جهان با وجود افت استفاده از ظرفیت تولید، موفق شدند تولید این فلز را ۱.۶ درصد بالا برند.

تولید سرب در هر دو شکل معدنی و پالایش شده در سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا کرد اما تقاضا کاهش بیشتری داشت که باتوجه به مختل شدن فعالیت بخش خودروسازی که مصرف کننده این فلز است، حیرت انگیز نبود.

چین که در بازارهای دیگر مانند مس و آلومینیوم مازاد تقاضای سایر کشورهای جهان را به سرعت مصرف کرده است، به کمک این دو فلز نیامد. واردات روی پالایش شده به چین سال قبل شش درصد کاهش پیدا کرد و به ۵۱۲ هزار تن رسید که دومین کاهش سالانه متوالی بود. واردات سرب پالایش شده هم طی دو سال قبل ریزش کرده و از ۱۰۲ هزار تن در سال ۲۰۱۸ به ۱۷ هزار تن در سال ۲۰۲۰ سقوط کرد.

مازاد فیزیکی بر قیمت سرب و روی که برخلاف فلزات دیگر، هیچ ارتباطی با برقی سازی و کربن زدایی ندارند تأثیر کاهشی گذاشته است. در واقع سرب در روند گذار از موتورهای احتراق داخلی به خودرو های برقی، یک بازنده بدیهی محسوب می شود. روی هم با توجه به این که در باطری استفاده می شود اما سهم کوچکی در این بخش دارد که تحت سلطه فولاد گالوانیزه قرار دارد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، هر دو فلز از احیای بخش تولید جهانی بهره می برند اما بعید است جذابیت سرمایه گذاری مشابه فلزات مورد استفاده در ساخت باطری مانند لیتیوم و کبالت را داشته باشند.





منبع:

1400/02/21
10:41:02
5.0 / 5
278
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو