تولید خودرو های ناقص با وجود شعار ساخت داخل!

تولید خودرو های ناقص با وجود شعار ساخت داخل! به گزارش مستر کار بررسی های آمار تولید و فروش محصولات دو خودروساز بزرگ کشور پارسال نشان داده است که این دو شرکت در مجموع بالغ بر ۷۹۷ هزار دستگاه خودرو تولید کرده اند که از این میزان، آمار فروش آنها به ۷۶۱ هزار دستگاه نرسیده است. براین اساس بالغ بر ۳۶ هزار دستگاه مابه التفاوت خودرو های تولیدی و فروخته شده است که احیانا خودرو های ناقصی است که تجاری سازی و روانه بازار نشده است.


به گزارش مستر کار به نقل از ایسنا، در سال ۱۳۹۹ در مجموع ایران خودرو و سایپا ۷۹۷ هزار و ۲۹۷ دستگاه خودرو تولید کردند که طبق صورت های مالی اعلام شده توسط این دو شرکت به سازمان بورس، در مجموع ۷۶۰ هزار و ۹۲۴ دستگاه از آن به فروش رسیده است.
کسر این دو سری اعداد از هم نشان داده است که ۳۶ هزار و ۳۷۳ دستگاه خودرو از تولیدات ایران خودرو و سایپا پارسال تجاری نشده و به فروش نرسیده است. در واقع این آمار نشان داده است که دو خودروساز بزرگ کشور پارسال ۳۶ هزار و ۳۷۳ دستگاه خودرو ناقص تولید کرده اند که امکان عرضه به بازار و تجاری سازی نداشته است.

۱۵ هزار و ۶۹۲ خودرو ناقص ساخته شده در ایران خودرو
بررسی آمار تولید و فروش گروه صنعتی ایران خودرو پارسال نشان داده است که این شرکت ۳۴۶ هزار و ۵۷۵ دستگاه از محصولات خانواده پژو ( به جز پژو ۲۰۰۸) تولید کرده که ۳۳۶ هزار و ۲۳۳ دستگاه آنرا فرخته و ۱۸۱ دستگاه هم پژو ۲۰۰۸ تولید کرده که ۱۷۵ دستگاه آنرا فروخته است. همینطور تولید محصولات خانواده سمند هم ۵۵ هزار و ۲۲۰ دستگاه بوده که از این تعداد ۵۵ هزار و شش دستگاه را تجاری کرده است.
در سال قبل همینطور ۱۳ هزار و ۳۰ دستگاه رانا، ۵۵ هزار و ۳۲۰ دستگاه دنا و ۱۵۳ دستگاه تارا ساخته شده است که به ترتیب از این میزان تولیدها، ۱۲ هزار و ۳۶۷ دستگاه رانا، ۵۰ هزار و ۷۸۳ دستگاه دنا و ۵۴ دستگاه تارا توسط ایران خودرو فروخته شده است.
ایران خودرو در محصولات مونتاژی هم پارسال ۹۴ دستگاه دانگ فنگ، ۴۹۷۱ دستگاه هایما و همانطور که اشاره شد ۱۸۱ دستگاه پژو ۲۰۰۸ تولید کرده است که به ترتیب ۱۷۲ دانگ فنگ فروخته (از تولیدات سالهای پیش از ۱۳۹۹ که در پارکینگ این شرکت مانده و در سال ۱۳۹۹ تکمیل و تجاری شده است)، ۴۷۹۳ دستگاه هایما و ۱۷۵ دستگاه پژو ۲۰۰۸ فروخته است.
از تولیدات مونتاژی قبل از سال ۱۳۹۹ این گروه صنعتی، یک دستگاه سوزوکی و ۳۳۲ دستگاه تندر (L۹۰) پارسال روانه بازار شده و به فروش رسیده است.
در نهایت هم ۴۷۹۴ دستگاه خودرو در گروه وانت و سایر محصولات ایران خودرو ساخته شده که ۴۷۳۰ دستگاه آن روانه بازار شده است.
براین اساس ۴۸۰ هزار و ۳۸۸ دستگاه خودرو در گروه صنعتی ایران خودرو ساخته شده که برای ۴۶۴ هزار و ۶۴۶ دستگاه آن صورت مالی ثبت شده است و همانطور که اشاره شد ۱۵ هزار و ۶۹۲ دستگاه از خودرو های تولیدی ایران خودرو در سال گذشته، تجاری و به بازار ارائه نشده است. این در شرایطی است که فرشاد مقیمی- مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو- در اولین جلسه کاری سال ۱۴۰۰، اعلام نمود: در ایام پایانی اسفندماه، ۱۴ هزار خودروی ناقص تکمیل، تحویل یا آماده تحویل به مشتریان شده است. با احتساب تکمیل ۱۸ هزار خودروی ناقص در تعطیلات نوروز ۱۴۰۰، تعداد خودرو های دارای کسری در پارکینگ ها به ۳۳ هزار دستگاه رسیده است.

۲۰ هزار و ۶۸۱ خودروی ناقص سایپا در سال ۱۳۹۹
در دیگر خودروساز بزرگ کشور هم در طول سال گذشته، ۳۱۶ هزار و ۹۵۹ دستگاه خودرو ساخته شده است که از این میزان، سایپا موفق به فروش ۲۹۶ هزار و ۲۷۸ دستگاه شده و ۲۰ هزار و ۶۸۱ دستگاه از تولیدات این شرکت در سال ۱۳۹۹ در پارکینگ این شرکت، احیانا ناقص مانده است.
به تفکیک آمار، گروه خودروسازی سایپا پارسال ۵۰ هزار و ۴۱۳ دستگاه خودرو در ارتباط با خانواده پراید (که با عنایت به توقف تولید محصولات خانواده پراید به جز وانت پراید از آغاز مردادماه سال گذشته، در ارتباط با قبل از توقف تولید و به عبارتی تولیدات در چهار ماهه ابتدایی سال قبل است)، ۲۷ هزار و ۴۵۵ دستگاه وانت پراید (سایپا ۱۵۱)، ۱۲۴ دستگاه آریو، ۲۹۰ دستگاه چانگان، ۱۰ دستگاه سراتو، ۲۳۶ هزار و ۹۳۹ دستگاه در ارتباط با خانواده تیبا و همینطور ۱۷۲۸ دستگاه شاهین بعنوان محصول جدید تولید کرده است.
از این میزان تولید در دومین خودروساز بزرگ کشور، طبق صورت های مالی عرضه شده به سازمان بورس، ۲۳ هزار و ۹۰۱ دستگاه پراید وانت (سایپا ۱۵۱)، ۱۸۷ دستگاه آریو و ۸۰ دستگاه سراتو ( با تکمیل تولیدات قبل از سال ۱۳۹۹)، ۱۱۰ دستگاه چانگان، ۲۱۲ هزار و ۲۰۳ دستگاه محصولات خانواده تیبا، ۵۹ هزار و ۳۳۵ دستگاه محصولات خانواده پراید و ۴۶۲ دستگاه شاهین تجاری سازی شده است.

چرا این حجم خودرو های ناقص؟!
هر یک از خودروساز بزرگ کشور پارسال یک خودرو تماما داخلی و به قول خود "ملی" تولید کرده اند؛ ضمن این که خودروسازان از افزایش میزان داخلی سازی، خودکفایی در تولید و تأمین قطعات و... صحبت می کنند. در این شرایط (خودکفایی، افزایش داخلی سازی و عدم وابستگی به خارج و همینطور تولید خودرو تماما ایرانی)، موضوع هایی همچون تحریم و مشکل در واردات قطعات و عدم ترخیص بموقع قطعات از گمرک و... چندان جای مطرح شدن ندارد که بخواهد زمینه ساز تولید خودرو های ناقص باشد.
آمارها نشان داده است که در خودرو های ملی همچون تارا ایران خودرو و شاهین سایپا به ترتیب ۹۹ دستگاه و ۱۲۶۶ دستگاه ساخته شده اما تجاری سازی نشده و ناقص در پارکینگ خودروسازان باقی مانده است؛ بنابراین لازم است که خودروسازان در این حوزه پاسخ دهند که باتوجه به ادعاهای خود در داخلی سازی و ساخت خودروی ملی این حجم از تولید خودروی ناقص چه توجیهی دارد و چرا اتفاق افتاده است؟



1400/03/18
22:33:58
5.0 / 5
244
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو