رئیس باشگاه گردشگری فرهنگی پایدار تاكید كرد:

توسعه گردشگری بعنوان پیشران اقتصاد و دیپلماسی در سایه اکسپو 2020

توسعه گردشگری بعنوان پیشران اقتصاد و دیپلماسی در سایه اکسپو 2020 به گزارش مستر کار رییس باشگاه گردشگری فرهنگی پایدار، اکسپو 2020 دوبی را فرصت طلایی بر رونق گردشگری در پساکرونا دانست و اظهار داشت: باید از ظرفیت های این رویداد برای توسعه صنعت گردشگری بعنوان پیشران اقتصاد و دیپلماسی و تقویت صلح و امنیت در غرب آسیا استفاده گردد.


به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، اکسپو ۲۰۲۰ با عنوان پیوند اذهان و خلق آینده با حضور ۱۹۸ کشور جهان از ۹ مهر ۱۴۰۰ در حالی در دوبی شروع به کار کرده است که کرونا همچنان چالش اول جهان در بخش های مختلف خصوصاً اقتصاد و تجارت و صنعت گردشگری است؛ بااینکه این رویداد به سبب همه گیری با یکسال تاخیر برگزار و به سنت همیشگی ۶ ماهه تا ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت، اما بنظر می رسد با شتاب واکسیناسیون عمومی، جهان آرام آرام از خواب سنگین کرونائی بیدار و برای گردهمایی ها و رویدادهای جهانی در ماه های آتی آماده می شود.
اکسپوها بنا به فلسفه ذاتی بااینکه اقتصادی و تجاری هستند، اما بنا به رخ نمایی مرسوم در همه رویدادهای جهانی از ورزشی و هنری تا علمی و صنعتی، آثار فرهنگی و هنری ویترین چشم نواز برای نمایشگاهی با این وسعت و معرفی و شروع تعاملات بین المللی است حتی اگر این روابط بستر توسعه و همکاریهای اقتصادی یا سیاسی کشورها باشد.
اکسپوها همیشه جشنواره ای از زیبایی های فرهنگی و تمدنی را در خود دارند و کشورها در ۶ ماه فرصتی که دارند علاوه بر ارائه همه توانمندی ها و دستاوردهای اقتصادی و صنعتی و چشم اندازهای آتی و ظرفیت ها و جاذبه ها فرهنگی و تمدنی خودرا به وضوح به نمایش می گذارند. به همین دلیل بطور معمول نمایه ورودی پاویون هر کشوری در اکسپو نماد و نشانی از قدمت و اصالت تاریخی و فرهنگی است برای اینکه فرهنگ ملت ها را به هم نزدیک تر می کند. وقتی شرکت کنندگان با ظرفیت های فرهنگی و تاریخی کشورهای یکدیگر آشنا گردند و به زبان و مفاهمه مشترک از اهداف و منافع ملی خود برسند هر تعاملی که در این چارچوب شکل می گیرد اساسا به ایجاد و تقویت ارتباطات آنها منجر خواهد شد و این آغازی است برای توسعه رفت وآمدها ملت و رونق صنعت گردشگری.
محمدرضا مجیدی؛ سفیر سابق ایران در یونسکو (۱۳۹۳-۱۳۸۶)، رییس باشگاه گردشگری فرهنگی پایدار و مدیرعامل انجمن ایرانی همکاری با یونسکو معتقد است: اکسپو برای کشورها و تمدن هایی که در زمینه های فرهنگی و تمدنی، دانشی و صنعت و فناوری حرفی برای گفتن دارند یک سامانه و تریبون بین المللی و فرصتی جهت استفاده از این ظرفیت بین المللی است؛ البته برخی کشورها هم که تاریخ و فرهنگ دیرینه ندارند داشته های امروزی، مطالعات آینده پژوهی و پیشرفت ها و دستاوردهای خودرا در زمینه اقتصاد، علم و فناوری و صنعت در اکسپو به نمایش می گذارند.
به اعتقاد وی برگزاری اکسپو دوبی بعد از حدود ۲ سال از شیوع ویروس کرونا در جهان با یک سال تاخیر و با اتکا به واکسیناسیون عمومی، آزمونی برای رویدادهای آتی جهان است و چنانچه واکسیناسیون برمبنای نظام عادلانه در همه کشورها توزیع شود می توان به بازگشایی دروازه های جهان و بازگشت جهان به وضعیت عادی را انتظار داشت.


برای بهره برداری از فرصت ها نیازمند «دیپلماسی اکسپو» هستیم
محمدرضا مجیدی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره نمایشگاه بین المللی دوبی- اکسپوی ۲۰۲۰ گفت: باتوجه به سابقه و اهمیت و جایگاه رویدادی مانند اکسپو در روابط بین الملل معاصر و بازه زمانی که از چندین سال قبل برای برنامه ریزی و آماده سازی وجود دارد، کشورها می توانند برای حضور موفق و موثر و تحقق اهداف اقتصادی، تجاری و فرهنگی خود در این رویداد برنامه های دقیق، منسجم و متنوع تدوین و از این ظرفیت و فرصت باارزش برای توسعه روابط خود در زمینه های مختلف بصورت مطلوب بهره برداری کنند.
رئیس باشگاه گردشگری فرهنگی پایدار یونسکو گفت: حضور در اکسپو ۲۰۲۰ خصوصاً در این دوره که به سبب شیوع ویروس کرونا با یک سال تاخیر حالا درحال برگزاری است به یک دیپلماسی فعال و اختصاصی با عنوان دیپلماسی اکسپو نیازمند است که برآیند انواع و اقسام دیپلماسی از دیپلماسی اقتصادی و تجاری -که از اهداف اصلی اکسپو است- تا دیپلماسی فرهنگی، دیپلماسی علم و فناوری، دیپلماسی گردشگری و همین طور دیپلماسی رسانه ای و دیپلماسی عمومی و دیپلماسی سازمان های مردم نهاد را شامل می شود.
در روابط بین الملل امروز، علاوه بر دیپلماسی دولت پایه و دیپلماسی رسمی که حوزه قوه مجریه است، ظرفیت های دیگری در زمینه های حاکمیتی و خصوصاً مردم پایه مورد بهره برداری قرار می گیرد. در دیپلماسی حاکمیتی و رسمی مربوط به سایر قوای حاکم از دیپلماسی قضایی و دیپلماسی حقوق بشر گرفته تا دیپلماسی پارلمانی شامل مجالس ملی و محلی مانند مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا و شهرداری ها برای دستیابی حداکثری به اهداف ملی و تامین منافع ملی بهره گرفته می شود. در رویدادهایی مانند اکسپو می توان از همه این توان ها استفاده نمود.
رئیس باشگاه گردشگری فرهنگی پایدار یونسکو اشاره کرد: اتاق های سه گانه در اقتصاد ملی اتاق تجاری، صنایع ومعادن و کشاورزی، اتاق تعاون و اتاق اصناف که پارلمان بخش خصوصی را شکل می دهند برای مشارکت و همکاری برای حضور موثر در اکسپو بسیار موثر هستند.

اکسپو فرصت باارزش برای افزایش تعاملات بین المللی
مجیدی اظهار داشت: حضور موثر و قدرتمند در اکسپوها در وهله اول به سیاستگذاری روشن، بهره گیری از تجارب گذشته با رویکرد لطمه شناسانه نیازمند است و بعد از آن با کاهش نقاط ضعف و چالش ها و افزایش و تقویت نقاط قوت و فرصت ها، از اکنون تا اکسپوی بعدی باید برای همه بخش های مشارکت کننده و موثر فرصت سازی شود.
مدیرعامل انجمن ایرانی همکاری با یونسکو اشاره کرد: مدت زمان ۶ ماه برای اکسپو در مقایسه با سایر رویدادهایی که حداکثر ۱۰ روز هستند، فرصت ارزشمندی است که کشورها علاوه بر این که حضور در لایه های مختلف اقتصادی، علمی، صنعتی، اجتماعی و فرهنگی بصورت حقیقی و حقوقی، می توانند تعاملات بین المللی خودرا بالا برند و با شناخت بیشتر از فضای ارتباطات بین الملل و حوزه های پیش رو، ظرفیت های ملی خودرا معرفی کنند.


حاضران در اکسپو سفیران فرهنگ و اقتصاد ملی هستند / اکسپو تریبون بین المللی است
مجیدی ایرانیان حاضر در اکسپو سفیران فرهنگ و تمدن، علم و فناوری و صنعت و اقتصاد ملی ایران دانست و اشاره کرد: همه شرکت کنندگان در اکسپو باید در کنار اهداف شخصی و برنامه های شرکت های خصوصی خود، زیر چتر کلان منافع ملی بتوانند پیامرسان ظرفیت های ملی باشند بنا بر این در این رویدادها به کشورها پاویون داده می شود.
سفیر سابق ایران در یونسکو اضافه کرد: حالا سازه و فضای اختصاصی ایران در اکسپوی دوبی ۲۰۲۰ با عنوان پاویون جمهوری اسلامی ایران معرفی و شناخته می شود و در این چارچوب کلی همه بخش های مختلف اقتصادی، تجاری و فرهنگی و صنعتی شامل دولتی و خصوص سهیم هستند و فعالیت می نمایند.
مدیرعامل انجمن ایرانی همکاری با یونسکو اظهار داشت: اکسپو برای کشورهایی که در زمینه های فرهنگی و تمدنی، دانشی و صنعت و فناوری حرفی برای گفتن دارند یک سامانه و تریبون بین المللی و فرصتی جهت استفاده از این ظرفیت بین المللی است؛ البته برخی کشورها هم که تاریخ و فرهنگ دیرینه ندارند داشته های امروزی، مطالعات آینده پژوهی و پیشرفت ها و دستاوردهای خودرا در زمینه اقتصاد، علم و فناوری و صنعت در اکسپو به نمایش می گذارند.
وی گفت: ایران با تاریخ چندهزار ساله خود هم می تواند از تاریخ و گذشته خود سخن بگوید، هم روند تحولی و تکاملی حاضر و پیش روی را به نمایش بگذارد و هم رویکرد مطالعات آینده پژوهشی و چشم انداز آینده را ارائه نماید.
رئیس باشگاه گردشگری فرهنگی پایدار یونسکو اشاره کرد: ایران می تواند با بهره بردن از «دیپلماسی اکسپو» و فرصت رسانه ای این رویداد، برای مقابله و مهار سیاست ایران هراسی استفاده نماید و نگاه منفی برساخته رسانه ای را نسبت به کشور در فضای تعاملی اکسپو در منظر و افکار عمومی جهان اصلاح نماید.

اکسپو ۲۰۲۰ دوبی آزمونی برای رویدادهای آتی جهان است
مجیدی با اشاره به قرار گرفتن ایران در نقطه تلاقی سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا اظهار داشت: ایران با این وسعت سرزمینی در مرزهای آب و خاکی خود ۱۵ همسایه دارد و با توانمندی ها و ظرفیت های متنوع و غنی در بین کشورهای منطقه غرب آسیا بعنوان قطب فرهنگی، گردشگری، علمی و فناوری شناخته می شود.
مدیرعامل انجمن ایرانی همکاری با یونسکو بیان کرد: ایران در اکسپو دوبی ۲۰۲۰ می تواند موقعیت ژئوپلتیک، ژئواستراتژیک، ژئوکالچر و ژئواکونومیک را به نمایش بگذارد و از فرصت تاریخی و جغرافیایی برای تامین منافع ملی و تحقق اهداف ملی خود بیشترین استفاده نماید.
برگزاری اکسپو دوبی پس از حدود ۲ سال از شیوع ویروس کرونا در جهان با یک سال تاخیر و با اتکا به واکسیناسیون عمومی، آزمونی برای رویدادهای آتی جهان است، بنظر می رسد دروازه های جهان درحال گشایش است. البته متاسفانه نوعی بی عدالتی توزیعی در زمینه واکسیناسیون وجود دارد و کشورهای کم برخوردار در مناطق مختلف با کمبود واکسن مواجهند. امید است با گسترش دامنه واکسیناسیون جهان به وضعیت عادی بازگردد.
رئیس باشگاه گردشگری فرهنگی پایدار یونسکو با انتقاد از تداوم بی عدالتی توزیعی واکسیناسیون در جهان اشاره کرد: اگر این روند عقب ماندن برخی کشورهای آسیایی، آمریکای لاتین و آفریقایی از گردونه واکسیناسیون کرونا، عواقب و تبعات اجتماعی و اقتصادی به دنبال خواهد داشت.


نظام توزیع عادلانه واکسن کرونا گسترش یابد
مجیدی بیان کرد: اگر مقرر است برگزاری رویدادهای جهانی مانند اکسپو دوبی تداوم داشته باشد باید روند واکسیناسیون برمبنای عدالت توزیعی شتاب بیشتری بگیرد. در اجلاس های بین المللی همیشه تاکید گردیده است اگر کشورهای پیشرفته و بیشتر توسعه یافته به اقتصاد ملی خود فکر می کنند باید نظام توزیع عادلانه واکسن را گسترش دهند تا جهان روی آرامش ببیند، در غیر صورت هر از چند گاهی شاهد شیوع سویه های مختلف ویروس کووید ۱۹ خواهیم بود.
وی اضافه کرد: حضور موسسات پژوهشی و دانشگاهی، سازمان های مردم نهاد علمی، بهداشتی، فرهنگی و گفت و گو با همتایان خود در پاویون های سایر کشورها در اکسپو یک فرصت طلایی برای پرداختن به عدالت توزیعی واکسیناسیون در جهان، عدالت خواهی برای سلامت بشری و در نتیجه تامین منافع عمومی همه مردم جهان است.
سفیر سابق ایران در یونسکو گفت: در اکسپو دوبی همه باید با یک صدای واحد بر عدالت توزیعی واکسیوناسیون برای خروج همگانی از همه گیری کرونا و احیای اقتصادهای محلی، منطقه ای و جهانی و گسترش و فراگیری واکسیناسیون در همه کشورهای از آسیا تا آفریقا تاکید کنند.


اکسپو۲۰۲۰ و جام جهانی ۲۰۲۲ در همسایگی ایران یک فرصت طلایی است
مجیدی برگزاری اکسپو در همسایگی یک فرصت ویژه برای ایران دانست و اظهار داشت: اماراتی ها برگزاری رویداد ۲۰۲۰ و قطری ها میزبانی بازی های جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ را گرفتند، اکسپو دوبی تمام نشده، مقدمات برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر شروع می شود، باید با برنامه ریزی از فرصت های طلایی این دو رویداد در منطقه همانند سایر رویدادهای جهانی، بیشترین بهره برداری را انجام دهیم.
رئیس باشگاه گردشگری فرهنگی پایدار یونسکو اشاره کرد: در اکسپوی دوبی دیپلماسی اقتصادی و تجاری باید محور قرار گیرد و سایر حوزه های با محوریت دیپلماسی اکسپو مشارکت و همکاری داشته باشند؛ در بازی های جام جهانی - که امیدوار هستم تیم فوتبال ایران هم در آن حضور داشته باشد- دیپلماسی ورزشی و فوتبال باید محور باشد و سایر حوزه ها همکاری کنند تا از فضای این رویداد که در منطقه ما برگزار می گردد و توجه چند میلیارد مردم جهان را به خود جلب می کند، نهایت استفاده را ببریم.

تورهای مشترک اکسپو و سفر به ایران در صورت عادی شدن شرایط کرونا
مجیدی به اهمیت و تاثیر برگزاری اکسپو در منطقه مجاور و همسایگی ایران اشاره نمود بیان کرد: از فرصت اکسپو می توانیم برای معرفی ظرفیت های ایران، جلب و جذب سرمایه گذاران خارجی، ارتقا سطح تعاملات اقتصادی برای توسعه تجاری و افزایش صادرات استفاده نمائیم. هم اکنون برنامه ریزان سفر باتوجه به تحولات صنعت گردشگری جهان، تورهای چند مقصدی طراحی می کنند؛ شرکت های خدمات گردشگری برای توریستهایی که به یک منطقه مانند غرب آسیا وارد می شوند برنامه های جذاب برای سفر به کشورهای مختلف همسایه در همان منطقه را طراحی و ارائه می کنند.
رییس باشگاه گردشگری فرهنگی پایدار یونسکو اضافه کرد: اگر تصمیم دولت درباره صدور مجدد روادید برای گردشگران از آبان ماه اجرائی و شرایط کرونا در کشور عادی شود ۵ ماه فرصت باقی است تا موسسات ایرانی ارائه دهنده خدمات گردشگری با شرکت های خارجی، تورهای مشترک اکسپو دوبی و سفر به ایران تعریف کنند که اساسا جاذبه های فرهنگی، تاریخی و طبیعی ایران خصوصاً آثار میراث فرهنگی ثبت شده جهانی مورد توجه گردشگران قرار خواهد گرفت.


از فرصت اکسپو ۲۰۲۰ برای رونق گردشگری در پساکرونا استفاده شود
مجیدی اشاره کرد: با تبلیغات هدفمند و بازاریابی علمی در فضای اکسپو علاوه بر جذب توریست در دوران برگزاری این رویداد، می توان برای جذب توریست در زمان برگزاری جام جهانی هم برنامه ریزی کرد با همین رویکردها و روش ها می توان به رونق و توسعه صنعت گردشگری در آینده نزدیک می توان امیدوار بود.
رئیس باشگاه گردشگری فرهنگی پایدار یونسکو گفت: البته نباید همکاری در زمینه گردشگری را به ۶ ماه برگزاری اکسپو محدود کرد، بلکه شرکت های ایران با یک بازاریابی حرفه ای بلندمدت به این همکاری مشترک نگاه کنند و برنامه های مشترک و محصولات متنوع در زمینه گردشگری سلامت، طبیعت گردی، گردشگری فرهنگی میراث پایه، برای بازدید از آثار تاریخی فرهنگی و جاذبه های میراث معنوی برای دوران پساکرونا طراحی نمایند.

اکسپو دوبی بهترین فرصت برای حضور در بازار بزرگ اکو، اوراسیا و شانگهای
مجیدی به تصویب عضویت ایران بعنوان نهمین عضو سازمان شانگهای اشاره نمود و اظهار داشت: این سازمان بیش از ۴۰ درصد جمعیت جهان را در خود دارد و پهنه بزرگی از مساحت کره زمین را به خود مختص کرده است، از طرفی دو عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد و چهار قدرت هسته ای جهان و چین بعنوان یکی از دو رهبر قدرت برتر اقتصادی جهان در این سازمان عضو هستند که تا یکی دو سال آینده پروسه حقوقی عضویت ایران کامل می شود فرصتی باارزش را پیش روی اقتصاد ملی ما قرار داده است.
سفیر سابق ایران در یونسکو گفت: از طرف دیگر سند برنامه جامع همکاری جامع ایران و چین (برنامه راهبردی ۲۵ ساله) و طرح چینی یک کمربند، یک راه و عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا، فرصت های جدیدی است که پیش روی ایران قرار گرفته است.
رئیس باشگاه گردشگری فرهنگی پایدار یونسکو اضافه کرد: اگر بتوانیم در اکسپو دوبی از موقعیت ژئوپلیتک و ظرفیت عضویت و حضور در سازمان های بین المللی منطقه ای شانگهای و اوراسیا با بازار گسترده ای که در حوزه های مختلف تحت پوشش دارند، استفاده نمائیم، این گسترش مبادلات و انواع دیپلماسی اقتصادی و تجاری می تواند فرصت ساز باشد و به توسعه بازارهای هدف ما در منطقه، کمک خواهدنمود.


ایران پل شرق و غرب آسیا است
مجیدی اضافه کرد: مخاطبان در اکسپو وقتی در کنار پشتوانه و جاذبه های فرهنگی، تمدنی و تاریخی با موقعیت ژئوپلتیک و ژئو راهبردی ایران آشنا گردند و تصویر مناسبی از ایران ارائه شود، باتوجه به فراهم شدن زمینه و ارتقای ارتباطات گسترده با سازمان های بین المللی، تاثیرگذاری ایران در معادلات و روابط بین المللی و منطقه ای افزایش می یابد.
مدیرعامل انجمن ایرانی همکاری با یونسکو با اشاره به عضویت ایران در سازمان همکاریهای منطقه ای (اکو) اظهار داشت: این سازمان با حضور ایران، پاکستان و ترکیه، ۵ جمهوری (قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان) از آسیای مرکزی، جمهوری آذربایجان از قفقاز جنوبی و افغانستان، یک ظرفیت مهم و یک بازار بزرگ منطقه ای است که با الحاق به شانگهای و اوراسیا جایگاه و موقعیت ویژه ایران بعنوان پل ارتباطی این سازمان ها و مناطق در گذرگاه ترانزیتی شرق و غرب و محور شمال و جنوب تقویت و تثبیت شده است. همه این فرصت ها با برنامه ریزی دقیق قابل بهره بهره برداری در چنین رویدادهایی است.
اکسپو دوبی ۲۰۲۰ دقیقا زمان استفاده از فرصت ها و ظرفیت های منطقه ای است، باید از این فرصت طلایی برای تقویت حضور حوزه های مختلف اقتصادی در بازار شانگهای، اوراسیا و اکو، تقویت اقتصادی ملی، بازاریابی محصولات در کنار تقویت صادرات، بازاریابی مواد خام مورد نیاز کشور، انتقال و تبادل فناوری و جستجوی بازار کار برای خدمات فنی و مهندسی بهره برد.


جایگاه صنعت گردشگری در سیاستگذاری های توسعه تقویت شود / گردشگری پیشران دیپلماسی فرهنگی
مجیدی اظهار داشت: اگر اراده ملی متبلور در اراده دولت برای خروج صنعت گردشگری از وضعیت فعلی و آوردن این صنعت از حاشیه به متن اقتصاد ملی وجود دارد باید نگاه به گردشگری از سرگرمی و مکملی به موضوع محوری و نگاه اصلی و متنی تبدیل گردد.
رئیس باشگاه گردشگری فرهنگی پایدار یونسکو اظهار داشت: مدیریت عقلانی اقتصاد بر پرهیز از وابستگی به اقتصاد تک محصولی و خام فروشی تاکید می کند. باید جایگاه گردشگری بعنوان صنعت پاک با کمترین لطمه به محیط زیست، صنعتی درون زا و برون نگر که با کمترین سرمایه گذاری، بیشترین راندمان را برای اقتصادی دارد، در سیاستگذاری های توسعه و مدیریت کلان تقویت شود.
وی اشاره کرد: گردشگری، صنعتی ثروت آفرین و فقرزدا، عدالت جو و عدالت خواه است و عدالت توزیعی را به همراه دارد. از طرف دیگر در زمینه فرهنگی در سطح ملی و تعاملات بین المللی می تواند بعنوان پیشران دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی علم و فناوری ایفای نقش کند.

اکسپو دوبی فرصتی برای توسعه گردشگری در آسیا / گردشگری راهی برای ایجاد صلح
مجیدی با اعلان اینکه فقر و بی عدالتی یکی از بستر بروز جنگ و خشونت است، گفت: متاسفانه خشونت و جنگ در گوشه و کنار همچنان در جهان امروز دیده می شود و همه باید تلاش کنند با ابزار مختلف دیپلماسی، صلح و آرامش و امنیت را به این مناطق برگردانند. یکی از این ابزارها که از چند دهه پیش در دستور کار قرار گرفته است برقراری صلح بوسیله گردشگریست. گردشگری گفت وگوی های میان فرهنگی را تقویت می کند، از همین رهگذر می توان صلح عدالت پایه و عدالت محور را ایجاد و تقویت کرد.
ریشه های جنگ در منطقه حساس غرب آسیا از گذشته های دور وجود داشته است، در سالهای اخیر هم با دخالت قدرت های بیگانه و ایجادگروه های تروریستی جدید این اختلافات افزایش و فرزندان این منطقه سال هاست روی آرامش ندیده اند. به کمک گردشگری باید زمینه های اختلافات قومی، نژادی و مذهبی و فقر و بی عدالتی را در جهان کم کرد و با بهره بردن از این صنعت و توسعه گفت و گو میان فرهنگی می توان از بروز هر گونه خشونت و جنگ میان ملت ها در هر جای جهان جلوگیری کرد.
وی اظهار داشت: از ظرفیت رویداد اکسپو، گفت و گوهای میان فرهنگی و رفت و آمدها و رونق بخشی به صنعت گردشگری منطقه ای بعنوان پیشران اقتصاد و دیپلماسی برای ایجاد صلح و توسعه ملی در غرب آسیا باید استفاده گردد.
رئیس باشگاه گردشگری فرهنگی پایدار اشاره کرد: باید از ظرفیت اکسپوی دوبی برای تقویت روابط همه کشورهای قاره کهن آسیا بهره برداری و از ظرفیت ها و منابع عظیم و فناوریهای جدید شرق و غرب آسیا که مکمل یکدیگرند در راه تکامل، رشد، رونق و توسعه همه کشورهای آسیا خصوصاً در صنعت گردشگری استفاده گردد.



منبع:

1400/07/21
10:33:43
5.0 / 5
41
تگهای خبر: آزمون , ابزار , امنیت , پژو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو