مسترکار - دنیای خودرو
یك كارشناس اقتصادی مطرح كرد؛

لزوم افزایش صادرات به کشورهای همسایه با حل ضعف های سازمان توسعه

لزوم افزایش صادرات به کشورهای همسایه با حل ضعف های سازمان توسعه یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه ساختار سازمان توسعه تجارت ضعف های اساسی دارد، اظهار داشت: همچون اقدامات مؤثر این حوزه افزایش بودجه سازمان توسعه و ارسال رایزنهای اقتصادی می باشد.



به گزارش مستر کار به نقل از مهر، با خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریم های ظالمانه ضد ایران، دسترسی بانک مرکزی به منابع ارزی حاصل از صادارت نفت قطع شده و روند بازگشت ارزهای صادراتی به چرخه رسمی اقتصاد کشور بسیار کند شد. البته این وضعیت در سالهای اخیر بهبود یافته است اما هنوز هم اقتصاد ایران درگیر تبعات وابستگی بودجه به درآمدهای حاصل از فروش نفت می باشد.
بنابر اعتقاد خیلی از کارشناسان اقتصادی، یکی از بهترین ‎ راه های پیشگیری از ایجاد ناترازی ارزی، توسعه صادرات رسمی است؛ البته این فرآیند باید بگونه ای صورت پذیرد که تحریم ‎ها نتواند بازگشت ارز حاصل از صادرات را تحت تاثیر قرار دهد؛ چون که تنها در این صورت است که کشور می تواند نیازهای اساسی مردم را تأمین کرده و نهاده های لازم تولید را وارد کشور کند.
بر اساس سند استراتژیک وزارت صمت، ایران تا سال ۱۴۰۰ می بایست به رکورد ۱۰۷ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی می رسید اما از این میزان تنها ۴۵ درصد محقق شده است (صادرات ۴۸.۵ میلیارد دلاری در سال ۱۴۰۰)؛ بر مبنای آمار بانک مرکزی، نرخ رشد صادرات غیرنفتی قبل از تأسیس سازمان توسعه تجارت، از ۶.۱ درصد در سال ۱۳۷۹ به حدود ۲۶ درصد در سال ۱۳۸۲ رسیده است؛ اما از سال ۱۳۸۳ (تأسیس سازمان توسعه تجارت) تا سال ۱۳۹۰، صادرات غیر نفتی ایران به صورت متوسط سالیانه حدود ۲۲.۶ درصد رشد یافته، ولی در طول دهه ۹۰ گرفتار نوسانات شدیدی شده است.
با توجه به آمار رسمی تجارت کشور در خلال ۱۷ سال فعالیت سازمان توسعه تجارت، می ‎توان اظهار داشت که تراز تجاری و ارزی کشور توانایی جذب و خنثی سازی شوک های ناشی از تحریم را نداشته است؛ با عنایت به تصویب نامه هئیت وزیران در جلسه مورخ ۱۰/‏۱۱/‏۸۴‬ سازمان توسعه تجارت ایران، مسئولیت هماهنگی سیاست ها و مقررات کلیه وزارت خانه ها و سازمان های دولتی را در زمینه صادرات غیر نفتی بر عهده دارد؛ ازاین رو به سبب صدمه شناسی نقاط ضعف اقتصاد کشور در زمینه صادرات غیرنفتی، می بایست ساختار و عملکرد این مجموعه بررسی شود.
از همین رو، حسن مرادی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری مهر، اظهار داشت: سازمان توسعه تجارت ضعف های بنیادی و اساسی دارد و تا وقتی که این ضعف ها حل نشود، سازمان قادر به حل مشکلات صادراتی کشور نخواهد بود؛ همچون این ضعف ها میتوان به عدم شناخت نسبت به جامعه مخاطب و سلیقه مشتری و همینطور عدم تخصص و تسلط کارشناسان سازمان به حوزه های کاری خود اشاره نمود.
کمبود بودجه، علت ضعف عملکرد سازمان توسعه تجارت
این کارشناس اقتصادی علت دیگر ضعف عملکرد سازمان توسعه تجارت را کمبود بودجه آن دانست و اظهار داشت: یکی از معلول های کمبود بودجه خویش را در تأمین نیازهای رایزن های بازرگانی نشان داده است که همچون وظایف این افراد دفاع از ارزش های اقتصادی کشور است.
وی درباره تخصص کارشناسان سازمان اظهار داشت: درصورتی که افرادی جهت صادرات کالا به مشاوره نیاز داشته باشند می بایست شخص متخصصی در سازمان مشورت های لازم را مطابق با آخرین شناخت خود از بازارهای جهانی و رقبای صادرکننده به آنها عرضه نماید که متأسفانه هم اکنون کارشناسان سازمان توانایی لازم را در این حوزه ندارند.
مرادی اظهار داشت: جهت موفقیت در حوزه صادرات غیرنفتی در تمام زمینه ها باید کار جدی و سازنده انجام شود؛ همچون اقدامات مؤثر این حوزه افزایش بودجه سازمان جهت اعزام رایزن های فرهنگی، برگزاری نمایشگاه های محلی در سایر کشورها و تجهیز شدن نمایشگاه های بین المللی داخلی است؛ از همین رو تا وقتی که این حداقل ها فراهم نشود نباید انتظار حداکثری از این حوزه داشته باشیم.
مرادی اضافه کرد: اگر صادرات ایران را با ترکیه و برخی کشورهای دیگر همانند چین مقایسه نماییم متوجه توان متفاوت کشور شده که نتیجه آن هم برآورده نشدن انتظارات صادراتی است؛ از علل موفقیت آن کشورها به هزینه کردن و متبحر شدن در این عرصه مربوط است.
اولویت اول، صادرات به کشورهای همسایه است
این استاد دانشگاه یکی از راهکارهای توسعه صادرات غیرنفتی را به توسعه گردشگری مرتبط دانست و اظهار داشت: اگر کالاهایی نظیر خشکبار را به کشورهای همسایه با ورودی آزاد بدهیم بخشی از کالاها به صورت چمدانی از کشور صادر خواهد شد.
وی در همین رابطه افزود: اگر به صادرات کالا به همسایگان تمرکز نماییم بخش قابل توجهی از مشکلات صادراتی کشور حل خواهد شد چونکه سلیقه و درخواست کشورهای همسایه به نسبت سایر کشورها (مانند ونزوئلا) با سلایق کالاهای تولیدشده در کشور نزدیک تر است.
این کارشناس اقتصادی درباره تحقیق در مورد نیازهای کشورهای همسایه اظهار داشت: ابتدا می بایست افراد خبره ای در مورد نیاز کشورهای ۱۵ گانه همسایه تحقیق کرده و بعد مطابق با آن جهت صادرات کالاها برنامه ریزی نمود.
مرادی تبلیغ، بسته بندی، کیفیت و استاندارد کالا را شاخصهای بسیار مهمی برای صادرات خواند و بیان نمود: به صورت مثال در ارتباط با تضمین خدمات کالاهای صادراتی آیا این چنین هست که این کالاها را جهت تعمیر و تعویض مورد پوشش قرار دهیم یا این که بعد فروش این کالا دیگر به مشتریان و نیازهای آنها توجه نمی نماییم.
این کارشناس اقتصادی در انتها خاطرنشان کرد: ازاین رو بازار صادراتی پاسخگو در تمام رشته ها بسیار بااهمیت بوده و صادرکنندگان نباید فقط به منافع فعلی خود اهمیت دهند؛ بلکه عملکردشان باید بگونه ای باشد که تا چند نسل آینده از بازار صادراتی ایران استفاده کند؛ به همین جهت برای موفقیت بیشتر در صادرات کالا نیاز است که تدابیری در این خصوص اندیشیده شود.

1401/04/01
11:35:51
77
5.0 از 5
تگهای خبر: تولید , خدمات , صادرات , كالا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو