گزارش مستر كار؛
7 رایزن اقتصادی برای تجارت خارجی ایران کافی است؟
مستر کار: بررسی ها نشان می دهد، ایران یکی از ضعیف ترین کشورها درباب اعزام وابسته تجاری به کشورهای هدف است؛ به نحوی که هم اکنون تنها 7 رایزن اقتصادی در کشورهای دیگر دارد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری مهر، به گواه کارشناسان اقتصادی، افزایش صادرات غیرنفتی، راه اصلی برای رهایی کشور از وابستگی به منابع نفتی و فشارهای تحریمی محسوب می شود. البته افزایش صادرات غیرنفتی نیز بیش از هر چیز مستلزم داشتن نقشه راه برای توسعه روابط تجاری با کشورهای دیگر است.
به همین منظور سازمان توسعه تجارت با هدف گسترش بازارهای جهانی کالا و خدمات صادراتی و حذف تشریفات زائد تجاری در سال ۱۳۸۳ تأسیس شد. همچون وظایف این سازمان که در ساختار اجرائی کلی کشور، متولی اصلی زمینه ساز توسعه صادرات غیرنفتی محسوب می شود؛ می توان به «تهیه و تنظیم قوانین و مقررات مناسب برای کارهای تجاری»، «توسعه همکاریهای دوجانبه، چندجانبه و منطقه ای با سایر کشورها» و همین طور «ارائه تسهیلات برای توسعه صادرات و ارتقای کیفی کالاها و خدمات باتوجه به مزیت های نسبی و رقابتی کشور» اشاره نمود.
یکی از وظایف سازمان توسعه تجارت، ایجاد هماهنگی بین واحدهای تولیدی و بنگاه های اقتصادی با سایر کشورها است؛ این هماهنگی ها باید درباب «عقد قرارداد»، «تبادل دانش»، «داوری بین المللی»، «اطلاع رسانی» و «برقراری ارتباط با سایر کشورها» باشد؛ اما با وجود این که ۱۷ سال از تأسیس این مرکز می گذرد، متأسفانه عملکرد سازمان توسعه تجارت در ارتباط با موارد گفته شده معلوم نیست.
عملکرد ضعیف سازمان توسعه تجارت در اطلاع رسانی به تجار
در همین رابطه می توان به ضعف عملکرد سازمان توسعه تجارت در حیطه اطلاع رسانی درباب ارتباط بین صادرکنندگان و خریداران خارجی اشاره نمود، بررسی های خبرنگار مهر نشان میدهد که متأسفانه هیچ نوع بستر اطلاعاتی برای این امر وجود ندارد؛ در وبگاه سازمان توسعه تجارت نیز هیچ اشاره ای درباب ارائه موارد مربوط به سرمایه گذاری در بنگاه های اقتصادی ایران به شرکت های خارجی و بالعکس پیدا نمی گردد.
بخش اطلاعات در رابطه با کشور ترکیه در وبگاه سازمان توسعه تجارت، ناکافی و ناقص است
عملکرد سازمان توسعه تجارت در حوزه تولید نرم افزار جهت معرفی فرصت های تجاری و سرمایه گذاری کشور نیز چنگی به دل نمی زند؛ به طوریکه تنها نرم افزار این سازمان (برنامه تلفن همراه راهنمای تجارت) قابلیت اجرا نداشته و کاربر هنگام ورود، با خطای عدم دسترسی به صفحه مواجه می شود!
لزوم ایجاد یک سامانه برای انتشار اطلاعات تجاری به روز
از سوی دیگر، در سایت سازمان توسعه تجارت، آثار تبادل اطلاعات میان نمایندگی های ایران در خارج از کشور و نمایندگی های خارجی مقیم ایران نیز مشهود نیست.
اطلاعات ضروری جهت راهنمایی تجار برای تجارت با گرجستان در وبگاه سازمان توسعه تجارت، ناقص است
این در حالی است که می توان بمنظور بهبود عملکرد این سازمان، اطلاعات به روز از صادرات و واردات ایران و جهان به تفکیک کالا و کشور را در یک سامانه مجزا منتشر نمود.
سازمان توسعه تجارت در حوزه آموزش بازرگانان نیز اقداماتی را بصورت محدود انجام داده است؛ اما کلاس های آموزشی برگزار شده چه به لحاظ کیفیت و چه به لحاظ کمیت به هیچ وجه قابل دفاع نیست؛ بطور مثال در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰، برای بیش از ۳۰۰۰۰ سوداگر حقیقی و حقوقی معتبر کشور تنها ۲۶ کلاس آموزشی برگزار شده است؛ همین طور کلاس ها بصورت یک دوره تخصصی تشکیل نشده بلکه بصورت تک کلاس و به مدت زمان ۲ الی ۳ ساعت برگزار شده که نشان دهنده غنای اندک آنها است.
همچنین باتوجه به این که برگزاری کلاس ها بصورت رایگان است؛ هر سوداگر در سال تنها امکان شرکت در ۵ کلاس را دارد و هر شرکت هم فقط یک نماینده برای حضور در کلاس ها باید معرفی کند؛ درصورتی که بیشتر کلاس ها فقط یک بار برگزار شده اند.
به عنوان مثال سازمان توسعه تجارت اخیراً اطلاعیه ثبت نام کارگاه بین المللی آموزشی تجارت با بنگلادش را در وبگاه خود بارگذاری کرده است؛ اما جالب آنجاست که در این دوره تنها یک کلاس مجازی آن هم به مدت تنها ۲ ساعت برگزار می شود که بنظر می رسد تجار می توانند با جستجو در فضای اینترنت و مشاهده ویدیو های آموزشی خارجی اطلاعات بیشتری دراین زمینه کسب کنند.
اطلاعیه برگزاری دوره آموزشی تجارت با بنگلادش
علاوه بر این، در سایت سازمان توسعه تجارت هیچگونه کلاس آموزشی تحت عناوین «فرصت های سرمایه گذاری ایران در داخل و سایر کشورها» و «آشنایی بنگاه های اقتصادی با روش های نوین تبلیغات، بازاریابی و مبادلات تجاری»، مشاهده نمی گردد که علت آن می تواند کمبود اطلاعات در این عرصه ها باشد، علاوه بر موارد گفته شده در حوزه «آشنایی بازرگانان و نمایندگان تجاری کشورها و مؤسسات تجاری خارجی با فرصت های بازار، کالا و خدمات کشور» نیز هیچ موردی یافت نمی گردد.
برای حل این مسئله هم می توان با راه اندازی سامانه ای برای دریافت اطلاعات تجاری از بازرگانان و امتیازدهی به آنان جهت تشویق به انتشار اطلاعات، اقدامات لازم را انجام داد که متأسفانه تا حالا صورت نگرفته است.
۷ رایزن اقتصادی برای تجارت خارجی ایران کافی است؟
بررسی ها نشان می دهد، ایران یکی از ضعیف ترین کشورها درباب اعزام وابسته تجاری به کشورهای هدف است؛ به نحوی که هم اکنون بگفته علیرضا پیمان پاک رییس سازمان توسعه تجارت تنها ۷ رایزن در کشورهای روسیه، چین، عراق، عمان، ارمنستان، آذربایجان و پاکستان مستقر هستند.
هرچند در سال ۱۴۰۰، تعداد رایزنان از ۲ به ۷ نفر بالا رفته است اما نسبت به کشورهای فعال در حوزه دیپلماسی اقتصادی مانند چین با ۲۲۱ نفر و آلمان نیز با ۲۱۳ رایزن تجاری، این تعداد رایزن برای کشور خیلی کم است و باید تعداد و سطح ماموریت های رایزن های اقتصادی افزایش یابد.
بنابر اظهارات احمد حسینی فرد، عضو هیئت مدیره اتاق صادرات و واردات اتاق ایران با وجود این که ظرفیت لازم برای توسعه روابط تجاری در منطقه بسیار بالا ارزیابی می شود اما رایزنان تجاری ایران حرفه ای نبوده و لازم است که در کوتاهترین زمان به مشاورانی توانمند و حرفه ای تبدیل شوند. بگفته وی رایزنان ایرانی در کشور عراق تنها دو نفر هستند، این درحالی است که تعداد رایزنان ترکیه ای در این کشور به ۲۱ نفر می رسد؛ پس دولت و بخش خصوصی باید یک برنامه راهبردی عملی را جهت توسعه تجارت خارجی تدوین و اجرائی کنند.
منبع: مستر كار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب