مسترکار - دنیای خودرو
وزارت صمت به مستر كار پاسخ داد

اعلام جزییات عرضه خودرو در بورس کالا

اعلام جزییات عرضه خودرو در بورس کالا به دنبال تصویب عرضه خودرو در بورس کالا توسط شورای عالی بورس، سخنگوی وزارت صمت به تشریح جزییات موافقت این سازمان با عرضه خودرو در بورس کالا (در حالیکه قبل از این یکبار لغو شده بود) پرداخت و اصرار کرد که عرضه تمامی خودرو ها با تایید وزارت صمت خواهد بود و برای خودروهایی که میزان عرضه آنها برابر یا بیش از تقاضا باشد، شکل خواهد گرفت.


به گزارش مستر کار به نقل از ایسنا، در جریان ۲۲۹امین جلسه شورایعالی بورس، وزیر صمت از ارزش گذاری ایران خودرو و سایپا اطلاع داد و با عرضه برخی خودرو ها در بورس موافقت نمود.
یادآوری می شود که ثبت سفارش دو محصول بهمن موتور (فیدلیتی و دیگنیتی) از ۱۱ خردادماه در بورس کالا شروع شد و قرار بود این دو خودرو هجدهم خردادماه در تالار خودروی بورس کالا عرضه شوند. در حالیکه قرار بود در این تاریخ ۴۳۰ دستگاه فیدلیتی و دیگنیتی در بورس کالا معامله شود، وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) طی دو نامه این عرضه را ملغی کرد.
این مورد انتقاد کارشناسان اقتصادی و کارشناسان بازار سرمایه را به دنبال داشت و آنها معتقد بودند که تصمیم هایی همچون تعلیق عرضه خودرو در بورس کالا، تنها می تواند بستر بروز رانت و معاملات غیرشفاف را در بازار خودرو تعمیق کند و این مورد به زیان تولیدکنندگان، سهامداران و مصرف کنندگان خواهد بود.
به دنبال آن، وزارت صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با این تصمیم توضیح داد: با عنایت به شکاف بین عرضه و تقاضا، عملاً عرضه خودرو در بورس منجر به افزایش افسار گسیخته قیمت خودرو نسبت به قیمت محصولات در کارخانه خواهد شد؛ بر این اساس امکان دارد قیمت ثالثی در بازار شکل گیرد که فراتر از قیمت های کارخانه و قیمت در بورس باشد. ضمن این که تنها تفاوتی که طرفداران عرضه خودرو در بورس مطرح می کنند، دستیابی تولیدکننده به قیمت افزایش پیدا کرده، به جای دلال است. این استدلال زمانی معنا پیدا می کند که برای خودروهایی که با زیان عرضه می شوند، صدق کند؛ بنابراین در مورد خودروهایی با قیمت بالا که دارای سود منصفانه برای خودروساز است، کاربردی ندارد.
حال با عنایت به موافقت مجدد وزارت صنعت، معدن و تجارت برای عرضه برخی خودرو ها در بورس، جزئیات مبحث را از وزارت صمت پیگیری کردیم.

وزارت صمت از ابتدا هم مخالف عرضه خودرو در بورس نبود
امید قالیباف- سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت- در اینباره در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: وزارت صمت از ابتدا مخالف عرضه خودرو در بورس نبوده است. در مرحله اول عرضه در سامانه یکپارچه هم که مخالف عرضه محصولات گروه بهمن (دیگنیتی و فیدلینی) بود، به این علت بود که مقرر شده بود، همه در یک جا تجمیع شوند و این گونه نباشد که هر خودروسازی جداگانه بخواهد به دلخواه خود، خودرو عرضه کند؛ در اینجا وزارت صمت، محکم ایستاد و عرضه خودرو در بورس را لغو نمود.

وزارت صمت احساس کرد برای برخی خودرو ها که تولید بیشتر از تقاضاست، امکان خروج از فرایند قرعه کشی وجود دارد و طبیعتا امکان عرضه در بورس هم فراهم استبرای خودرو های با امکان فروش بدون قرعه کشی، امکان عرضه در بورس هم وجود دارد اما با هماهنگی
وی ادامه داد: این مورد تنها خواسته وزارت صمت هم نبود، بلکه دادستانی و ریاست جمهوری هم مبحث را خواهان شده بودند. بعد از آن وزارت صمت احساس کرد برای برخی خودرو ها که تولید بیشتر از تقاضاست، امکان خروج از فرایند قرعه کشی وجود دارد و طبیعتا امکان عرضه در بورس هم فراهم است. در اتفاقی که روز گذشته (سه شنبه) در شورایعالی بورس رخ داد، در واقع شورایعالی بورس، بر درخواست وزارت صمت برای عرضه خودرو در بورس کالا صحه گذاشت؛ اما بالعکس مبحث بگونه ای اطلاع رسانی می شود که وزارت صمت با درخواست شورایعالی بورس در خصوص عرضه خودرو ها موافقت کرده است. در واقع شورایعالی بورس برای آنکه خودرو های با میزان عرضه بیشتر از تقاضا بتوانند در بورس عرضه شوند، صحه گذاشته است.
سخنگوی وزارت صمت تصریح کرد: اساسا بحث عرضه خودرو در بورس در دستور شورایعالی بورس نبوده است و خود وزیر صمت مطرح نمودند که این آمادگی برای عرضه برخی خودرو ها در بستر بورس وجود دارد اما با هماهنگی وزار صمت. ازاین رو خودروسازان به صورت دلبخواه نمی توانند در بورس یا حتی سامانه یکپارچه یا بازار آزاد عرضه کنند. این مورد از نظر ما قابل قبول نیست اما با هماهنگی وزارت صمت عرضه خودروهایی که وزارت صمت تعیین خواهد کرد، قابل انجام است.

تصمیمی که وزارت صمت بگیرد، همه خودروسازان موظف به اجرا خواهند بود
وی در پاسخ به این که کدام خودرو ها قابلیت عرضه خواهند داشت، اظهار داشت: همانطور که اشاره شد، خودروهایی که تولید آنها برابر یا بیشتر از میزان تقاضا برای آن هاست، بالقوه می توانند در بورس هم عرضه شوند اما این بالقوه بودن، بدان معنا نیست که حتما وزارت صمت، اجازه دهد؛ بنابراین احتیاج به بررسی دارد. بطور مثال فرض نماییم که وزارت صمت، تصمیم بگیرد خودروهای شاسی بلند در بورس عرضه شوند؛ در اینصورت تمام خودروسازان شامل بخش خصوصی و شبه دولتی (ایران خودرو و سایپا) که خودروی شاسی بلند تولید می کنند، همگی باید در بورس عرضه کنند. همه مدلها و توسط همه تولیدکنندگان باید در تنها از مسیر بورس باشد. تاکید می شود که این عرضه شاسی بلندها تنها یک نمونه به سبب تفهیم مبحث و منظور است.
قالیباف خاطرنشان کرد: در مورد خودروهایی که تقاضا خیلی بیشتر از تولید است و اساس هم اکنون موضوعیت برای عرضه بورس ندارند، طبعا اگر قرار باشد در بورس عرضه شوند، رقابت میان خریداران شکل خواهد گرفت و قیمت سومی شکل می گیرد که باعث سیگنال دهی به بازار و بر هم ریختگی آن شود؛ ازاین رو این قبیل خودرو ها عرضه در بورس مطرح نیست.
وی در مورد زمان اجرا شدن این تصمیم هم اظهار داشت: مبحث درحال بررسی های بیشتر است و هنوز برای زمان قطعی اجرا عرضه این خودرو ها در بورس تصمیمی گرفته نشده است.



1401/04/22
22:15:51
649
5.0 از 5
تگهای خبر: ایران خودرو , بازار خودرو , تور , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو