مسترکار - دنیای خودرو
گزارش مستر كار؛

شکست طرح نوسازی ناوگان

شکست طرح نوسازی ناوگان مستر کار: طرح نوسازی ناوگان نه فقط با شکست روبه رو شده بلکه نتیجه عکس داده و سبب شده تا قیمت کامیون های فرسوده هم میلیاردی شود.



به گزارش مستر کار به نقل از مهر، ششم تیر ۱۳۹۹ با حضور محمد اسلامی وزیر سابق راه و شهرسازی سامانه ثبت سفارش واردات کامیون های ۳ سال کارکرده اروپایی در سایت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای رونمایی گردید.
یک سوم کامیون های جاده ای در سن فرسودگی
بر اساس آخرین گزارش سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تا آخر سال ۱۴۰۰ تعداد کامیون های فعال در کشور ۳۶۵ هزار و ۸۹ دستگاه است که ۱۰۱ هزار و ۷۰۵ دستگاه از آن بالای ۲۵ سال عمر دارند که ۲۷.۸ درصد (حدود یک سوم) از کل کامیون های فعال در جاده ها را شامل می شود.

سالگرد ۳ سالگی طرح واردات کامیون های دست دوم اروپایی / مقام مسئول سازمان راهداری: فقط‏‬ ۴ هزار دستگاه پلاک شد! مهرداد حمداللهی مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت نوسازی ناوگان جاده ای اظهار نمود: موضوع ناوگان وارداتی به ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت منتقل شده است؛ ۱۸ هزار دستگاه کامیون ثبت سفارش شده، ۱۵ هزار دستگاه به گمرکات آمده اند، از این ۱۵ هزار دستگاه، ۱۳ هزار و ۷۰۰ دستگاه اظهار شده اند که از آنها ۱۰ هزار دستگاه ترخیص شده اند و حدود ۵ هزار کامیون اسقاط داشته ایم و ۴ هزار دستگاه هم شماره گذاری (پلاک) شده است. وی درباره حذف اسقاط از چرخه واردات اظهار داشت: بر مبنای آیین نامه اجرایی، قرار بود در مقابل هر یک دستگاه کامیون وارداتی، یک دستگاه کامیون فرسوده اسقاط شود اما به علت به هم خوردن چرخه عرضه و تقاضا قیمت کامیون های فرسوده ای که قرار بود اسقاط شوند، طی یک سال گذشته افزایش ناگهانی داشته است. مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اضافه کرد: پس رانندگانی که قرار بود گواهی اسقاط برای کامیون های فرسوده عرضه کنند، تا حدودی از این روند منصرف شده اند. یک راننده خودمالک: برخی رانننده ها همه زندگی خودرا برای خرید کامیون های وارداتی داده اند اما خودرویشان پلاک نمی شود سعید نادری و امید آهنگ نوا نمایندگان رانندگان که در تمامی جلسات صورت گرفته در سازمان راهداری، نهاد ریاست جمهوری، کمیسیون عمران مجلس و وزرات راه شهرسازی حضور داشته اند به خبرنگار جهت پشتیبانی از قشر راننده به همراه عده کثیری از رانندگان که با عنایت به مصوبه سال ۱۳۹۷ واردات کامیون مبادرت به واردات کامیون های اروپایی دست دوم کرده و کامیون های آنها از گمرک ترخیص شده اما پلاک نشده است. هزینه اسقاط کامیون فرسوده ناگهان ۴ برابر شد! این دو نماینده رانندگان واردکننده ادامه دادند: ما بیش از ۵ هزار راننده در سطح کشور هستیم که همه زندگی خودرا برای خرید این کامیون ها فروخته ایم اما به علت افزایش ناگهانی قیمت اسقاط کامیون های فرسوده که از ۳۰۰ میلیون به بیشتر از ۱.۲ میلیارد تومان، امکان ارائه گواهی اسقاط نداشته ایم و پس کامیون های ما با پرداخت تمامی هزینه ها شامل گمرکی، استاندارد، آلایندگی، دارایی، مالیات و.... با هزینه شخصی از گمرک خارج شده اما شماره گذاری نشده است و ماه هاست که کامیونی که وارد کرده ایم، در مقابل درب خانه هایمان خاک می خورد و نمی توانیم بار حمل نماییم. نمایندگان رانندگان واردکننده کامیون افزودند: این در شرایطی است که کامیون ما را که شماره گذاری نشده، سودجویان به قیمت خیلی پایین تر از چیزی که برایمان تمام شده خریداری می کنند. و سودهای هنگفت از آن می برند فعالان صنعت حمل و نقل جاده ای ادامه دادند: در جلسه با که با نمایندگان عضو کمیسیون عمران مجلس داشتیم پیشنهاد دادیم تا دولت رقمی کارشناسی شده تعیین و صندوقی مشخص نماید تا رانندگان به این صندوق هزینه اسقاط را واریز نمایند.


لازم به ذکر است رانندگان فعال بدون احتیاج به هیچ گونه وام و تسهیلاتی از دولت، فقط تقاضای تأسیس و اجرای صندوق دولتی دارند تا رانندگانی که توانایی خرید گواهی اسقاط را ندارند، بتوانند با قیمت مشخص و کوتاه شدن فرآیند پلاک گزاری و فرجه ۱ الی ۲ ساله برای راننده هایی که به دلیل بیکاری و سررسید وام ها از نهادهای شخصی و دولتی با مشکلات اقتصادی روبه رو هستند، بار دیگر به چرخه فعالیت حمل و نقل کالا بازگردند.
رئیس کمیسیون عمران به ۳ وزیر کابینه: یا اسقاط را حذف کنید یا دولت نرخی برای اسقاط تعیین کند
نتیجه جلسات کامیون داران با نمایندگان مجلس این شد که محمد رضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس در نامه ای به وزرای راه، صمت و اقتصاد خواهان حذف اسقاط در مقابل واردات شده یا این که اگر امکان حذف اسقاط وجود ندارد، صندوقی در دولت پیشبینی و رقمی برای واریز بعنوان هزینه اسقاط تعیین شود.
رئیس کمیسیون عمران مجلس همین طور به ۳ وزیر دولت سیزدهم پیشنهاد داده تا در مقابل حذف گواهی اسقاط، دو سال ممنوعیت فروش این کامیون ها اعمال شود.


رئیس ستاد سوخت: مشکلات رانندگان واردکننده کامیون های اروپایی، پیچیده شده
علیرضا احمدی فینی رییس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت نوسازی ناوگان جاده ای اظهار داشت: بر مبنای بند ۳ ماده ۳۰ قانون احکام دائمی توسعه، دولت اجازه دارد تا برای نوسازی ناوگان واردات کامیون های دست دوم سه سال ساخت اروپایی را مجوز بدهد.
وی اضافه کرد: در قانون آمده که وارد کننده یا باید در ازای واردات کامیون یک دستگاه خودروی سنگین فرسوده اسقاط کند یا ۱۰۰ درصد تعرفه گمرکی را پرداخت کند اما در صورت اسقاط کامیون فرسوده، ۲۵ درصد از تعرفه واردات تخفیف داده می شود.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور خاطرنشان کرد: هم اکنون دولت به خاطر آنکه نوسازی انجام و کامیون های فرسوده از رده بیرون برود، بر انجام اسقاط در مقابل واردات تاکید دارد و بر مبنای مصوبه دولت حاضر به گرفتن ۱۰۰ درصد تعرفه واردات نیست.
احمدی فینی با اشاره به اینکه واردات کامیون های دست دوم به مشکل برخورده بود اجازه داده شد تا کامیون های در گمرک مانده ترخیص شوند ولی شماره گذاری و پلاک شدن این خودرو های سنگین منوط به از رده خارج شدن کامیون فرسوده است، اظهار داشت: مشکل فعلی این است که چند دستگاه از کامیون ها ترخیص شده ولی حدود یک سال است که این خودرو های سنگین جلوی در خانه وارد کننده پارک شده است اما اجازه تردد ندارد چون پلاک گذاری منوط به ارائه گواهی اسقاط است.
قیمت کامیون فرسوده یا گواهی اسقاط به ۱.۲ میلیارد تومان رسید
این مقام مسئول در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: قبلاً گواهی اسقاط ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان بود اما عده ای دلال با سوءاستفاده از سرمایه رانندگان کامیون که خواهان نوسازی خودروی خود هستند قیمت گواهی اسقاط را به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بالا بردند.
وی خاطرنشان کرد: برای راننده ای که کل زندگی اش را برای تامین هزینه خرید همین خودرو های سنگین وارداتی داده، دشوار می باشد تا از پس هزینه ۱.۲ میلیارد تومانی گواهی اسقاط بر بیایند.
قرارداد ترکمانچای بعضی شرکتهای واردکننده کامیون با رانندگان
احمدی فینی تصریح کرد: برخی شرکتهای حمل و نقلی برای واردات این کامیون ها با رانندگان قراردادهای ترکمانچای بستند و حتی امکان شکایت از راننده را در قرارداد قید کردند اما چون کامیون اسقاطی در بازار نیست قیمت صدور گواهی اسقاط کامیون فرسوده روز به روز بالاتر می رود.
وی تصریح کرد: مشکل دیگر این است که قانون ساماندهی صنعت خودرو می گوید علاوه بر خودرو های وارداتی که باید در مقابل اسقاط کامیون فرسوده باشد فروش هر دستگاه کامیون تولید داخل نیز باید به ازای ارائه گواهی اسقاط خودروی سنگین فرسوده به فروش برسد. در نتیجه در ماههای آینده شاهد گران تر شدن قیمت گواهی اسقاط خواهیم بود.
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور اضافه کرد: بر مبنای قانون اختلاف خودروی سنگین فرسوده با وارداتی حداکثر باید ۳ تن باشد اما مشکل اینجاست که کامیون های فرسوده موجود در بازار نهایتا ۴۰ تن هستند و کامیون های وارداتی ۴۴ تن ظرفیت دارند که حتی اگر اختلاف تناژ ۳ تنی را هم اعمال بکنیم باز هم یک تن کم داریم که بر مبنای قانون باید یک دستگاه کامیون فرسوده دیگر اسقاط شوند.
وی بیان نمود: هم اکنون کل تعرفه گمرکی واردات کامیون گرفتن می شود و اگر گواهی اسقاط فرسوده ارائه شده، ۲۵ درصد مابه التفاوت به واردکننده بازگردانده می شود.
عضو هیئت مدیره انجمن شرکتهای حمل و نقل جاده ای: قیمت کامیون های وارداتی پلاک شده از ۷ میلیارد تومان عبور کرده است
حسن دوست حقی عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکتهای سراسری حمل و نقل جاده ای در گفتگو با خبرنگار مهر درباره نوسازی ناوگان جاده ای اظهار نمود: برای نوسازی ناوگان باید یک سری مشوق هایی برای شرکتهای حمل و نقلی در نظر گرفت تا خرید ناوگان ملکی برای آنها به صرفه باشد.
وی اضافه کرد: هم اکنون خرید کامیون های نو برای شرکتهای حمل و نقلی صرفه اقتصادی ندارد؛ اما اگر مشوق هایی همچون حذف تعرفه گمرکی واردات کامیون های دست دوم اروپایی همراه با حذف الزام به اسقاط در مقابل واردات برای این شرکت ها اعمال شود اما در مقابل از آنها تعهد گرفته شود که تا ۱۰ سال حق فروش آنها در بازار آزاد را ندارند، می تواند به نوسازی ناوگان جاده ای سرعت دهد؛ چون در این صورت خرید این کامیون ها به صرفه می شود.
فعال صنعت حمل و نقل و لجستیک با اشاره به اینکه کمتر از ۵ هزار کامیون دست دوم اروپایی که وارد شده توانسته اند شماره گذاری و پلاک شوند، افزود: بخش عمده ای از این کامیون ها توسط رانندگان خودمالک وارد شده اما همانها هم مشکل اسقاط کامیون های فرسوده را دارند.
وی تصریح کرد: هم اکنون قیمت کامیون های دست دوم اروپایی که توانسته اند از مرحله شماره گذاری عبور کنند و وارد فعالیت حمل و نقل جاده ای شوند، به ۷ میلیارد تومان رسیده اظهار داشت: قیت جهانی این خودرو های سنگین ۲.۵ تا ۳ میلیارد تومان است اما با هزینه هایی که برای پلاک گذاری، تعرفه واردات و هزینه اسقاط که از طرف واردکننده انجام می شود، در کشور با قیمت ۷ میلیارد تومان به فروش می رسند؛ این مورد نشان داده است که پروژه نوسازی ناوگان نتوانسته به اهدافی که کد نظر طراحان آن بوده است، برسد.
گره ی که با دست باز می شد به دندان حواله شد!
در حالی که قانون در ارتباط با نوسازی ناوگان، یک قانون کاملاً مترقی است و در آن همه جوانب پیشبینی شده که سبب می شود تا دست دولت برای تهیه آیین نامه اجرائی متناسب باز شود، با تهیه آیین نامه ای که پیچیدگی های زیادی دارد، سبب شده تا مشکلات عدیده ای برای واردکنندگان پیش بیاید.
قرار بود این طرح به نوسازی ناوگان فرسوده جاده ای منجر شود اما با سخت گیری های عجیب، مشکلاتی برای رانندگانی که واردکننده کامیون های ۳ سال کارکرده اروپایی بوده اند، بوجود آمده است؛ آن هم کسانی که همه حقوق و تعرفه گمرکی را کامل پرداخت کرده اند و از طرفی ارز مورد نیاز خرید این محصولات را نیز با هزینه های شخصی و بدون دریافت حتی یک سنت از بانک مرکزی، تامین کرده اند.
این کامیون ها قرار بود نقش خودروی تجاری را ایفا کنند اما با دلال بازی و واسطه گری از خودروی تجاری به کالای سرمایه ای تبدیل گشته اند. لازم است تمهیداتی همچون گرفتن تعهد عدم فروش چند ساله یا عدم شارژ کارت سوخت این خودرو ها در صورت فروش آنها و مواردی از این دست اندیشیده شود تا این وضعیت به پایان برسد.
به خصوص که با وضعیت فعلی افزایش جهانی سوخت های فسیلی و امکان صرفه جویی بالا با نوسازی ناوگان و همین طور انتقال کالاهای اساسی مانده در بنادر به مراکز مصرف یا تولید، الزام رفع موانع واردات کامیون های فرسوده را یادآور می شود.


منبع:

1401/04/27
19:14:31
182
5.0 از 5
تگهای خبر: تردد , تولید , جاده , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۱
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو