مسترکار - دنیای خودرو
وزارت صمت از گسترش هایپرماركت ها استقبال می كند؛

نقش مثبت شهر لوازم خانگی در توزیع

نقش مثبت شهر لوازم خانگی در توزیع در شرایطی که بازار جهانی تحت تاثیر تحول دیجیتال به سمت مدرنیزاسیون زنجیره توزیع رفته است، استفاده از تجربیات موفق در تغییر این ساختار، هایپرمارکت های تخصصی را وارد سیستم توزیع کرده است.



به گزارش مستر کار به نقل از مهر، لوازم خانگی، جزء آن گروه کالاهایی است که همواره از حمایت همه ارگان های حمایتی برخوردار بوده و همواره هم همه بازیگران مؤثر و منتفع در اکوسیستم آن شامل تولید، توزیع، فروش و مصرف، از معمای لاینحل قیمت گلایه دارند. تولید در «انحصار» باشد؛ کالا گران تمام می شود، در انحصار نباشد؛ باز هم گران به دست مصرف کننده می رسد. واردات آزاد باشد؛ هزار دلیل برای گرانی لوازم خانگی وجود دارد، ممنوع هم باشد باز همان هزار دلیل در گرانی آن نقش دارد.
دولت با ابزار «ممنوعیت واردات» از تولید حمایت می کند و با ابزار «قیمت گذاری» از مصرف. قاچاقِ ویرانگر با سهم ۲۰ درصدی آن از بازار را هم ابزار «قهریه» در ید کنترل می گیرد. اما باز هم صدای اعتراض از طرف مصرف بلند است و باآنکه در نهایت این توپ در زمین نظام توزیع فرود می آید، اما نظام توزیع هم، خود یکی از معترضان است.
در این شرایط برخی، نقطه تاریک این فرآیند را نفوذ واسطه ها می دانند و معتقدند که تمرکز نورافکن های نظارتی بر این نقطه تاریک، معمای قیمت را حل می کند. اما حقیقت، این است که نقطه تاریک که نه؛ نقطه ضعف این فرآیند، ساختار سنتی نظام توزیع و پاشنه آشیل آن، مقاومت در مقابل پارادایم حاکم بر جهان در عصر دیجیتال است.
شاهد این ادعا، ثبت عملکرد مثبت عرضه دهندگان خدمات نوین در زنجیره توزیع کالا است. این روزها که دنیا تحت تاثیر «تحول دیجیتال»، به سمت مدرنیزه شدن ساختار نظام توزیع رفته است، این گروه با الهام از تجربیات موفق جهانی در تغییر ساختار سنتی به ساختار مدرن، ورود هایپرمارکت های تخصصی به سیستم توزیع کشور را در دستور کار قرار داده اند.
فارغ از برخی ضعف ها که در جریان عبور همه کسب و کارها از بستر سنتی نمایان می شود و گاهی حتی نارضایتی برخی مشتریان را به دنبال دارد، نتیجه مثبت نهایی که از برآیند عملکرد کلی این هایپرمارکت ها در کاهش قیمت تمام شده کالا، تنوع محصول و رضایت مشتری به ثبت رسیده است، حکایت می کند که اگر در گرانی ها انگشت افترا به سمت سیستم توزیع است، برای این نظام راهی جز اصلاح ساختار سنتی و پذیرش ساختار نوین وجود ندارد.
در این خصوص با محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزارت صمت که این روزها به جد به دنبال تنظیم بازار لوازم خانگی و رفع مشکلات این صنعت است، به گفتگو پرداختیم.
او که در مورد عملکرد واسطه ها، با آنچه در این گزارش بیان شد هم عقیده است، ضمن اشاره به این که سود بوجود آمده در جریان تولید و فروش هر کالایی، باید به صورت عادلانه میان تولیدکننده، فروشنده و واسطه توزیع شود، می گوید: اگر میزان خواب سرمایه، خطرپذیری و زحمت برای تولید بیشتر است باید سهم تولیدکننده از این سود بیشتر باشد، در حالیکه در حوزه لوازم خانگی تولیدکننده و فروشنده کمترین سود را دریافت می کنند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در کشور، شرایط برای پیاده سازی شیوه های فروش به سبک هایپرمارکت ها فراهم است، اظهار داشت: بله این اقدام عملی است و نه تنها در حوزه لوازم خانگی که حتی در لوازم و قطعات خودرو هم در نظر داریم که با ایجاد شبکه های جدید فروش کالا مشابه آنچه که در شهر فرش و شهر لوازم خانگی تجربه شد، به تجربه مشابهی برسیم.
برادران، در پاسخ به این که آیا شعارهای مطرح شده از جانب «شهر لوازم خانگی» در خصوص عرضه کالا با قیمت به صرفه، قابلیت اجرا دارد؟ خاطرنشان کرد: این روش عرضه، حسن های زیادی دارد که یکی از آنها به قیمت مربوط می شود. حسن دیگر آن، تنوع بسیار زیاد محصولات است ضمن این که وزارت صمت هم نظارت دقیقی بر عملکرد آنها دارد و با عنایت به نقش مثبتی که دارند، از توسعه این مجموعه ها استقبال می کند.
وی خاطرنشان کرد: در جریان فروش، دو رویکرد وجود دارد؛ «فروش بیشتر با سود کمتر» و «سود بیشتر به قیمت از دست دادن سهم بازار» که البته رویکرد تجربه شده در کشور ما و در جهان، همان فروش بیشتر با سود کمتر است.
در ادامه، علی افشارقاسملو مدیر روابط عمومی «شهر لوازم خانگی» در گفت وگوی کوتاهی به تشریح عملکرد این هایپرمارکت پرداخت و اضافه کرد: این مجموعه از بهمن ۱۴۰۰ با هدف حذف واسطه ها، شفافیت در فروش و تسهیل شرایط فروش اقساطی افتتاح شد و در این راه، علاوه بر تأمین کیفی کالا، هدف افزایش سهم از بازار را هم مدنظر قرار داد.
وی در پاسخ به این که ادعای عرضه کالا و خدمات با قیمت و کیفیت مناسب، به رغم هزینه های زیاد تبلیغاتی در آن مجموعه چگونه امکان پذیر است، اظهار داشت: هایپرمارکت ها برخلاف بازار سنتی، بر اساس فروش با سود کم و حجم بالا فعالیت می نمایند. حجم بالای خرید و فروش، بهره وری بالای منابع انسانی و حذف برخی هزینه های جاری همچون اجاره ملک، مزیت هایی هستند که هزینه بالای تبلیغات را سرشکن می کنند و بدین ترتیب، توان ما را در عرضه کالا و خدمات با قیمت مناسب می افزایند.
وی، فرآیند فروش اقساطی در این مجموعه را کاملاً شفاف و مشروط به برخورداری خریدار از دسته چک با سابقه اعتباری مناسب توصیف کرد و اضافه کرد: همه کالاها پیش از ورود به این مجموعه می بایست در سامانه جامع تجارت به ثبت رسیده و دارای کدرهگیری و کدگارانتی معتبر باشند. عدم تأیید کدرهگیری و کدگارانتی کالا در فرآیند استعلام، منجر به عودت کالا و حذف کالای قاچاق از زنجیره فروش می شود.



منبع:

1401/05/12
09:00:34
191
5.0 از 5
تگهای خبر: ابزار , تور , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو