مسترکار - دنیای خودرو
حریری پاسخ داد

چرا مصیبت قاچاق در ایران تمام نمی شود؟

چرا مصیبت قاچاق در ایران تمام نمی شود؟ مستر کار: مستر کار: رییس اتاق تجاری ایران و چین می گوید برای اینکه انتظار داشته باشیم طرح های مبارزه با قاچاق با قاطعیت موفق باشد، باید ریشه های شکل گیری و نیاز به قاچاق در اقتصاد ایران برطرف شود.


مجیدرضا حریری در گفت و گو با ایسنا، اظهار داشت: وقتی به عملکرد سالهای قبل اقتصاد ایران نگاه می نماییم دو موضوع در شکل گیری زمینه های قاچاق نقش و سهمی اساسی داشتند. یک موضوع بحث از بین نرفتن نیازها به کالاهای قاچاق بوده و یک موضوع به نحوه نظارت بر این ماجرا مربوط می شود.
وی با اشاره به سیاست های محدودیت های وارداتی که در سالهای قبل در اقتصاد ایران وجود داشته، بیان کرد: باتوجه به محدودیت های ارزی و سیاست هایی که دولت ها اجرائی کردند ما شاهد آن هستیم که نه فقط کالاهای ممنوعه که حتی خیلی از کالاهای مصرفی نیز با ممنوعیت واردات مواجهند. وقتی ما بیش از ۲۰۰۰ قلم کالا را با ممنوعیت وارداتی روبه رو می نماییم تنها به مدلول آنست که واردات رسمی را محدودیت کرده ایم و تاثیری در تقاضای نهایی موجود در بازار نداشته ایم.
رییس اتاق تجاری ایران و چین افزود: هرچند در کنار مدیریت منابع ارزی پشتیبانی از تولید داخل به عنوان یک نیت خیرخواهانه نیز در سیاست های محدود کننده وارداتی نقش داشته اما سوال اینجاست که باید با تقاضای واقعی کالاهای قاچاق چه کار نماییم. وقتی از لوازم خانگی گرفته تا لوازم بهداشتی و اسباب بازی با ممنوعیت واردات مواجه هستیم به مفهوم آن نیست که این کالاها دیگر تقاضایی برای نمونه های خارجی ندارد بلکه حتی در بین بیشتر خانواده ها نیز گاهی خریدهای خارجی وجود دارد.
حریری با اشاره به اینکه تا این ساختار تغییر نکند سطحی از قاچاق وجود خواهد داشت توضیح داد: در این فضا نیز برای مبارزه با قاچاق باید به سراغ مبادی اصلی رفت در این شکی وجود ندارد که قسمتی از کولبران یا ته لنجی ها وارد کشور می شوند اما سوال ما اینجاست که از میزان چند میلیارد دلاری قاچاق اساسا کولبران چه سهمی دارند و البته چه افرادی با بهره گیری از این افراد اقدام بر واردات قاچاق کالا می کنند.
رییس اتاق تجاری ایران و چین نظارت بر تبادلات بانکی را یکی دیگر از اصلی ترین مسائل در مبارزه با قاچاق دانست و اظهار داشت: ما در این عرصه نیز با دو محور مختلف مواجه هستیم اولا باید ببینیم که کشوری که با محدودیت جدی مواجه می باشد در سال چند میلیارد دلار ارز خودرا باید به قاچاق اختصاص دهد. از طرف دیگر این قاچاقچیان چه در سطح کلان و چه در سطح خرد به هر حال پول خودرا وارد شبکه بانکی می کنند و برای قاچاق مجدد باید تقاضای ارز ثبت کند. اگر ما مانند تجربه تمامی کشورها به تبادلات بانکی نظارت نماییم و افراد موظف شوند برای جابه جایی پول های کلان توضیحات دقیق ارائه نمایند نه فقط در ارتباط با قاچاق که حتی در مسائلی مانند پولشویی نیز بخش مهمی از مشکلات برطرف می شود.
حریری اشاره کرد: بحث تجارت سیاه یا کالاهای ممنوعه در بیشتر کشورها وجود دارد اما اولا این کالاهای ممنوعه مانند ایران به بالای ۲۰۰۰ قلم کالا اختصاص ندارد ثانیا مسائلی مانند تعرفه های بالای وارداتی که شرایط را برای تجارت مخفی فراهم می آورد اجرائی نمی شود و در نهایت شبکه بانکی با نظارت بر تبادلات اجازه جابه جایی پول های سنگین را نمی دهد. بدین جهت برای محدود کردن قاچاق هم باید زمینه های ایجاد آنرا محدود نماییم و هم بر نحوه جابه جایی پول ها نظارت دقیقی داشته باشیم موضوعی که متاسفانه تا حالا در ایران چندان به آن توجه نشده است.




منبع:

1401/10/20
16:01:30
284
5.0 از 5
تگهای خبر: تولید , كالا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو