مسترکار - دنیای خودرو
گزارش مستر كار؛

قیمت گذاری دستوری، قاچاق لاستیک را رونق داد

قیمت گذاری دستوری، قاچاق لاستیک را رونق داد مستر کار: در هفته های اخیر شاهد کمبود لاستیک در بازار کشور بوده ایم، کمبودی که در نهایت منجر به افزایش قیمت لاستیک در بازار آزاد شده است.



به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری مهر، در هفته های اخیر شاهد کمبود لاستیک در بازار کشور بوده ایم، کمبودی که در نهایت منجر به افزایش قیمت لاستیک در بازار آزاد شده است.
در نهایت به جهت افزایش قیمت و کاهش آن، بار دیگر توزیع لاستیک دولتی در بازار شروع شد و شاهد این هستیم که تارنماهایی نیز به جهت خرید لاستیک دولتی به مردم معرفی گردیده است.
رویه ای که مسبوق به سابقه بوده و درگذشته نیز شاهد چنین اقدامی بوده ایم، در حقیقت به جهت قیمت گذاری دستوری و عدم نظارت دولت در بازار، نرخ های چندگانه ای شکل گرفته است، چندنرخی بودن سبب شده که سودجویان با خرید لاستیک در بازار، آنرا ذخیره سازی کرده و با قیمت بالاتر به مردم به فروش برسانند.
همچنین قیمت گذاری دستوری باعث شده که نرخ تولیدکننده با نرخ صادراتی دارای تفاوت فراوان باشد، در حقیقت سودجویان، لاستیک را با قیمت کمتر و بصورت ریالی از بازار خریداری و آنرا به کشورهای همسایه قاچاق نمایند.
از سوی دیگر هزینه های تولید امسال بالا رفته است و دولت با بهانه پشتیبانی از مصرف کننده نباید تولیدکننده را تحت فشار قرار دهد؛ بی شک فشار به تولیدکننده منجر به کاهش ظرفیت واحدهای تولیدی و در نهایت کمبود کالا در بازار خواهد شد. کمبودی که در نهایت دولت را مجبور به واردات خواهدنمود و در وضعیت فعلی که باید مدیریت ارزی صورت گیرد، این اقدام ضرر جبران ناپذیری به اقتصاد ایران وارد میکند.
آخرین وضع بازار تایر، سود دلال، زیان تولیدکننده و سرگردانی مصرف کننده
محمدرضا گنجی، مؤسس و رییس هیئت مدیره انجمن زنجیره ارزش لاستیک در گفت و گو با مهر پیرامون اوضاع صنعت تایر کشور اظهار داشت: به سبب قیمت گذاری دستوری، تولیدکنندگان با مشکلات مختلفی مواجهند و زیان تولید درحال افزایش است.
وی افزود: قیمت گذاری دستوری باعث شده است که در بعضی از موارد بین نرخ تولیدکننده و توزیع کننده شاهد تفاوت ۱۰۰ درصدی باشیم، به عنوان نمونه تولیدکننده، لاستیک پراید را هر جفت حدود یک میلیون تومان عرضه می کند، اما مصرف کننده واقعی آنرا دو میلیون تومان تهیه می کند، به عبارتی شاهد سود بیش از ۱۰۰ درصدی دلالان در بازار هستیم.
به گفته گنجی، توزیع کنندگان تایر را با قیمت بالاتر به فروش می رسانند، وی ادامه داد: به جهت تفاوت بسیار بالای قیمت تولید و توزیع، شاهد قاچاق لاستیک به کشورهای همسایه هستیم، این در حالی بوده که تولیدکننده قادر به صادرات نیست.
قاچاق لاستیک به جهت قیمت گذاری دستوری
مؤسس و رییس هیئت مدیره انجمن زنجیره ارزش لاستیک درباب علت قاچاق لاستیک گفت: دلالان لاستیک را در بازار با نرخی کمتر از قیمت تولیدکننده خریداری می کنند، به عنوان نمونه تولیدکننده باید هر تایر را ۲۵ دلار صادر کند؛ ولی دلال همان تایر را بصورت ریالی در بازار خریداری می کند، به جهت قیمت گذاری دستوری و ارزان بودن لاستیک، دلال قادر می باشد همان لاستیک را با نرخ ۲۰ دلار به فروش برساند.
گنجی از عدم افزایش قیمت در سال ۱۴۰۱ آگاهی داد و اظهار داشت: امسال هیچ نوع افزایش قیمتی نداشته ایم و تولیدکننده با وجود ضرر، تولید خودرا کاهش نداده است، بااین وجود ادامه روند فعلی، تعطیلی واحدهای تولیدی به جهت زیان فاحش دور از انتظار نیست.
وی افزود: میزان ظرفیت تولید تایر در ایران حدود ۳۰۰ هزار تن است و اگر پشتیبانی از صنعت لاستیک صورت گیرد، بیش از ۹۰ درصد بازار تامین خواهد شد.
ستاد تنظیم بازار تصمیم نمی گیرد!
مؤسس و رییس هیئت مدیره انجمن زنجیره ارزش لاستیک در بخش پایانی صحبت های خود اظهار داشت: از مدت های پیش درخواست افزایش قیمت لاستیک به ستاد تنظیم بازار ارائه شده است، اما تا به امروز تصمیم گیری دراین زمینه صورت نگرفته است.
افزایش ۶ برابری هزینه تامین لاستیک در صورت کاهش تولید
وی تاکید کرد: هزینه های تولید نسبت به گذشته رشد داشته است، هم اکنون دولت برای یک کیلوگرم تایر، یک دلار ارز اختصاص می دهد، درصورتی که تولید کم شود دولت باید برای واردات هر کیلوگرم لاستیک بین ۳-۶ دلار ارز اختصاص دهد.
گنجی در اختتام اعلام نمود: افزایش قیمت حق تولیدکننده است و عدم پشتیبانی از این صنعت سبب خواهد شد که با کاهش تولید، دولت مجبور به واردات تایر شود و در نتیجه خروج ارز از کشور را شاهد باشیم.
در روزهای اخیر شاهد کمبود عرضه تایر (لاستیک) در بازار هستیم، موضوعی که درگذشته نیز مشاهده شده بود.
مطابق با آمارهای رسمی تایرسازان داخلی، ۲۵۹ هزار تن انواع تایر خودرو های سواری، وانتی، باری و اتوبوسی، کشاورزی و ماشین آلات راه سازی و صنعتی را در سال ۱۴۰۰ تولید کردند. همین طور تولیدکنندگان تایر از شروع سال جاری تا پایان آذرماه، ۱۹۶ هزار تن انواع تایر خودرو های سواری، وانتی، اتوبوسی، کشاورزی، راه سازی و صنعتی تولید کردند.
اما این آمار نسبت به سال گذشته، رشد یک درصدی را نشان میدهد درحقیقت این میزان تولید شامل ۱۸ میلیون و ۴۲۰ هزار و ۸۷۶ حلقه تایر است که از این نظر در مقایسه با زمان مشابه سال قبل ۲ درصد رشد داشته است.
با وجود این رشد، اما شاهد شرایطی عجیبی در بازار تایر هستیم، شرایطی که حتی تارنماهای معرفی شده برای فروش تایر هم نتوانسته است مشکل را حل کند.


1401/12/24
16:35:38
276
5.0 از 5
تگهای خبر: افزایش قیمت , تور , تولید , خودرو
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۲
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو