مسترکار - دنیای خودرو

زنگ خطر تکرار فساد چای دبش در موتور

زنگ خطر تکرار فساد چای دبش در موتور به گزارش مستر کار، رئیس پیشین انجمن موتورسیکلت ایران اظهار داشت: کل مصرف واقعی ارز موتور سیکلت 150 تا 200 میلیون دلار است در صورتیکه اکنون نزدیک به یک میلیارد دلار به این بخش ارز تزریق می شود.



ابوالفضل حجازی رییس پیشین انجمن موتورسیکلت ایران در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد میزان عمق ساخت داخل موتورسیکلت در کشور اظهار داشت: هم اکنون موتورسیکلت فقط بصورت مونتاژ تولید می شود و متأسفانه در این دولت در بخش تولید این محصول ۴ پله هم عقب افتادیم.
وی اضافه کرد: یک شرکت در ایران ۲۰۰ میلیون دلار ارز نیما می گیرد و ارز را هم برای خرید هتل و… از کشور خارج می کند به شکلی که معین نیست این پول کجا می رود. در مقابل شرکتی داریم که از شروع سال به سبب مشکلات مالی تعطیل شده و هیچ ارزی هم نمی گیرد.
هشدار نسبت به تکرار فساد چای دبش در موتورسازی
حجازی افزود: این ارزها با لابی های گسترده در اختیار این شرکتها قرار می گیرد و اگر روال به همین شکل ادامه یابد به زودی شاهد بروز تخلفاتی مشابه چای دبش در صنعت موتورسیکلت خواهیم بود.
وی اشاره کرد: کسانی که این ارزها را می گیرند بسیار مهندسی شده جلو می روند و تبلیغات وسیعی هم دارند. در مقابل شرکتی داریم که به سبب تأخیر در دریافت ۱۰۰ هزار دلار ارز بیش از ۷ ماه است که قطعاتش در گمرک مانده است.
این فعال صنعتی با اعلان اینکه فساد در عرصه موتورسیکلت بیداد می کند، اظهار داشت: هم اکنون در حد یک لاستیک تولید می نماییم و مابقی تجهیزات و قطعات تولید این محصول وارداتی است.
حجازی افزود: ۱۵ سال پیش در بخش موتورسیکلت بیش از ۶۰ درصد تولید داخل داشتیم اما اکنون تولید موتورسیکلت مونتاژی شده است. فساد در سیستم اختصاص ارز سبب شده که به این روز بیفتیم. برخی کارخانجاتشان تعطیل شده و برخی بصورت بی رویه ارز می گیرند و در قالب ۳۰ قسط موتور می فروشند.
وی اشاره کرد: چرا باید ارزپاشی های بی رویه و بی حساب در صنعت موتورسیکلت داشته باشیم که موجب خروج ارز در کشور و مونتاژ بیش از نیاز شود؟ مصرف واقعی موتورسیکلت در سال کمتر از ۲۰۰ هزار دستگاه است اما با فروش اقساطی طولانی، مردم برای حفظ سرمایه موتور می خرند و موتور از حالت مصرفی بودن خارج شده است.
کل مصرف واقعی ارز موتور ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار است
حجازی افزود: هم اکنون سالانه نزدیک به یک میلیارد دلار ارز به چند نفر در عرصه موتورسیکلت پرداخت می شود در صورتیکه اگر جیره بندی و برنامه ریزی منظم بدون لابی در اختصاص ارز داشته باشیم کل مصرف ارز موتورسیکلت بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار در سال است.
وی اضافه کرد: چه اتفاقی افتاده که ناگهان مصرف ارز ۱۰ برابر شده و عمق ساخت تولید داخل کمتر از ۱۰ درصد شده است؟ نکته این است که به بهانه این که در داخل مونتاژ می کنند معافیت هایی را نیز می گیرند.
کاهش ۷۰ درصدی قیمت موتور با اختصاص درست ارز
رئیس پیشین انجمن موتورسیکلت ایران افزود: هم اکنون متأسفانه هزینه تولید موتور سیکلت در کشور بالا رفته و اکنون میانگین قیمت موتورسیکلت بین ۷۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان است در صورتیکه اگر ارز به درستی تحویل کارخانه داران شود قیمت موتور سیکلت ۷۰ درصد کاهش پیدا می کند.
وی اشاره کرد: دولت به شرکت های کوچک ارز نمی دهد و این شرکتها درحال خروج از شبکه تولید هستند و چند شرکتی که ارز می گیرند با ۲۰۰ درصد سود محصولات خودرا می فروشند. سامانه فساد بسیار گسترده است و به این راحتی ها قابل ردیابی نیست و خشک کردن ریشه کار سختی است.

1402/12/01
10:59:25
314
5.0 از 5
تگهای خبر: تور , تولید , دستگاه , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۱
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو