مسترکار - دنیای خودرو

چه خبر از بازار موبایل؟

چه خبر از بازار موبایل؟ مستر کار: دو ابلاغیه جدید درباب واردات آیفون طی روزهای اخیر با ابهاماتی همراه بود که همین مورد سبب شد که بازار نیز تحت تاثیر قرار گیرد، در همین زمینه رییس کمیسیون تخصصی موبایل و لوازم جانبی اتاق اصناف ایران عنوان نمود که هنوز هیچ مرجع رسمی درباره ی واردات آیفون به ما چیزی ابلاغ نکرده و واردکنندگان هم منتظر تعیین تکلیف این مساله هستند.


به گزارش مستر کار به نقل از ایسنا، بتازگی تصویب نامه هیئت وزیران درباب «تعیین اصلاحات تعرفه ای (۳۷۲) ردیف شامل کاهش و افزایش سود تجاری، تفکیک، ایجاد، حذف و اصلاح شرح تعرفه و مندرجات ذیل یادداشت تعدادی از فصول کتاب مقررات صادرات و واردات» انتشار یافته بود که برمبنای آن باتوجه به ممنوعیت واردات تلفن همراه هوشمند با نشان تجاری اپل، در صورت لغو ممنوعیت آن در آینده توسط مراجع ذیصلاح، سود تجاری آن به میزان ۹۶ درصد پیش بینی خواهد شد.
پس از انتشار این تصویب نامه، گمرک ایران در نامه ای اعلام نموده که واردات تلفن همراه هوشمند با نشان تجاری Apple ممنوعست و در صورت لغو ممنوعیت ورود توسط مراجع ذیصلاح، سود تجاری آن به میزان ۹۶ درصد تعیین شده است. با اینحال هر دو نامه دارای ابهاماتی بود؛ چونکه تا حالا ممنوعیت برند Apple بطور کامل ممنوع نبوده و آیفون های ۱۲ و ۱۳ و مدلهای پیش از آن به کشور وارد می شد. با اینحال با این دو ابلاغیه جدید این ابهام به وجود آمده که آیا واردات آیفون بطور کامل به کشور ممنوع شده است؟ همین طور این سوال درباره ی تعیین تعرفه ۹۶ درصدی هم وجود داشت که آیا این تعرفه برای همه مدلهای آیفون (در صورت رفع ممنوعیت) اعمال خواهد شد یا فقط برای آیفون ۱۴ به بالا در نظر گرفته شده است؟
بدین سبب این مساله هنوز ابهاماتی دارد که هم گمرک و هم واردکنندگان در انتظار رفع آن هستند. با اینحال بنظر می رسد این بلاتکلیفی اثرات خودرا بر بازار داشته است. علاوه بر این عدم اختصاص ارز در ماه های اخیر نیز بر نرخها در بازار موبایل اثرگذار بوده است.
در این رابطه سید حسین سادات حسینی در گفت و گو با ایسنا، درباره ی تاثیر بلاتکلیفی واردات آیفون بر بازار، اظهار داشت: در ۱۰ روز گذشته قیمت موبایل های آیفون و سایر موبایل های بالای ۶۰۰ دلار حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد در بازار گران شده است. این در حالیست که در طول این مدت نرخ ارز نوسان خاصی نداشته است.
بگفته وی قیمت موبایل های زیر ۶۰۰ دلار که با ارز نیمایی وارد می شود هم به سبب عدم اختصاص ارز از دی ماه سال گذشته، حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد بالا رفته است.
رییس کمیسیون تخصصی موبایل و لوازم جانبی با اشاره به مشکلات شرکت های وارد کننده در پی عدم اختصاص ارز، در پاسخ به سوالی درباره ی تعیین تکلیف واردات آیفون اظهار داشت: هنوز هیچ مرجع رسمی درباره ی واردات آیفون به ما چیزی ابلاغ نکرده و واردکنندگان هم منتظر تعیین تکلیف این مساله هستند.
وی ادامه داد: به سبب عدم اختصاص ارز در ماه های گذشته، شرکتها گرفتار لطمه شدند و بازار رقابت حذف گردیده است. در اصل حال حاضر این شرکتها امکان تامین هزینه های خودرا هم ندارند.




منبع:

1403/03/20
10:01:57
198
5.0 از 5
تگهای خبر: صادرات , گمرك , هوشمند
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو