قیمت خودرو در بازار ارزانتر از کارخانه
به گزارش مستر کار، حالا پدیده ارزان تر بودن قیمت برخی محصولات در بازار آزاد نسبت به قیمت کارخانه را شاهد می باشیم. کارشناسان حوزه خودرو علل مختلفی را برای این مساله مطرح کرده اند، اما مهم ترین دلیل اینست که «اصلاح بازار» انجام شده است و به شکلی و تا حدودی به پایان عصر سفته بازی در مبحث خرید و فروش خودرو نزدیک می شویم.
به گزارش مستر کار به نقل از خبر آنلاین روزنامه ایران نوشت: تا همین یکی دو سال پیش، هر کس موفق می شد در طرح های فروش فوری کارخانه ثبت نام کند، عملا یک برگ برنده داشت؛ چون همان خودرو در بازار آزاد چند ده میلیون تومان بالاتر دست به دست می شد. این اختلاف، آتش دلالی و سفته بازی را شعله ور نگه می داشت. امروز اما همان حواله فروشی دیگر جذابیتی ندارد. اختلاف قیمت کارخانه و بازار یا از بین رفته یا در مواردی حتی معکوس شده است؛ این یعنی دلالی، که موتور محرک بخش بزرگی از تقاضا بود، عملا خاموش شده است.
کارخانه گران می کند، بازار نمی خرد طبق بررسی قیمت های بازار خودرو در روز چهارشنبه 2 مهر، قیمت بستیون T77 در بازار حدود یک میلیارد و 800 میلیون تومان است، اما قیمت این خودرو در کارخانه 2 میلیارد و 152 میلیون تومان است؛ در واقع قیمت بازار این خودرو از کارخانه ارزان تر است. بستیون NAT در بازار یک میلیارد و 200 میلیون تومان قیمت دارد، اما قیمت کارخانه آن یک میلیارد و 235 میلیون تومان است. قیمت هیوندای کونا در بازار 4 میلیارد تومان است، قیمت همین خودرو در سامانه 4 میلیارد و 592 میلیون تومان است؛ یعنی قیمت سامانه این خودرو 592 میلیون تومان از بازار گران تر است. قیمت جیلی آزکارا در بازار 2 میلیارد و 250 میلیون تومان و در سامانه 2 میلیارد و 350 میلیون تومان است. نیسان کیکس در بازار 3 میلیارد و 100 میلیون تومان قیمت دارد و سامانه 3 میلیارد و 450 میلیون تومان است؛ گران بودن عجیب این خودرو در سامانه و ارزان بودن در بازار آزاد. این مساله در بین خودرو های وارداتی بیشتر دیده می شود.
خودروسازان در ماه های اخیر بارها قیمت رسمی محصولات خویش را افزایش داده اند، دلیلش هم روشن است: هزینه تولید بالا رفته، قطعات وارداتی با دلار گران تر تمام می شود و شرکت ها به سودآوری نیاز دارند. اما مصرف کننده نهائی توان پرداخت این ارقام را ندارد. وقتی کارخانه قیمتی را اعلام می کند که بالاتر از کشش واقعی بازار است، نتیجه روشن است: خودرو در معاملات آزاد زیر قیمت رسمی معامله می شود. این دقیقا همان اتفاقی است که اینروزها در مورد بعضی مدلها رخ می دهد. ترس از گران شدن خودرو از میان رفته است
یک عامل مهم دیگر، تغییر انتظارات مصرف کنندگان است. تا روز گذشته همه نگران بودند که اگر امروز نخرند فردا خودرو گران تر می شود. همین ترس سبب می شد خریدها جلو بیفتد و تقاضا به صورت مصنوعی و ظاهری بالا بماند. امروز اما فضای ذهنی متفاوت است: خیلی ها خرید را عقب می اندازند، چون امید دارند قیمتها دیگر جهش نکند یا حتی کمی کاهش پیدا کند. این تعویق خرید به ظاهر کوچک، ضربه سنگینی به معاملات بازار زده است. در واقع ترس از گران شدن محصول وجود ندارد و البته که این موضوع خودرو را از حالت سرمایه ای خارج کرده است.
اختلاف روی کاغذ و کف بازار
قیمت کارخانه بر مبنای فرمول های شورای رقابت یا تصمیم های مدیریتی تعیین می شود؛ اما این عدد همیشه بازتاب حقیقت بازار نیست. ممکنست روی کاغذ خودرو ۱.5 میلیارد تومان قیمت بخورد، ولی در بازار آزاد خریدار حاضر باشد فقط 1.1 میلیارد تومان بدهد. وقتی این شکاف تکرار شود، اعتبار «لیست کارخانه» هم کم رنگ می شود و بازار عملا ساز خودش را می زند.
این پدیده بیش از آن که به مفهوم «ارزان شدن واقعی خودرو» باشد، نشانه رکود است. بازار آزاد دیگر توان کشیدن قیمت های کارخانه ای را ندارد و همین سبب شده ارزش معاملاتی بعضی مدلها پایین تر از نرخ رسمی کارخانه باشد. اگر این روند ادامه پیدا کند، خودروسازان ناچار خواهند شد یا تولید را کاهش دهند، یا سیاستهای فروش (اقساطی، تخفیف، مشوق) را تغییر دهند تا باردیگر مشتری جذب نمایند.
21302
منبع: mastercar.ir
از این مطلب مسترکار خوشتون اومد؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان مسترکار در مورد این مطلب
نظرتون درباره ی این مطلب مسترکار چیه؟
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۵