اسقاط خودرو های فرسوده متوقف شد!
به گزارش مستر کار، عضو هیأت مدیره انجمن اسقاط و بازیافت کشور اظهار داشت: در سال 1403 شاهد رکود تاریخی در اسقاط خودرو های فرسوده بودیم و بیشتر از 330 هزار دستگاه خودرو از چرخه حمل و نقل کشور خارج شد، اما سال جاری این روند با نوعی رکود و توقف روبرو شده است.
به گزارش مستر کار به نقل از خبر آنلاین، وحید خاقانی، عضو هیأت مدیره انجمن اسقاط و بازیافت کشور با اعلان اینکه اصلی ترین علت این رکود، تأخیر در پرداخت وجه گواهی های اسقاط توسط خودروسازان است، گفت: خودروسازان هنگام ثبت نام خودرو های نو، مبلغ مربوط به گواهی اسقاط را از مردم به شکل نقدی دریافت می کنند، اما در پرداخت آن به مراکز اسقاط، تعهدات خویش را با تأخیرهای طولانی و به شکل وعده دار انجام می دهند. این مساله سبب شده مراکز اسقاط با کمبود شدید نقدینگی روبه رو شوند و حتی بعضی از آنها فعالیت خویش را متوقف کنند.
تجارت نیوز در خبری نوشت: خاقانی با انتقاد از بی توجهی نهادهای مسئول به اصلاح قیمت گواهی اسقاط اضافه کرد: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان موظف است هر شش ماه یک مرتبه نرخ گواهی اسقاط را تعیین و بازبینی کند، اما حالا با گذشت بیشتر از یک سال، این اقدام هنوز انجام نشده است.
عضو هیأت مدیره انجمن اسقاط و بازیافت کشور با اشاره به قیمت فعلی گواهی ها اظهار داشت: اکنون بهای گواهی اسقاط خودرو های سواری ۳۰ میلیون تومان و خودرو های دیزلی ۶۰ میلیون تومان است؛ از سازمان حمایت درخواست کرده ایم که با عنایت به فاکتورهای اقتصادی موجود، این نرخها را به روز کند، اما تابحال پاسخی دریافت نکرده ایم؛ همین تأخیر یکی از عوامل اصلی افت روند اسقاط خودروهاست.
خاقانی افزود: در گذشته گواهی اسقاط به شکل نقدی به خودروسازان فروخته می شد، اما کم کم میزان واریزی آنها کاهش یافت؛ به صورتی که شرکت سایپا چند ماه است هیچ پرداختی نداشته و ایران خودرو هم تنها به شکل مناقصه شش ماهه اقدام می کند.
وی نبود نقدینگی و کمبود سرمایه در گردش را از مهم ترین مشکلات فعالین این حوزه دانست و تاکید کرد: این مساله باعث اختلال در فعالیت مراکز اسقاط و رکود بیشتر در این صنعت شده است.
عضو هیأت مدیره انجمن اسقاط و بازیافت کشور افزود: برای تداوم روند نوسازی ناوگان کشور، لازم است بخشنامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو که نقش برجسته ی در رونق اسقاط طی سال قبل داشت، به سرعت مورد بازبینی و تصویب نهائی در هیأت دولت قرار گیرد. در صورت اصلاح و اجرای دقیق این آئین نامه، می توان امیدوار بود که روند اسقاط باردیگر به مسیر صعودی بازگردد.
خاقانی همینطور با اشاره به سیاستهای دولت در حوزه انرژی و سوخت اظهار داشت: دولت درحال بررسی برنامه هایی برای مدیریت مصرف بنزین و کنترل افزایش مصرف داخلی است؛ یکی از مؤثرترین راه حل ها در این مورد، سرعت بخشیدن به اسقاط خودرو های فرسوده است؛ چونکه خودرو های فرسوده چند برابر خودرو های جدید بنزین مصرف می کنند بدین سبب اگر دولت بدنبال صرفه جویی پایدار در مصرف سوخت است، باید برنامه اسقاط را با جدیت و پیگیری مستمر دنبال کند.
وی تاکید کرد: اسقاط، تنها یک طرح محیط زیستی نیست؛ بلکه ابزار ملی برای کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگی هوا و ارتقاء ایمنی حمل و نقل کشور است. اگر پرداخت ها بموقع انجام و بخشنامه ها اصلاح گردد، صنعت اسقاط می تواند باردیگر به عنوان یکی از بازوهای مؤثر در تحقق اهداف کلان اقتصادی و انرژی کشور عمل کند.
۲۱۷
به طور خلاصه، خاقانی اضافه کرد: در گذشته گواهی اسقاط بشکل نقدی به خودروسازان فروخته می شد، اما کم کم میزان واریزی آنها کاهش یافت؛ به صورتی که شرکت سایپا چند ماه است هیچ پرداختی نداشته و ایران خودرو هم تنها بشکل مناقصه شش ماهه اقدام می کند. خاقانی همین طور با اشاره به سیاست های دولت در حوزه انرژی و سوخت گفت: دولت در حال بررسی برنامه هایی برای مدیریت مصرف بنزین و کنترل افزایش مصرف داخلی است؛ یکی از مؤثرترین چاره ها در این مورد، سرعت بخشیدن به اسقاط خودروهای فرسوده است؛ چراکه خودروهای فرسوده چند برابر خودروهای جدید بنزین مصرف می کنند به این دلیل اگر دولت بدنبال صرفه جویی پایدار در مصرف سوخت است، باید برنامه اسقاط را با جدیت و پیگیری مستمر دنبال کند.
منبع: mastercar.ir
از این مطلب مسترکار خوشتون اومد؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان مسترکار در مورد این مطلب
نظرتون درباره ی این مطلب مسترکار چیه؟
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳