مسترکار - دنیای خودرو

افزایش قیمت بلیت هواپیما سرگردان بین شایعه و خبر

افزایش قیمت بلیت هواپیما سرگردان بین شایعه و خبر به گزارش مستر کار، طبق اعلام انجمن شرکت های هوایی، بلیت پروازهای داخلی از 12 آبان با افزایش بیست و چهار درصدی قیمت عرضه می شود. اما سازمان دفاع از مصرف کنندگان طی نامه ای از انجمن شرکت های هواپیمایی خواسته که قیمت بلیت ها را به قبل بازگردانند، در غیر این صورت مطابق قانون با آنها برخورد خواهد شد.



به گزارش مستر کار به نقل از خبر آنلاین روزنامه ایران نوشت: نامه سازمان پشتیبانی از مصرف کنندگان به مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مربوط است که طبق آن متولیان باید تغییر تعرفه حمل بار و مسافر جاده ای، ریلی و هوایی را با رعایت ضوابط و مقررات قیمت گذاری حداقل یک هفته گذشته از ابلاغ، به دبیرخانه کارگروه تنظیم بازار ارائه نمایند.
بنابر دستور سران قوا بر ادامه قیمت گذاری کالاهای ضروری و حساس، هرگونه قیمت گذاری دولتی به استثنای کالاهای اساسی یارانه ای، کالاهای انحصاری و خدمات دولتی، ممنوع اعلام شده است. طبق این دستور، بلیت هواپیما نیز جزو کالاهایی است که برای نرخ گذاری باید پروسه دریافت مصوبه را طی نماید و از ستاد تنظیم بازار مجوزهای لازم را دریافت کند اما افزایش اخیر ۲۴درصدی هنوز فرآیندهای لازم را طی نکرده است.


تکرار افزایش قیمت

طبق رأی دیوان عدالت اداری (طبق احکام قانون برنامه پنجم و ششم توسعه برای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما)، سازمان هواپیمایی و شورای عالی هوایی از خرداد سال قبل نقشی در تعیین نرخ بلیت هواپیما ندارند به عبارتی تعیین نرخ بلیت به ایرلاینها واگذار شده و این نرخ دیگر دستوری نیست.
با افزایش قیمت سوخت هواپیما در قانون بودجه امسال، قیمت بلیت نیز افزایش پیدا کرد اما انجمن شرکتهای هوایی تاکید دارد نرخ ها افزایشی ندارد و در روزهای غیر پیک حتی بلیت با نرخ کمتر از نرخ مصوب انجمن عرضه می شود.
مقصود اسعدی سامانی، دبیر این انجمن، در گفتگو با «ایران» اظهار داشت: «در 6 ماهه اول امسال، حدود یک و نیم میلیون بلیت پرواز با قیمت کمتر از نرخ های مصوب فروخته شده است.»
هرچند انجمن شرکتهای هوایی از ثبات نرخ بلیت هواپیما می گوید اما خیلی از مسافران می گویند در این چند سال نرخ ها بارها افزایش داشته است. قیمت بلیت برخی مسیرها مانند مشهد یا کیش از حدود 3 میلیون تومان در یک سال و نیم گذشته، حال نزدیک به 6 میلیون تومان رسیده است، بدین سبب به قول خیلی از مسافران، آنها هیچ گاه نتوانسته اند بلیت با نرخ کمتر از نرخ مصوب تهیه کنند. یکی از کنشگران بازار فروش بلیت هواپیما به «ایران» اظهار داشت: «بلیت هایی که با نرخ کمتر عرضه می شود به سرعت در اختیار چارتر کنندگان قرار می گیرد، آنهاهم قیمتها را بالا می برند و بلیت را به مردم می فروشند. بدین سبب درصد خیلی کمی از مسافران عادی می توانند بلیت با نرخ مصوب بخرند.»

دلایل افزایش قیمت

دبیر انجمن شرکتهای هوایی ضمن اشاره به افزایش نرخ سوخت هواپیما اظهار داشت: «این نرخ از 600 تومان در هر لیتر به 14 هزار و 500 تومان رسیده و حدودا 25 برابر شده است، قبلاً یک درصد هزینه بلیت به خاطر سوخت بود الان این عدد به 16 درصد رسیده است.»
وی اظهار داشت: «نرخ سوخت هواپیما بالا رفته و از جانب دیگر 30 درصد مالیات سوخت از طرف شرکت ها پرداخت می شود.»
به قول سامانی، خیلی از شرکت هایی که بعضاً دولتی هم هستند، هزینه هایی مانند تعمیر و نگهداری دارند و همین طور خدمات فرودگاهی را از ریالی به ارزی تغییر داده اند که این مورد نیز دلیل دیگری برای افزایش نرخ بلیت است. سامانی اضافه کرد: «70 درصد هزینه ایرلاین ها ارزی است و با افزایش نرخ تسعیر از 68 به 104 هزار تومان، طبعاً هزینه شرکت ها نیز بالا رفته است. تمام این موارد سبب شده تا نرخ بلیت هواپیما افزایش داشته باشد.»

بازار رها نشده است

مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاهها، شرکت ها و موسسات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در جواب این که چرا هزینه تعمیر و نگهداری یا خدمات فرودگاهی از ارزی به ریالی تغییر کرده اظهار داشت: «در ترکیب یا پروسه دریافت هزینه های شرکتهای هواپیمایی توسط نهادهای ذی ربط، شامل تعمیرات و نگهداری، خدمات فرودگاهی، سوخت گیری و... تغییری ایجاد نشده ولی اعداد تغییر کرده است. بطورمثال هزینه خدمات فرودگاهی به آیتم های مختلفی مانند وزن هواپیما، نوع هواپیما، زمان پرواز (روز یا شب) و موارد دیگری بستگی دارد. این هزینه ها مبنی بر دلار محاسبه و به شکل ریالی از ایرلاین ها دریافت می شود و اینگونه نیست که ایرلاین ها هزینه خدمات فرودگاهی را به ارز (دلار) بپردازند. در عین حال این نرخ تبدیل بر بالا رفتن هزینه شرکتهای هواپیمایی تأثیر می گذارد.»
وی ادامه داد: «اتفاق مشخصی که در ساختار هزینه شرکتهای هواپیمایی افتاده اینست که قبلاً هزینه های ارزی که سیستم بانکی برای شرکت ها تامین می کرد در تالار یک مرکز مبادله انجام می شد، حال نیز ارزهای خدماتی در تالار یک تامین می شود ولی ارز بقیه اقلام که حدودا اقلام درشت (خرید موتور، خرید هواپیما، قطعات) و هزینه های سنگین ایرلاین ها شمرده می شود به تالار دوم منتقل شده که همین تغییر هزینه ارزی را برای شرکت ها از هر دلار 70 هزار تومان به 104 هزار تومان تغییر داده است. 70 درصد هزینه شرکتهای هواپیمایی در ساختار بهای تمام شده، ارزی است که در نهایت هزینه شرکت ها را با نوسانات نرخ ارز بالا می برد.»
وی در پاسخ به این سوال که برای کاهش وابستگی ارزی ایرلاین ها یا خدمات هوایی برنامه ای دارید؟ اظهار داشت: «سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان سازمان حاکمیتی، اقداماتی را در دولت چهاردهم برای کاهش هزینه های ارزی و وابستگی ارزی ایرلاین ها انجام داده است، ما صنعت پشتیبان را که در واقع بحث تعمیر، نگهداری و تامین قطعات و... است به سمتی هدایت می نماییم که ارزبری کمتری داشته باشد، ارزیابی این اقدام نشان میدهد که موفقیت آمیز بوده و تعمیرات در گروه های سنگین در کشور صورت می گیرد. با آنکه بسیاری از قطعات در داخل ایجاد می شود ولی تامین بسیاری قطعات اصلی بازهم وابسته به واردات است که حضور ارزی خودرا در ساختار بهای تمام شده نشان میدهد.»
مدیرکل دفتر نظارت بر فرودگاهها، شرکت ها و موسسات هوانوردی با اشاره قطع نقش سازمان هواپیمایی در تعیین نرخ بلیت اظهار داشت: «بعد از آنکه رأی دیوان عدالت اداری شورای عالی هواپیمایی را برای دخالت در تعیین قیمت بلیت خلع ید کرد، تعیین قیمت توسط خود شرکت ها انجام شد ولی این طور نبود که شرکتهای هواپیمایی هر قیمتی را که می خواهند برای نرخ بلیت تعیین کنند، شرکتهای هواپیمایی در تیرماه سال گذشته، در جلسه شورای عالی هواپیمایی ساختار بهای تمام شده نرخ بلیت را ارایه کردند و آن زمان بهای تمام شده هر ساعت صندلی باتوجه به هزینه های مختلف ایرلاین ها برای مسیرهای مختلف، ۴۰ دلار محاسبه شد بدین سبب هرچند دیگر نرخ بلیت هواپیما تکلیفی نیست اما تعیین نرخ ها و فروش بلیت با قیمت بهای تمام شده، با نظارت سازمان هواپیمایی و شورای عالی هوایی اعمال شد.»
وی تاکید کرد: در سازمان هواپیمایی کشوری رصد و پایش نرخ ها مداوم و روزانه به انجام می رسد و هر انحرافی از نرخها صورت بگیرد به شرکت و یا دفاتر خدمات مسافرتی و سایتهای فروش بلیت تذکر داده می شود و در مواردی تخلفات به مقام قضایی گزارش می شود. اگر سایتهای فروش از ما مجوز داشته باشند در صورت تکرار تخلف مجوز آنها لغو و اگر مجوز نداشته باشند به دادسرا معرفی می گردند.
افزایش عرضه، سیاست تعدیل قیمت
مقام مسئول سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر این که سیاست هایی برای کنترل نرخ بلیت اجرا می شود اظهار داشت: «برای کنترل نرخها، در جهان سیاستهای سمت تقاضا را دستکاری نمی کنند بلکه سیاست های سمت عرضه باید تغییر کند، در هر کالا یا خدماتی اگر عرضه با تقاضا متعادل باشد یا حتی بیش از تقاضا باشد، خودبه خود نرخها تعدیل می شود، کمبود عرضه همیشه خود عاملی برای افزایش قیمت است، سازمان هواپیمایی کشوری نیز در دولت چهاردهم همین سیاست را در پیش گرفته است علاوه بر صنعت پشتیبان، نوسازی و واردات هواپیما با هدف افزایش صندلی پروازی در حال انجام می باشد.
این موضوع در کنار سیاستهای سازمان بر مبنای تقویت توان مالی شرکتهای هواپیمایی از راه تامین تسهیلات و از راه تسهیل مقررات برای ورود ناوگان جدید نیز اجرا می شود یعنی توأمان دو سیاست همزمان پیش می رود با این سیاستها، از مرداد 1403 تا آبان ۱۴۰۴(دولت چهاردهم) تعداد ۳۵ فروند هواپیمای مسافری و باری و ۱۷ فروند هلیکوپتر و هواپیمای سبک، به ناوگان هوایی کشور اضافه شده و در حال حاضر تعداد ناوگان فعال ۲۰۴ هواپیماست که 160 فروند سرخط است.
1404/08/15
12:27:53
6
5.0 از 5
تگهای خبر: آنلاین , افزایش قیمت , تور , جاده
از این مطلب مسترکار خوشتون اومد؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان مسترکار در مورد این مطلب
نظرتون درباره ی این مطلب مسترکار چیه؟
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو

مسترکار، یه پلت فرم هوشمند برای عاشقان خودرو و ماشین بازا