ایران خودرو در راه اصلاح افزایش تولید و تسویه منظم مطالبات قطعه سازان
به گزارش مستر کار، انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو در نامه ای به شهردار تهران، توضیحاتی در رابطه با ابهامات مطرح شده پیرامون واگذاری مدیریت گروه صنعتی ایران خودرو ارائه نمود.
به گزارش مستر کار به نقل از مهر، انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور در نامه ای به علیرضا زاکانی، شهردار تهران، توضیحاتی در رابطه با ابهامات مطرح شده پیرامون واگذاری مدیریت گروه صنعتی ایران خودرو ارائه نمود. در این توضیحات تاکید شده که واگذاری انجام شده «انتقال مالکیت از دولت به بخش خصوصی» نبوده، بلکه صرفا «بازگشت کرسی های مدیریتی به سهامداران اصلی» بوده است. در نامه انجمن قطعه سازان آمده است که کنترل مدیریتی ایران خودرو نه از مسیر واگذاری دولتی، بلکه برپایه رای مجمع و با استناد به قوانین موضوعه به سهامداران عمده بازگشته است. به قول انجمن، بازگشت کرسی های مدیریتی به مفهوم انتقال مالکیت از دولت نیست، چونکه بخش قابل توجهی از سهام همچنان در اختیار سهامداران خرد، شرکتهای غیردولتی و نهادهای عمومی قرار دارد و دو کرسی هیات مدیره هم در اختیار مجموعه های دولتی و عمومی باقیمانده است. در این نامه همینطور به نکات حقوقی مطرح شده توسط شهردار تهران اشاره شده و آمده است: مواردی مانند ممنوع الخروجی یا طرح افترا ضد برخی سهامداران، مانعی برای مدیریت شرکتهای حقوقی ایجاد نمی کند و تابحال هیچ رای قطعی قضایی دراین خصوص صادر نشده است. همینطور عنوان "ممنوع الورودی" اساساً در قوانین کشور تعریف نشده است. در قسمت دیگری از توضیحات، تجربه چند دهه مدیریت دولتی در صنعت خودرو مورد نقد قرار گرفته است. انجمن قطعه سازان می نویسد: بنگاهداری دولتی در صنعت خودرو طی سالهای گذشته باعث زیان سنگین برای سهامداران، توقف سرمایه گذاری، فرسودگی تجهیزات و نارضایتی گسترده مصرف کنندگان شده است. در ادامه تاکید شده که صنعت خودرو ایران که پنج دهه پیش همزمان با برخی کشورهای آسیایی شروع به کار کرد، امروز فاصله قابل توجهی با کره و چین دارد و بخشی از این عقب ماندگی ناشی از تصدی گری دولت و کاهش راندمان بوده است. در این نامه همینطور بر سابقه و توان سهامداران اصلی ایران خودرو تاکید شده و آمده است که سهامداران عمده این گروه از خوشنام ترین صنعتگران کشور بوده و هیچ بدهی معوق بانکی ندارند. مجموعه قطعه سازی وابسته به این گروه هم با ۱۴ هزار نیروی کار، از پیشروترین شرکتهای زنجیره تأمین خودروسازی کشور معرفی شده است. برپایه گزارش عملکرد ۱۰ ماهه مدیریت جدید، ایران خودرو موفق به تحقق دو شاخص مهم شده است: نظم در پرداخت مطالبات قطعه سازان؛ افزایش ۱۳ درصدی تولید با وجود نوسانات ارزی، قطعی برق و شرایط نامساعد کسب و کار. در این نامه همینطور مقایسه ای با وضعیت سایپا عرضه شده و آمده است: سایپا تحت مدیریت دولتی با کاهش ۳۷ درصدی تولید و بحران مالی بی سابقه روبه رو شده است. در انتها این نامه خطاب به شهردار تهران اخطار داده شده که طرح برخی مطالب بدون اتکا بر مستندات دقیق می تواند باعث دلسردی فعالین صنعتی و کاهش امید آنان نسبت به روند اصلاحات اقتصادی و صنعتی شود. شرایط فعلی نشان داده است مدیریت بخش خصوصی توانسته عملکردی متفاوت و کارآمدتر از مدیریت دولتی عرضه کند و امید جدیدی برای قطعه سازانی که حدود ۷۰۰ هزار شغل به وجود آورده اند، فراهم سازد. گزارش «ماه نمای صنعت خودرو» شامل داده های رسمی سامانه کدال برای مقایسه عملکرد مدیریت بخش خصوصی و دولتی را در
اینجا
مطالعه کنید..به قول انجمن، بازگشت کرسی های مدیریتی به مفهوم انتقال مالکیت از دولت نیست، چراکه بخش قابل توجهی از سهام همچنان در اختیار سهامداران خرد، شرکتهای غیردولتی و نهادهای عمومی قرار دارد و دو کرسی هیئت مدیره هم در اختیار مجموعه های دولتی و عمومی باقی مانده است. در این نامه همین طور به نکات حقوقی مطرح شده توسط شهردار تهران اشاره شده و آمده است: مواردی مانند ممنوع الخروجی یا طرح افترا ضد برخی سهامداران، مانعی برای مدیریت شرکتهای حقوقی ایجاد نمی کند و تاکنون هیچ رای قطعی قضایی دراین خصوص صادر نشده است.
منبع: مستر كار
از این مطلب مسترکار خوشتون اومد؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان مسترکار در مورد این مطلب
نظرتون درباره ی این مطلب مسترکار چیه؟
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲