مسترکار - دنیای خودرو

وزیر هم حریف دلالان نشد!

وزیر هم حریف دلالان نشد! مستر كار: وزیر صنعت، معدن و تجارت برای جلوگیری از افزایش قیمت پلاستیك و تاثیر دو چندان آن بر محصولات مختلف همچون مواد غذایی، دستور جلوگیری از صادرات مواد پتروشیمی را داد كه بنابر اظهارات رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان پلاستیك و نایلون، به علت حضور دلالان، این تصمیم افت قیمت مواد پلاستیكی را به همراه نداشته است.


به گزارش مستر كار به نقل از ایسنا، با نوسانات نرخ ارز، صادرات محصولات پتروشیمی بخصوص مواد اولیه محصولات پلاستیكی كه حجم قابل توجهی از تولیدات داخلی ارتباط تنگاتنگی با آن دارد، رشد و بعضی از پتروشیمی ها را وسوسه كرد تا حجم بسیار زیادی از تولیدات خویش را به جاده صادرات بسپارند. این اتفاق در حالی رخ داد كه بعضی از كارشناسان بر این عقیده اند كه دولت از این اتفاق خرسند شده، چونكه در شرایطی كه دلار در بازار بسیار كم است، دلارهای پتروشیمی تا حدودی از نیاز بازار را پوشش می دهد.

صادرات مواد اولیه تولید ظروف پلاستیكی مواد غذایی آن قدر افزایش یافت كه در مقاطعی بعضی از مواد غذایی همچون آب معدنی در توزیع با مشكل مواجه گشتند و افزایش قیمت مواد خوراكی را به همراه داشت. با این اتفاقات، وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور داد تا از صادرات مواد پتروشیمی جلوگیری شود تا در ابتدای امر نیاز بازار داخلی رفع گردد و پس از آن كه تعادل به بازار بازگشت، محصولات راه صادرات را در پیش بگیرند.

در این رابطه سیدرحیم مقیمی- رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان پلاستیك و نایلون، به ایسنا اظهار داشت: دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص ممنوعیت صادرات محصولات پتروشیمی هم اكنون آنطور كه باید عملی نشده و حواشی این دستور شرایط را به جایی رسانده كه وضعیت بازار پلاستیك و دسترسی به مواد اولیه سخت تر از قبل شده است.

وی افزود: پیش بینی می گردد كه شرایط بازار مواد پلاستیك نسبت به گذشته بدتر شود، چونكه شایعات و حضور دلالان به حدی است كه شرایط سختی را برای پتروشیمی ها بوجود آورده و این شرایط به بازار منتقل خواهد شد.

مقیمی تصریح كرد: با عنایت به شرایط سخت بازار و عدم دسترسی ساده به مواد اولیه، شركت های تولیدی محصولات پلاستیكی به سمت ورشكستگی سوق پیدا كرده اند و میزان بیكاری در این صنف و صنعت افزایش یافته است.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان پلاستیك و نایلون خاطرنشان كرد: در حالیكه اقدام وزیر صنعت، معدن و تجارت مناسب ارزیابی می شود، اما شرایط توزیع به گونه ای است كه مواد اولیه توسط دلالان خریداری می شود؛ در حالیكه شرایط توزیع باید به گونه ای باشد كه مواد اولیه قابل رهگیری باشد و مشخص شود كه مواد اولیه در كدام كارخانه ها مصرف شده است.

وی اضافه كرد: برخی شركتها كه حتی كارخانه ای برای تولید ندارند، تنها با تاكید بر یك سوله خالی، مواد اولیه پتروشیمی ها را خریداری می كنند و با قیمت گذاری های سرسام آور، مواد اولیه را در بازار به فروش می رسانند یا حتی به دیگر بازارها به صورت قاچاق عرضه می كنند.

مقیمی در پاسخ به این سوال كه آیا با ابلاغ بخشنامه اخیر زیر صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با عرضه محصولات پتروشیمی، قیمت مواد اولیه محصولات پلاستیكی كاهش یافته است؟ بیان كرد: قیمت مواد اولیه روند نزولی به خود نگرفته و برای تهیه مواد اولیه تولید محصولات پلاستیكی روند بسیار سختی پیش روی تولیدكننده واقعی است.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان پلاستیك و نایلون پیشنهاد داد تا قیمت مواد اولیه پلاستیك آزاد شود تا از دلال بازی و خام فروشی جلوگیری شود، چونكه مواد اولیه با قیمت بسیار ارزان به كشورهای همسایه صادر می گردد و محصول نهایی با وجود آن كه تكنولوژی تولید در داخل وجود دارد، با قیمت بیشتری وارد میشود.




1397/05/26
13:57:18
4678
5.0 از 5
تگهای خبر: تولید , صادرات , صنعت , محصولات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو