در دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو چه گذشت؟
به گزارش مستر كار در دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل صنعت خودرو، موضوعات مهمی همچون خبر قول مساعد بانك مركزی برای تامین نقدینگی ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی صنایع توسط وزیر صمت، كاهش ۱۰ میلیارد دلاری واردات كشور تا سال ۱۴۰۰، عقد قرارداد همكاری با ۳۶ شركت قطعه ساز برای تولید ۴۲ قطعه با هدف صرفه جویی ارزی ۹۰ میلیون یورویی، اعلام كاهش تعداد خودرو های كف پاركینگ سایپا و كاهش ۴۴ میلیون یورو ارزبری برای ایران خودرو با ساخت قطعات میز دوم عنوان شد.
به گزارش مستر كار به نقل از ایسنا، امروز (شنبه) در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت دومین میز تخصصی تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو با حضور وزیر صنعت، مدیران خودروسازی سایپا و ایران خودرو و مدیران قطعه سازی برگزار گردید.
در این نشست رضا رحمانی- وزیر صنعت، معدن و تجارت - از قول مساعد بانك مركزی برای تامین ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی صنایع در شش ماهه دوم امسال اطلاع داد و اظهار داشت: با عنایت به حجم عظیم سرمایه های سرگردان در سطح جامعه لازم است كه با تضمین بانك مركزی، صندوق های سرمایه گذاری در سطح كشور تشكیل شده تا سرمایه های مردمی را جذب و در صنایع مورد استفاده قرار دهد.
وی از برنامه ریزی برای افزایش تولید ۲۶۰ هزار دستگاه خودروی سواری بیشتر در سال ۹۸ نسبت به سال قبل هم اطلاع داد و اعلام نمود كه این افزایش تولید نیازمند شش هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش و ۵۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری ارزی است.
مهدی صادقی نیاركی- سرپرست معاونت صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت - نیز در این نشست، با بیان اینكه رونق تولید كلید حل خیلی از مشكلات و موانع خواهد بود، اظهار داشت: در میز دوم تعمیق ساخت داخل صنعت خودرو، قرارداد همكاری با ۳۶ شركت قطعه ساز با هدف داخلی سازی ۴۲ قطعه منعقد می شود. ارزش این قراردادها بین خودروسازان و قطعه سازان هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است و صرفه جویی ارزی ۹۰ میلیون یورویی به دنبال خواهد داشت. در مجموع ۷۷ قطعه خودرویی در داخل تولید شده و ۱۷۵ میلیون یورو كاهش ارزبری برای كشور به دنبال خواهد داشت.
در ادامه سیدرضا مفیدی- مدیركل دفتر حمل و نقل وزارت صمت - اعلام نمود: ارزش ریالی قراردادهای میز اول ساخت داخل ۷۴۰ میلیارد تومان و میزان كاهش ارزبری بالغ بر ۸۵ میلیون یورو بوده است. در میز اول، ۳۵ شركت سازنده تولید ۳۲ قطعه را بر عهده گرفتند. ۱۲ قطعه از ۳۵ قطعه میز اول ساخت داخل به تولید انبوه رسیده و ۲۳ قطعه تا آخر سال وارد چرخه تولید انبوه خواهد شد. سرمایه گذاری كم و متوسط برای داخلی سازی قطعات راهبردی خودرو از خصوصیت های میز دوم تعمیق ساخت داخل صنعت خودرو است.
فرشاد مقیمی-مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو- هم با اشاره به اینكه یكی از مهم ترین محورهای اصلی ساخت داخل، تعریف مأموریت جدید برای ساپكو در قالب اهداف ساخت داخل با اولویت توسعه فناوری و فنی و مهندسی است، اظهار داشت: در میز اول با همكاری قطعه سازان داخلی، برای قطعات داخلی سازی شده تاییدیه نمونه قطعه را گرفتیم و در نهایت شش قطعه در خط تولید در حال تولید انبوه و استفاده است. در میز دوم امروز از تمام توان برای ساخت قطعات استفاده نماییم. این قطعات ۴۴ میلیون یورو برای ایران خودرو كاهش ارزبری دارد.
در ادامه این جلسه، طبق اعلام سید جواد سلیمانی-مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا- تعداد ۹۶ هزار دستگاه خودروی ناقص در كف كارخانه، حالا به ۲۵ هزار دستگاه رسیده است كه طی هفته های آینده این رقم به كمتر از ۲۰ هزار دستگاه هم خواهد رسید.
وی خاطرنشان كرد: هم اكنون در تولید پراید از ۱۷۷۰ یورو به ۱۴۰۰ یورو كاهش ارزبری رسیده ایم و برنامه ریزی كردیم كه تا آخر سال به كاهش ارزبری به زیر ۱۰۰۰ یورو هم برسیم.
آرش محبی نژاد- دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازی- اعلام كرد: طبق برآوردهای صورت گرفته نزدیك به ۲۰۰ میلیون دلار تابحال ساخت داخل شده است كه توانسته حداقل ۱۰درصد واردات را كم كند. تا آخر سال و میز پنجم، ۲۵ درصد از ارزش واردات را داخلی سازی خواهیم كرد. با برنامه هایی كه در قوه قضاییه شروع كرده و برنامه هایی كه بانك مركزی دارد، به شدت از قاچاق جلوگیری خواهد شد كه در آن صورت دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار یعنی در حدود ۷۰ درصد سهم بازار خودروسازی در دست قطعه سازی قرار خواهد گرفت.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب