تداوم ركود در خرده فروشی ها

تداوم ركود در خرده فروشی ها گزارش طرح شاخص مدیران خرید (شامخ) نشان داده است كه در مهر ماه سال ۹۹ شاهد ادامه شرایط ركود در بخش خرده فروشی بوده ایم به صورتی كه شاخص مدیران خرید (PMI) خرده فروشی در مهر ماه عدد ۳۳.۶۹ را نشان می دهد، اما این عدد در شهریور ماه ۳۸.۷۸ بوده است.


به گزارش مستر کار به نقل از ایسنا، با عنایت به این که عدد شامخ کل پایین تر از عدد ۵۰، مفهوم رکود را دارد بررسی عدد شامخ کل که در خرداد ۵۰.۸۹، تیرماه ۳۷.۵۰، مرداد ۵۱.۱۹، شهریور ۳۸.۷۸ و مهر ۳۳.۶۹ رسیده حاکی از تداوم رکود طی دو ماه اخیر است.
همینطور بر طبق این گزارش، شاخص موجودی مواد اولیه (۵۰.۴۱) در مهر، بیشترین و شاخص میزان استخدام و بکارگیری نیروی انسانی (۲۰.۹۲)در مهر، کمترین مقدار شاخص در میان پنج مولفه اصلی شامخ بوده است.
در این میان شاخص قیمت محصولات ساخته شده نسبت به ماه قبل هم افزایش۱۵.۸۲ درصدی داشته که به علت ارتباط مستقیم با شاخص میزان فروش کالا و خدمات باعث کاهش ۱۳.۷۴ درصدی آن نسبت به ماه قبل شده است.
برپایه این گزارش نشان داده است که کاهش عدد شامخ خرده فروشی از ۳۸.۷۸ در شهریور ماه به ۳۳.۶۹ در مهرماه نشان دهنده بدتر شدن وضعیت خرده فروشی در حوزه فروشگاه های زنجیره ای است. همینطور با بررسی نتایج بدست آمده از طرح مذکور شاهد بیشترین تغییر در شاخص میزان بکارگیری و استخدام نیروی انسانی با درصد تغییر ۳۹.۷۰- هستیم که احیانا دلیل آن این است که با عنایت به وضعیت شاخص کل و بدتر شدن اوضاع کسب و کارها و، استخدام نیروی جدید با ایجاد هزینه مازاد برای واحدصنفی قابل توجیه اقتصادی نیست.
همینطور اتاق اصناف ایران در گزارش خود در بررسی علل افزایش عدد شاخص قیمت خرید مواد اولیه (۱۴.۸۹) درصد، شاخص قیمت محصولات ساخته شده (۱۵.۸۲) درصد و همینطور شاخص مصرف حامل های انرژی (۶.۶۸) به افزایش ۰.۷ درصدی نرخ تورم نقطه ای در مهر ماه نسبت به شهریور اشاره کرده و سقوط شاخص بورس از شهریور و به تبع آن کاهش درآمد مازاد سهامداران را همچون عوامل کاهش قدرت خرید مردم عنوان کرده است.
همینطور بررسی های اتاق اصناف ایران نشان داده است که در کنار این عوامل، مباحث در ارتباط با رعایت دستورالعمل های بهداشتی و پیش گیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا سبب شده تا ترددهای غیر ضرور کاهش یافته و تقاضا کنندگان بیشتر به خریدهای اینترنتی و فروش های مجازی روی آورند. البته بعضی از این فروشگاه ها دارای فروش مجازی می باشند ولی اپلیکیشن های جدید در این طرح مورد بررسی قرار نگرفته اند.
شامخ چیست؟
شاخص مدیران خرید (شامخ)، شاخصی است که به صورت ماهانه، اطلاعات مورد نیاز فعالان اقتصادی، سرمایه گذاران و همینطور برنامه ریزان کشور در مورد وضعیت رونق و رکود را بیان می کند. این شاخص از راه جمع آوری اطلاعات از مدیران مهم ترین بنگاه های اقتصادی (دارای بیشترین ارزش افزوده، میزان تولید و نیروی انسانی)، تهیه شده و بر مبنای آن اطلاعات واقعی (و نه حدس یا نظر شخصی)، در مورد وضعیت متغیرهای مهمی از قبیل «مقدار تولید»، «سفارشات جدید»، «سرعت انجام و تحویل سفارش»، «موجودی مواد اولیه» و «میزان استخدام شرکت» در ماه مورد نظر، نسبت به ماه قبل (بیشتر، کمتر یا مانند) دریافت می شود. موسسات جهانی معتبر هم این شاخص را با همکاری بیشتر از ۴۰ کشور دنیا به صورت ماهانه محاسبه و منتشر می کنند.




منبع:

1399/08/22
12:42:21
5.0 / 5
577
تگهای خبر: اپلیكیشن , تردد , تور , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو