مسترکار - دنیای خودرو
رئیس اتاق بازرگانی ایران:

در ایران، برند كشی راه انداخته ایم

در ایران، برند كشی راه انداخته ایم به گزارش مستر کار چند روز بعد از صحبت های معاون اول رئیس جمهوری درباره نبود برندهای بزرگ ایرانی برای نقش آفرینی در بازارهای صادراتی، حالا رئیس اتاق بازرگانی ایران می گوید سیاست های غلط سبب برند کُشی در ایران شده است.


به گزارش مستر کار به نقل از ایسنا، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری در مراسم روز ملی صادرات، ضمن اشاره به مثال تحریم روسیه از جانب آمریکا و نیاز این کشور به تأمین برخی مواد اولیه و غذایی از دیگر کشورها، به این مورد پرداخت که اگر ایران برندی جهانی یا بزرگ داشت که امکان رقابت با دیگر کشورها را به وجود می آورد، امکان استفاده از این بازار و سایر بازارهای بزرگ بیشتر از پیش فراهم می شد.
مبحث برند بزرگ ایرانی در سالهای گذشته بارها و در ارتباط با مبحث صادرات کالاهایی که برای زمانی طولانی با نام ایرانی شناخته می شدند، مطرح گردیده است. در این سال ها خبرهای مختلفی از صادرات محصولاتی مانند زعفران، پسته، فرش یا دیگر محصولات مطرح ایرانی با نام و برند خارجی مطرح شده و انتقادات زیادی از نقش آفرینی سایر کشورها در حوزه هایی که به نام ایرانیان بود صورت گرفته است.
حالا غلامحسین شافعی - رئیس اتاق بازرگانی ایران - می گوید، دلیل نبود این برندهای بزرگ را باید در سیاست های غلط و مشکلات طولانی گذشته دید. او به مبحث عدم وجود شرکتهای بزرگ صادراتی، اشاره ای داشت و اظهار داشت: هر بار فرصت تجاری ارزشمندی بوجود آمد (به مثابه گشایش هایی که در بازار روسیه فراهم آمد)، این ایراد را مطرح نمودند که عدم وجود شرکتهای بزرگ صادراتی یکی از اشکالات ایران در تجارت با این کشور است اما به واقع ناپایداری قوانین، مجالی برای ایجاد چنین ساختارهایی فراهم ننموده و تجار ما مکرر سرمایه خویش را به واسطه تصمیمات خلق الساعه، درخطر می بینند.
شافعی افزود: متأسفانه به جای برندسازی در کشور ما، برندکُشی رقم می خورد به دفعات دیده ایم و شنیده ایم که یک فعال اقتصادی، عمر خویش را صرف توسعه و حضور در یک بازار بین المللی و جلب اعتماد مشتریان خارجی خود نموده اما یک مقررات یا بخشنامه یا دستورالعمل جدید (بی توجه به شرایط بخش خصوصی) صادرات کالای او را ممنوع و تجارت وی را نابود کرده است. همین حالا هم نمی دانیم اگر امشب سر بر بالین بگذاریم، فردا بامداد با چه شوک جدیدی مواجه خواهیم شد. در چنین شرایطی، سرمایه گذاری لازم برای ایجاد شرکتهای بزرگ صادراتی و برندسازی در این حوزه، پر ریسک تلقی می شود و طبیعتاً افراد سمت وسوی آن نمی روند.
او تصریح کرد: تا سیاست گذاری های ما از این جنس بی ریشگی رنج می برد، ظرفیت تازه و شاخصی در عرصه سرمایه گذاری و صادرات شکل نمی گیرد.
او خاطرنشان کرد: یکی از اشکالات حوزه صادرات با مبحث حمل و نقل پیوند خورده است. بحث تأمین واگن صادراتی و هزینه های آن، موضوعی است که بارها در جلسات مختلف و با حضور مقامات دستگاههای متولی بررسی شده اما راه به جایی نبرده است. اگر قرار باشد که بخش خصوصی به مبحث چاره جویی و حتی سرمایه گذاری برای تأمین این واگن ها و یا هر سیستم حمل و نقل تجاری دیگر ورود کند، باید برای آن مجموعه ای از راهکارهای بررسی و بسته ای کارشناسی عرضه شود تا سرمایه گذاری های مذکور به درستی هدایت شده و با دقت انجام بگیرند.
رئیس اتاق ایران در بخشی از سخنان خود، ضمن اشاره به بحث بازگشت ارز، از مصوبه ۱۷۷ شورای سران سه قوه بعنوان یک ظرفیت مطلوب برای گره گشایی از بعضی مشکلات بخش خصوصی و صادرکنندگان یاد کرد و اظهار داشت: البته اختلافاتی بین مصوبه ۱۷۷ شورای سران سه قوه با آخرین بخشنامه بانک مرکزی درباره نحوه بازگشت ارز به چرخه اقتصادی وجود داشت. به همین دلیل، مبحث را در جلسات مشترکی با وزارت صنعت بررسی کردیم و ماحصل سلسله نشست های مشترک در این عرصه، پیشنهادات کاربردی برای اصلاح گری در این بحث بود.



1399/10/29
23:55:19
1225
0.0 از 5
تگهای خبر: تور , دستگاه , سرمایه گذاری , صادرات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
mastercar.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مستر كار محفوظ است

مستر كار

فروش خودرو و اخبار خودرو